به گفته دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، 80 درصد افراد شرکت‌کننده در این سفر معنوی 15 تا 35 سال دارند

راهیان نور 6 میلیون نفری

علی معلم دامغانی، شاعر مثنوی‌های فخیم و به‌یادماندنی، ترانه‌های ساده‌ای هم دارد مثلا جماعت یه دنیا فرقه/ بین دیدن و شنیدن/ برین از اونا بپرسین/ که شنیده‌هارو دیدن... که با صدای محمد اصفهانی روی زبان‌ها افتاد، حالا 5 میلیون و 200 هزار نفر در این کشور، دور و بر شما هستند که می‌توانند برایتان بگویند از تماشاهایشان، تجربه‌هایی که با سفر به مناطق عملیاتی و حضور در راهیان نور به‌دست آورده‌اند و شما هم می‌توانید از الان برنامه‌ریزی کنید تا با نزدیک شدن به آخر سال این فرصت را داشته باشید به یکی از هفت استانی که میزبان کاروان‌های راهیان نور هستند، سری بزنید و خودتان دریابید که جماعت یه دنیا فرقه بین دیدن و شنیدن...
کد خبر: ۸۶۷۲۱۹

به گزارش جام‌جم، شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که حرکت فرهنگی راهیان نور که آرام آرام و با خانواده‌های شهدا حدود 18 سال پیش آغاز شد، به جریان بزرگی تبدیل شود که به گفته سردار فضلی همین امسال فقط 5 میلیون و 200 هزار نفر در آن حضور پیدا کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج که روز پنجشنبه برای مراسم افتتاح زائرسرای راهیان نور به مناطق عملیاتی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران رفته بود در این مراسم گفت: تعداد افراد اعزام شده به اردوهای راهیان نور از 400 هزار نفر در سال 86 به پنج میلیون و 200 هزار نفر در سال 94 افزایش یافته است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور ادامه داد: 19 هزار خادم و 26 هزار روحانی همراه با مدیران کاروان به زائران راهیان نور کشور خدمت می‌کنند.

به گفته سردار فضلی در سال‌جاری 350 هزار دانش‌آموز برای بازدید به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کرده‌اند و براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال تعداد زائران راهیان نور در سراسر کشور به شش میلیون نفر خواهد رسید.

80 درصد، سهم جوانان

اما شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که چه گروه از افراد جامعه بیشتر در این اردوها شرکت کرده‌اند و تا پایان سال و نزدیک شدن به اسفند و نوروز چه برنامه‌ریزی و امکاناتی برای حضور در راهیان نور تدارک دیده شده است. برای پاسخ به این پرسش‌ها سراغ سرهنگ نادر ادیبی، دبیر قرارگاه مرکزی سازمان راهیان نور رفتیم، او در گفت‌وگو با جام‌جم به آمار جالبی اشاره کرد، ‌براساس گفته‌های ادیبی، از این تعداد میلیونی 80 درصد جوانان بین 15 تا 35 سال بودند و بسیاری هم با خودروی شخصی عازم مناطق شده‌اند.

ادیبی گفت: بحمدالله توسعه راهیان نور در سال‌های اخیر هم از نظر جغرافیایی و سرزمینی بوده است و هم بُعد انسانی و استقبال اقشار مختلف مردم.

او افزود: زمانی راهیان نور فقط یک استان و مناطق محدودی را دربرمی گرفت، اما اکنون هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان، بوشهر و کردستان را شامل می‌شود و ما راهیان نور دریایی را هم داریم. فقط سه میلیون و 600 هزار نفر بازدید از خوزستان داشته‌ایم.

نکته دیگری که ادیبی به آن اشاره می‌کند این است که اکنون به دلیل زیرساخت‌های خوبی که فراهم شده است، راهیان نور فقط یک بازه زمانی خاص را دربرنمی گیرد و در تمام طول سال مردم می‌توانند به مناطق بروند مثلا در بهار و تابستان استان‌های شمال و شمال غرب کشور میزبان علاقه‌مندان است.

او تاکید کرد که از حالا برنامه‌ریزی لازم برای پایان سال و تعطیلات نوروزی آغاز شده است و دوران اوج این سفرها به خوزستان در این ایام خواهد بود و مردم می‌توانند از الان برای سفر برنامه‌ریزی کنند.

جشنواره سرزمین نور

اگر شما هم تا به حال توفیق داشته‌اید به مناطق عملیاتی و اردوهای راهیان نور بروید این فرصت را دارید تا در یک جشنواره با عنوان «سرزمین نور» شرکت کنید، رویدادی که اختتامیه اش اسفند بر پا می‌شود و تاکنون هم 20 هزار و 468 اثر به دبیرخانه‌اش رسیده است. ‌این جشنواره در بخش‌های شعر، داستان، خاطره، متن ادبی، عکس با تلفن همراه، فیلم با تلفن همراه، فیلم حرفه‌ای، انیمیشن با موضوع دفاع مقدس،کلیپ، نرم‌افزار چند رسانه‌ای، وبلاگ و وب‌سایت، نمایشنامه و فیلمنامه میزبان آثار مردم است و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت www.sarzaminenoor.ir مراجعه کنند.

سینا علی‌محمدی

دبیر گروه فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها