در دو قسمت گذشته درباره اصول اولیه‌ کادربندی و ترکیب‌بندی صحبت کردیم. اما این مبحث به حدی گسترده است که می‌توان بیشتر درباره آن حرف زد. شاید یکی از دلایل این باشد که با وجود تمام این صحبت‌ها، ترکیب‌بندی امری سلیقه‌ای است و به تعداد تمام عکاسان خلاق کره زمین ترکیب‌بندی‌های مختلف در دنیا وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۹۰۳۷

با وجود این، اگر حس می‌کنید عکس‌هایتان می‌تواند بهتر از آن چیزی باشد که هست و البته با این فرض که سوژه ثابت باشد و شما برای قرار دادن آن در هرنقطه از کادر مختار هستید، می‌توانید از قانون یک‌سوم استفاده کنید. این قانون به این صورت است که اگر کادر عکس را با دو خط فرضی موازی افقی و دو خط فرضی موازی عمودی به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید یک‌سوم راست تصویر یا یک‌سوم چپ آن بهترین محل قرار گرفتن سوژه است. به زبان ساده‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد: بهتر است از قرار دادن سوژه در مرکز کادر خودداری کنید چرا که برخلاف تصور عموم قرار گرفتن سوژه در وسط تصویر آن طور که باید، جلب توجه نکرده و صرفا عکسی معمولی خلق می‌کند.

نکته دیگری که می‌توان به کمک آن عکس‌هایی بهتر گرفت تقارن است. شاید بدیهی به نظر برسد اما خیلی از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و سوژه‌های ناب و زیبایشان قربانی کج‌سلیقگی و بی‌دقتی می‌شود.

تقارن به عکس شما زیبایی و نظم می‌بخشد و صدالبته می‌تواند یک سوژه ساده و معمولی عکسی چشم‌نواز و خیره‌کننده بسازد. برای مثال یک درخت ساده در یک روز سرد زمستانی کنار یک دریاچه را در نظر بگیرید.

شاید در نگاه اول درخت خشک و سرمازده زمستانی حرفی برای گفتن نداشته باشد. اما اگر به انعکاس آن در دریاچه توجه کنید و کادر خود را جوری تنظیم کنید که درخت و انعکاس آن به صورت متقارن ثبت شود عکسی بسیار زیبا خواهید داشت.
علاوه بر این، حفظ تقارن هنگام عکاسی از بناهای تاریخی به زیباتر شدن عکس کمک بسیاری می‌کند. ثبت نما یا ستون‌های یک عمارت قدیمی از روبه‌رو و به‌صورت متقارن، ثبت محراب یک مسجد تاریخی و یا ثبت خیابانی که هردو طرف آن درختان بلندی وجود دارد، می‌تواند نمونه‌های زیبایی از رعایت تقارن در عکس باشند.

اگر شما در سفر بوده و مشغول بازدید از مکان‌های تاریخی توریستی باشید احتمالا آن‌قدر دور و برتان شلوغ است یا کمبود وقت دارید که ممکن است کمتر به فکر رعایت کردن نکات ریز عکاسی به هنگام ثبت عکس هایتان باشید. اما از آنجا که سفر اتفاقی روزمره و همیشگی نیست بهتر است حواستان به سوژه‌ها بیش از پیش باشد و از آنها غافل نشوید. به یاد داشته باشید ثبت یک عکس با دقت و ظرافت، بهتر از ثبت ده‌ها عکس بی‌کیفیت و معمولی است که هزاران مورد مشابه آن در دنیای اینترنت قرار دارد.

پس مراقب باشید و قبل از عکاسی کمی دقت و تامل به خرج دهید. ضمنا برای این‌که بهتر این دو قانون را در یاد داشته باشید، می‌توانید قانون تقارن را با عنایت به لزوم نصف شدن کادر به یک دوم نامگذاری کنید و به این ترتیب دو قانون عددی برای یک ترکیب‌بندی خوب داشته باشید.

حمیرا بنایی فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها