اعدام شیخ مجاهد باقرالنمر توسط حکام آل‌سعود همچنان در صدر خبرهای جهانی قرار دارد. خشم و نفرت جامعه مسلمانان به‌خصوص شیعیان به حدی است که برای روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. طی روز گذشته بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی جهان با محکومیت این جنایت، خواستار خودداری عربستان سعودی از اعمال جنون‌آمیز بیشتر شدند. در همین حال بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب این خبر و حواشی آن را انعکاس داده و از زبان تحلیلگران برجسته بین‌المللی ابعاد فاجعه و به‌خصوص پیامدهای آن را مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۸۶۹۴۳۲

محمد نمر، برادر شیخ نمر تائید کرد دولت عربستان پیکر شیخ نمر را همراه دیگر کسانی که روز شنبه اعدام شدند به صورت مخفی و بدون حضور خانواده‌اش دفن کرده‌اند. وی گفت: از مسئولان امنیتی عربستان با ما تماس گرفتند و گفتند که پیکر شهدا را در قبرستان مسلمانان دفن کرده‌اند و پیکرهای آنها به خانواده‌هایشان تحویل داده نمی‌شوند. همزمان گروه «فدائیان النمر» در عربستان تهدید کرد که این کشور را همراه آل‌سعود به آتش خواهد کشید. اطلاعات دقیقی درباره این گروه هوادار النمر در دست نیست، اما برخی منابع می‌گویند آنها گروهی مسلح شامل 300 نظامی آموزش دیده هستند که تحت تعقیب دستگاه امنیتی سعودی قرار دارند.

واکنش رهبران مذهبی

آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق اعدام شیخ نمر و سه نفر دیگر از شیعیان این کشور را به‌شدت محکوم کرد. آیت‌الله سیستانی در یک پیام تسلیت گفت: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و به همه شما به‌ویژه خانواده‌های این افراد، تسلیت می‌گوییم و از خداوند قادر و متعال مسئلت داریم که این شهدا را با رحمت خود به آرامش برساند. پیش از این آیت‌الله سیستانی با ارسال نامه‌ای به سران آل سعود خواستار توقف اعدام آیت‌الله شیخ نمر شده بود. از طرف دیگر مقتدا صدر رهبر جریان صدر در واکنش به اعدام شیخ نمر خواستار برگزاری تظاهرات «خشم» در بغداد شد. وی عملکرد عربستان را «اقدامی شرم‎آور» توصیف کرد و خواستار بسته شدن سفارت این کشور در این عراق شد. آیت‌الله تقی المدرسی از مراجع نجف اشرف نیز اعدام شیخ نمر را اعلام جنگ برای پایان آل‌سعود دانست. طی دو روز گذشته شهرهای بغداد و کربلا شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی نسبت به این جنایت بود.

در ترکیه، صلاح‌الدین اوزگوندوز رهبر شیعیان این کشور گفت: جنایت بزرگ عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر و دیگر جنایات آل‌سعود نشان از قرار گرفتن این رژیم دیکتاتور و تکفیری در سراشیبی سقوط است. در لبنان، شیخ ماهر حمود از علمای برجسته اهل سنت این کشور تاکید کرد: اعدام شیخ نمر جنایت جدید آل‌سعود ضد دین اسلام و انسانیت است و آنها می‌خواهند فهم و درک خود را از دین بر مردم تحمیل کنند. همچنین شیخ احمد القطان رئیس جمعیت «قولنا و العمل» ضمن محکوم کردن این جنایت سعودی‌ها، گفت: سعودی‌ها در حالی شیخ نمر را اعدام کردند و دست به این جنایت ظالمانه و ستمگرانه زدند که انتظار می‌رفت در کنار مسلمانان جهان باشند و از قضایای مستضعفان و جنبش‌های مقاومت به‌ویژه در فلسطین حمایت کنند. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در پایگاه خود در فیسبوک تاکید کرد اعدام شیخ شهید نمر باقر النمر آغازی برای پایان رژیم سعودی و همه کسانی است که از میدان رویارویی با اسرائیل فرار می‌کنند.

واکنش مقامات بین‌المللی

سازمان عفو بین‌الملل با محکوم کردن اعدام شیخ نمر توسط دولت آل‌سعود این اقدام را یک تسویه حساب سیاسی خواند. فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل در این باره گفت: مقامات عربستانی می‌گویند این احکام اعدام را در جهت حفاظت از امنیت کشور اجرا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اعدام شیخ نمر در جهت اعدام‌هایی برای تسویه حساب سیاسی زیر پوشش مبارزه با تروریسم بوده باشد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «مطلع شده‌ایم دولت عربستان اعلام کرده که 47 نفر را اعدام کرده است. ما پیش‌تر نیز درباره فرایندهای حقوقی در عربستان ابراز نگرانی کرده‌ و این نگرانی‌ها را به اطلاع عالیرتبه‌ترین مقام‌های دولت این کشور رسانده‌ایم. ما به طور خاص نگران این هستیم که اعدام روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی خطر تشدید تنش‌های فرقه‌ای را در زمانی ایجاد کند که لازم است این تنش‌ها فورا کاهش یابند. از سوی دیگر فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اقدام عربستان به اعدام شیخ نمر ابراز نگرانی شدید کرد و گفت: پرونده شیخ نمر این ظرفیت را دارد که به تنش‌های فرقه‌ای در منطقه دامن بزند؛ تنش‌هایی که تاکنون نیز آسیب بسیاری به منطقه وارد کرده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با درخواست آرامش و خویشتنداری گفت: از شنیدن خبر اعدام روحانی برجسته شیعه و 46 نفر دیگر در عربستان سعودی به‌شدت نگران و وحشت‌زده شده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از اعدام شیخ نمر، خاطرنشان کرد که سیاست سرکوب مخالفان و ظلم دوام نخواهد آورد. عمران زغبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز از نهادهای بین‌المللی خواست تا عربستان را به دلیل چنین جنایتی محاکمه کنند.

همچنین روزنامه گاردین چاپ انگلستان در گزارشی نوشت: سازمان‌های حقوق بشری نسبت به اقدام عربستان ابراز خشم کرده و می‌گویند این مساله نشانگر استفاده از سیاست سرکوبگرانه است که جلوی آزادی بیان را می‌گیرد. رابرت فیسک، تحلیلگر برجسته انگلیسی در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت، اعدام‌های عربستان را داعش‌گونه خواند و از رهبران کشورهای غربی خواست سیاست چاپلوسی و تملق‌گویی به شاهزاده‌‌های این رژیم را کنار بگذارند.

سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان لغو شد

روز گذشته سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان با درخواست ریاض لغو و به زمان دیگری موکول شد. این مطلب را خبرگزاری ایرنا و به نقل از منابع عربستانی گزارش کرده است. «عادل الجبیر» طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود عصر روز یکشنبه در سفری دو روزه وارد اسلام‌آباد شود، اما با رخداد‌های اخیر و اعدام جمعی از زندانیان در عربستان، این سفر به زمان دیگری موکول شد. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد: این سفر بنا به درخواست ریاض به تعویق افتاده است. به گفته تحلیلگران این سفر به احتمال زیاد به دلیل حوادث و واکنش‌های شدید جهانی به شهادت شیخ «نمر» لغو شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها