دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کرد: همه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند به جز چهار دسته، باید در آزمون علمی شرکت کنند.
کد خبر: ۸۶۸۸۹۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در اطلاعیه شورای نگهبان آمده است: اعضای فعلی مجلس خبرگان، کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت کرده و از نظر علمی تائید شده‌اند و کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت کرده‌اند اعم از آنان که تائید شده‌اند یا خیر، شامل شرکت در آزمون‌ نمی‌شوند. براساس این اطلاعیه، کسانی که تحصیلات حوزوی ندارند و ثبت‌نام کرده‌اند، نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند.

مستند«بصیرت» واکاوی فتنه 88

مستند بصیرت در دو قسمت و توسط خبرگزاری صدا و سیما تهیه و هشتم و نهم دی‌ماه بعد از بخش‌های خبر 19، 21 و 22 پخش شد. مستندی که بر اساس نظرسنجی‌ها، با استقبال درصد بالایی از مخاطبان روبه‌رو شد.

در قسمت نخست این مستند وقایع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاریخ انقلاب اسلامی بعد از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران واکاوی شد. تلاش دشمنان خارجی و ضد انقلاب برای استحاله فرهنگی انقلاب با بزک چهره‌ها و جریان فرهنگی وابسته در عرصه مطبوعات، هنر و کتاب که تا آن زمان تابلوی آشکاری نداشتند تبیین شد. همچنین تهرانی که در تیر 1378 درگیر فتنه‌ای می‌شود که پشت نام دانشجو و دانشگاه خود را پنهان کرده بود. مستند بصیرت در قسمت دوم با نگاهی گذرا به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در دهه 80 وقایع دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد. در بازخوانی تاریخ پرماجرای انقلاب اسلامی در سال 1388 شاهد برگزاری پرشور دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم، انتخاباتی که حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای را رقم زد. اما در خرداد این سال آتش فتنه‌ای شعله‌ور می‌شود. مستند بصیرت در پایان، درس فتنه هشت ماهه سال 88 و حماسه 9 دی را درس بصیرت دانست. بصیرتی که اگر خواص و نخبگان جامعه از آن غافل شوند کشور تا لبه پرتگاه خواهد رفت و دشمنان قسم‌خورده ملت، چنگال‌های خونین خود را از دستکش‌های مخملین بیرون خواهند آورد. بصیرت درسی است که دوره و زمان ندارد و خطر غفلت در هر لحظه‌ای ممکن است در کمین آحاد جامعه به‌ویژه خواص باشد.

امیدواری آمانو به رفع اختلافات هسته‌ای ایران و غرب

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر این‌که ایران و قدرت‌‌های بزرگ به زودی جنجال بر سر برنامه هسته‌ای تهران را با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایان خواهند داد گفت: با وجود این بازرسی‌‌ها به منظور اعتماد سازی میان طرفین سال‌‌ها طول خواهد کشید. به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاری آلمان، یوکیا آمانو درباره کار بازرسان آژانس برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام تصریح کرد: این مساله هنوز آغاز نشده است. برجام به آژانس اجازه می‌دهد که در چارچوب پروتکل الحاقی، بازرسی‌‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد. آمانو افزود: این یک چالش بزرگ تاریخی برای ما خواهد بود. بازرسان قادر خواهند بود که در هر یک از این تأسیسات خیلی سریع هرگونه سوءاستفاده از مواد اتمی را به منظور ساخت سلاح هسته‌ای ردیابی کنند.

تکذیب ادعای آمریکایی‌ها درباره پرتاب موشک ایرانی

مسئول روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران، ادعای آمریکایی‌ها در پرتاب موشک در تنگه هرمز را تکذیب کرد. به گزارش سپاه نیوز، سردار رمضان شریف در واکنش به ادعای اخیر آمریکایی‌ها نسبت به موشک‌پرانی آزمایشی سپاه در خلیج فارس در هفته گذشته گفت: نیروی دریایی سپاه در زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها در محدوده تنگه هرمز رزمایشی نداشته است که اقدام به شلیک موشک و راکت کرده باشد. وی افزود: انتشار این گونه اخبار دروغ در شرایط جاری، بیشتر یک عملیات روانی بوده و قابل تأمل است. سردار شریف تأکید کرد: امنیت و آرامش منطقه راهبردی خلیج فارس از راهبردهای جدی ایران بوده و سپاه نیز رزمایش‌های خود را برای ارتقای آمادگی‌های لازم، طبق جدول برنامه‌های یگانی خود در زمان مقرر اجرا می‌کند.

ظریف: اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیام کوتاهی در توئیتر، فرارسیدن سال نوی میلادی را تبریک گفت و بر ضرورت آموختن از تاریخ برای تکرارنشدن اشتباهات گذشته تاکید کرد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: بیاید از تاریخ یاد بگیریم و موفقیت‌ها را تکرار کنیم، نه اشتباهات گذشته را.

پایبندی ایران به حمایت از ملت و دولت سوریه

معاون عربی - آفریقایی وزارت امور خارجه در دیدار مفتی سوریه تصریح کرد: مردم و دولت ایران به حمایت از ملت و دولت سوریه در مواجهه با گروه‌های تروریستی که دستشان به خون مردم مظلوم سوریه آغشته است، ادامه خواهند داد. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در دیدار شیخ احمد حسون با اشاره به خطرات تروریسم و افراط‌گرایی برای منطقه و جهان بر حمایت ایران از ملت‌های منطقه در برابر اشغالگران و تروریست‌های تکفیری تاکید کرد و افزود: امروز سوریه خط مقدم نبرد با تروریسم است و به‌رغم گذشت چهار سال از فعالیت گروه‌های افراطی تروریستی در سوریه، مردم این کشور در کنار دولت قانونی سوریه به مقاومت خود در برابر تروریست‌ها ادامه می‌دهند. حسون مفتی سوریه هم در این دیدار با قدردانی از اقدامات دیپلماتیک کشورمان در مجامع بین‌المللی تاکید کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران و شخص وزیر امور خارجه بسیار مایه مباهات است.

نگرانی از برخوردهای امنیتی با مردم بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه، با ابراز نگرانی از برخورد امنیتی با مطالبات مشروع مدنی مردم بحرین، اعمال بی‌رویه مجازات‌ها و تشدید اقدامات امنیتی را رویکردی ناموفق در زمینه حل بحران جاری این کشور دانست.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، حسین جابری‌انصاری با یادآوری این که اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها و تروریسم تکفیری افراط‌گرایان، دو تهدید اصلی و مشترک امت اسلامی است افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران روش‌های به‌کار گرفته شده توسط دولت بحرین، تنها موجب تشدید بحران این کشور و ایجاد فرصت برای دشمنان امت اسلامی می‌شود. وی اضافه کرد: از این‌رو امیدواریم دولت بحرین به‌جای اصرار بر رویکرد ناکارآمد امنیتی چهار سال گذشته ـ که نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن اوضاع این کشور نداشته است ـ نسبت به از سرگیری گفت‌وگوهای جدی و موثر با رهبران شناخته شده جریان‌های مردمی بحرین با هدف تمرکز بر روش‌های سازنده و واقعی سیاسی و حل ریشه‌ای بحران کشور اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها