رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

انتخابات بزرگترین آزمون همدلی و هم زبانی

همزمان با سومین روز ثبت‌نام خبرگان رهبری

زنگ انتخابات مجلس هم به صدا درآمد

همزمان با سومین روز از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، نام‌نویسی از نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از صبح امروز آغاز شد و به این ترتیب، فرمانداری‌ها که محل ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات اسفند هستند روزهای پرشوری را سپری خواهند کرد.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۱

نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز تا چهارم دی (جمعه) فرصت دارند تا با مراجعه به وزارت کشور یا فرمانداری‌های سراسر کشور، برای حضور در این رویداد سیاسی، آمادگی خود را اعلام کنند و در صورت تائید صلاحیت از سوی هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان، در انتخابات هفتم اسفند، شانس خود را برای حضور در مجلس دهم بیازمایند. ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات مجلس در حالی از امروز کلید خورد که نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از پنجشنبه گذشته شروع شده و به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور تا دیشب، یعنی پایان دومین روز از نام‌نویسی، 86 نفر برای حضور در این انتخابات، در وزارت کشور و 31 فرمانداری مراکز استان‌ها حضور یافتند.

وزارت کشور، مقید به رعایت قانون در روند برگزاری انتخابات

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، روز پنجشنبه همزمان با آغاز نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: تمامی تلاش ما این بوده که مراحل انتخابات براساس قانون اجرا شود و خود را مقید به رعایت قانون در روند برگزاری انتخابات می‌دانیم. به گزارش ایرنا، رحمانی فضلی با اشاره به مصادف شدن این ایام با هفته وحدت اظهار امیدواری کرد که در عرصه انتخابات شاهد وحدت، انسجام، شکوه و مشارکت بالا باشیم. وی ادامه داد: همه کسانی که به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند و همچنین تمام دست‌اندرکاران حوزه اجرا، نظارت و مردم باید تلاش کنند اصل حضور باشکوه و سلامت انتخابات رعایت شود. وزیر کشور گفت: ستاد انتخابات کشور هماهنگی خوبی با شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات دارد و در سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی، یک همدلی بین این دو مجموعه وجود داشته و همه امور با هماهنگی پیش رفته است. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هیات‌های اجرایی انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده و مقدمات تشکیل هیات‌های اجرایی مجلس شورای اسلامی نیز در حال انجام است.

معتمدان هیأت‌‌های اجرایی انتخابات خبرگان و مجلس یکی شدند

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز اعلام کرد: با توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، معتمدان هیأت‌‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی شدند.

سیامک ره‌پیک، در گفت‌وگو با فارس افزود: پیشنهاد این‌که هشت نفر از معتمدان هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری با هیأت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی باشند از سوی وزارت کشور برای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال شده بود. وی افزود: طبق قانون برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید هیات‌های اجرایی تشکیل شود، اما منعی وجود ندارد که ترکیب هیأت اجرایی هر دو انتخابات مشابه یکدیگر باشند، هرکدام از این هیات‌های اجرایی یک بخش شخصیت حقیقی دارند و یک بخش شخصیت حقوقی، آن هشت نفر معتمدی که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند، اشخاص حقیقی هستند، بنابراین برای صرفه‌جویی در امکانات و تسهیل روند برگزاری دو انتخابات که به‌صورت همزمان قرار است برگزار شود، این پیشنهاد از سوی وزارت کشور مطرح شد و مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت.

ره‌پیک تأکید کرد: برای انتخاب هیات‌های اجرایی، از طرف دستگاه اجرایی گروهی پیشنهاد می‌شوند تا توسط هیات‌های نظارت تائید شوند، این هیات‌های اجرایی کارهای اجرایی را انجام می‌دهند مانند تعیین شعب اخذ رأی یا مباحث دیگر، البته این هیات‌های اجرایی صلاحیتی هم در بحث بررسی ابتدایی صلاحیت کاندیداهای انتخابات دارند. این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: از شنبه (امروز) که ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود، باید همزمان هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس دهم نیز تشکیل شود، اما براساس مقررات و طبق توافقی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان انجام ‌شده، همان هشت نفر معتمدی که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند، به‌عنوان معتمدان در هیأت اجرایی مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند.

فعال شدن هیات‌های اجرایی در 1058 حوزه انتخابیه

محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور هم دیروز در جمع خبرنگاران گفت: هیات‌های اجرایی 1058 حوزه انتخابات مجلس خبرگان رهبری فعال شده‌اند و سه تا چهار هیات باقیمانده نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: از ساعت 8 صبح شنبه(امروز) ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به‌طور همزمان ادامه خواهد یافت. مقیمی گفت: مدت باقیمانده برای ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری پنج روز است و مدت زمان ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی هفت روز خواهد بود. وی با بیان این‌که در روند ثبت‌نام هیچ مشکلی نداشته‌ایم، تصریح کرد: داوطلبان اگر اسناد و مدارک لازم را همراه نداشته باشند تهیه آن مدارک زمانبر است، اما اگر همه اسناد و مدارک لازم را همراه داشته باشند، ثبت‌نام به سرعت انجام خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور به داوطلبان ثبت‌نام انتخابات توصیه کرد: مدارک لازم را همراه داشته باشند تا وقت زیادی از آنان گرفته نشود. مقیمی گفت: برای ثبت‌نام داوطلبان، مدارک مورد نیاز شامل شناسنامه، کارت ملی، عکس، مدرک تحصیلی و در صورت مدیر بودن استعفانامه ضرورت دارد.

برخی از چهره‌های شاخص ثبت‌نام‌کننده برای انتخابات مجلس خبرگان

نام

حوزه انتخابیه

حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی

کرمان

حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی

تهران

حجتالاسلام والمسلمین محمود امجد

تهران

حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی

مشهد

حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمدعلی موسوی جزایری

خوزستان

حجتالاسلام والمسلمین علی رازینی

همدان

همچنین ثبتنام عصمت سوادی به عنوان نخستین داوطلب زن انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز مورد توجه بسیاری از رسانهها قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها