رودخانه پرجوش و خروش کرج که ارمغان آن، زندگی در جاده پرپیچ و خم مسیر کرج ـ چالوس بود، این روزها حال خوشی ندارد و از آلودگی به ستوه آمده است.
کد خبر: ۸۶۹۴۴۰

به گزارش ایرنا، رودخانه کرج که یکی از چهار رودخانه حفاظت شده کشور است، این روزها حال خوبی ندارد، زیرا شاهد ناملایمتی مردمانی است که رزق و روزی شان را از همین رودخانه می‌گیرند.

گرچه این رودخانه با منابع آلوده کننده بسیاری مواجه است اما بسیار عجیب به نظر خواهد آمد، اگر بگوییم که سال‌هاست با معضلی به نام فاضلاب انسانی هم روبه‌رو است. رودخانه کرج، از کوه‌های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز در شمال کشور ایران سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می‌شود.

این رودخانه قبلا تمام باغ‌های شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحدآباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می‌کرد، ولی در چند سال اخیر به‌دلیل رشد بی‌رویه کلانشهر تهران، میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می‌شود.

از این رودخانه پرجوش و خروش بعد از بیلقان رودخانه کم جانی مانده که در محدوده کرج آن هم در فصل زمستان، شاید تنها آثار کمی از آن مثل باریکه‌ای از آب ببینیم.

آنچه بیش از پیش حال این رودخانه را خراب می‌کند، نامهربانی مردمانی است که زندگی‌شان وابسته به این رودخانه است.

با حضور در کنار این آبگیر می‌توانیم انواع و اقسام زباله و حتی وسایلی نظیر پتو و لباس تا واکس مو را مشاهده کنیم.

معاون حفاظت محیط زیست استان البرز و رئیس اداره شهرستان کرج درباره وضع آلودگی این رودخانه گفت: حفاظت شده بودن، این بار را به دوش ما گذاشته تا بیش از پیش از این گوهر گرانبهایی که در کنار شهرمان وجود دارد، مراقبت کنیم. حمیدرضا لشگری افزود: به‌دلیل تلاطم بالا و جوش و خروش رودخانه حفاظت شده کرج، خداوند خاصیت خودپالایی را با اکسیژن موجود در آب به آن داده است، ولی باز هم مردمان به حدی با این رودخانه بد رفتار کرده‌اند که این ویژگی خدادادی را از آن گرفته‌اند. وی اظهار کرد: پارامتر اساسی نگران‌کننده در رودخانه کرج فاضلاب‌های انسانی است، زیرا فاضلاب‌های شیمیایی ناشی از صنعت در این بخش نداریم. وی اصلی‌ترین آلاینده‌های این رودخانه را آلوده‌کننده‌های مسکونی و روستاها دانست و گفت: آلایندگی این منابع، یکی فاضلاب‌های بهداشتی است که باکتری و انواع ویروس را داخل رودخانه می‌کند و دوم آلودگی ناشی از شستشو و شوینده‌ها و سوم آلودگی‌های نفتی است. لشگری افزود: در جاده کرج ـ چالوس، مصرف انرژی با نفت و گازوئیل است که در منبع‌های قدیمی نگهداری می‌شوند و هنگام تخلیه و ذخیره آن، بارها شاهد پخش آلودگی نفتی در رودخانه بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: تخلیه و نگهداری غیراستاندارد این سوخت‌ها باعث می‌شود در آبگیر بیلقان شاهد جمع شدن لایه‌ای از مواد نفتی روی آب باشیم که در این مواقع مدیریت آبگیر، آب را قطع می‌کند تا به سمت تهران هدایت نشود. این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای امسال، حدود 14 بار آلودگی نفتی را در این رودخانه شاهد بودیم که منشأ اصلی آن ویلاها و نشت تانکرهای آنان بود ولی سیل سیجان امسال مزید برعلت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج گفت: براثر این سیل، حدود صد خودرو به داخل رودخانه افتاده اند که وجود بنزین و روغن موتور در این خودروها منجر به آلودگی نفتی بیش از همیشه این رودخانه شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز، آلوده‌کننده دیگر این رودخانه را زباله‌های خانگی دانست و گفت: در جاده کرج ـ چالوس، حدود 80 روستا وجود دارد ولی روستاهای تاثیرگذار در آب این رودخانه ـ که یا در حاشیه رودخانه یا نزدیک سرچشمه‌های آن هستند ـ حدود 50 روستا است.

لشگری بیان کرد: برای رفع این معضل براساس مصوبات شورای امنیت ملی باید تمام روستاهای حوزه آبریز رودخانه مجهز به سیستم جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه شوند که تاکنون این کار انجام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها