پرسه در عبدل‌آباد، بورس پارچه‌فروشی‌های تهران

شهر فرنگ، از همه رنگ

صدای گوشخراش بلندگوی فروشنده‌ای که میوه‌هایش را به حراج گذاشته، اولین تصویری است که با آن مواجه می‌شوم. هیاهوی بچه‌ها پشت دیوارهای مدرسه، بساط پهن دستفروشان، مغازه‌هایی که آب و جارو شده است، پچ‌پچ در گوشی زنان محله کنار در خانه‌هایشان و البته گذر مداوم خریداران از خیابان‌ها، همه و همه مولفه‌های عبدل‌آباد است؛ مولفه‌هایی که نشانه بیداری و جاری شدن زندگی در کوچه پس‌کوچه‌های این محله آباد است.
کد خبر: ۸۵۹۰۱۹

محله‌ای نه‌چندان قدیمی که شاید طی سه یا چهار دهه گذشته شکل گرفته باشد. محلی‌ها می‌گویند قبل از انقلاب و حتی چند سال بعد از آن هم اینجا روستایی با مزارع و گاوداری‌ها در حاشیه تهران بود و با گسترش شهر این محله مانند اکثر محلات همسایه‌اش به مسکونی و تجاری تغییر کاربری داد و با رشدی شتابان به مناطق شهری پایتخت پیوست.

آقای میری از ساکنان قدیمی خیابان شکوفه که حدود 27 سال است در این محله زندگی می‌کند، می‌گوید: «بیشتر ساکنان عبدل‌آباد را آذری‌زبانان تشکیل می‌دهند که بیشترشان از سراب آمده‌اند. البته مهاجران افغانی هم در این محله کم نیستند. محله بخش قدیمی ندارد و از مناطق نوساز تهران است».

خیابان‌های انقلاب، بدر، مهران، شکوفه، نیایش، چراغی و احسانی از جمله مهم‌ترین خیابان‌های این محله است. در بین آنها مهران، بدر، احسانی و شکوفه بافت تجاری دارد. از همه معروف‌تر اما خیابان احسانی است که شهرتش حتی از تهران هم فراتر رفته است. پارچه‌فروشی‌های رنگارنگی که بیشتر مغازه‌ها را شامل می‌شود اینجا را به بازار فروش پارچه معروف کرده است. آقای عباسی، فروشنده می‌گوید: جنس پارچه‌ها بیشتر ایتالیایی، ژاپنی، هندی و ایرانی است اما بخش عمده بازار پارچه در قرق چین است. وی اضافه می‌کند پارچه‌ها اینجا به صورت قواره‌ای و متری و کیلویی فروخته می‌شود و البته ته طاقه‌ها هم بخش ارزان‌تر پارچه است.

هر صنفی از فروش لوازم آشپزخانه، عطاری، تزئینات، ساعت و زیورآلات بدلی اینجا مغازه دارند. اما بخش اصلی مغازه‌ها لباس‌فروشی است؛ لباس‌هایی که شاید برند نباشد اما برای کسانی که مشتری دائم این مغازه‌ها هستند قیمت مناسب و تنوع جنس آنها مد نظر است. چیزی که باعث شهرت بازارچه احسانی یا بهتر بگوییم عبدل‌آباد شده است پرده‌های رنگارنگ و پرده‌فروشی‌های فراوان آن است. اهمیت پرده به‌عنوان بخش مهمی از دکور جدید خانه باعث رشد و تنوع فراوان پارچه و دوخت و مدل در پرده‌ها شده است، هر چه باشد پرده جزو جدا نشدنی دکور خانه شده و همین امر باعث رشد چشمگیر پرده‌فروشی‌های این محله هم شده است. شاید عبدل‌آباد نتواند با پرده‌فروشی‌های زرتشت از نظر قیمت رقابت کند اما حتما رقیب جدی برای بازار پرده مولوی است. تنوع رنگ و جنس و قیمت‌های مناسب از جمله امتیازات مثبت این بازار است و آنچه از همه نوع پرده بیشتر در این بازار به چشم می‌آید زری، تور، ساتن، حریر، گیپور، مخمل و کتان با رنگ‌های تند و زنده است. اما اگر قصد خرید ارزان دارید می‌توانید پارچه‌های پرده‌ای بیابید که کیلویی 15 تا 20 هزار تومان فروخته می‌شود. شاید اگر همان پارچه را متری بخرید پارچه 40 تا 50 هزار تومان برای شما هزینه در بر دارد. چوب پرده، آرک، گیره و نوار هم که جزو ملزومات پرده است در این بازار یافت می‌شود. اما بخش دیگری از مغازه‌ها که شاید منحصر به این بازار است فروش الیاف و دوخت لحاف است.

در اینجا الیافی مانند پشم و کاموا و الیاف مصنوعی به‌راحتی پیدا می‌شود. جالب است بدانید هنوز اینجا لحاف کرسی دوخته می‌شود و در تنها مغازه نجاری آن هم کرسی ساخته می‌شود؛ سنتی قدیمی که حالا جزئی از خاطرات ایرانی‌ها شده است. کرسی همیشه دور هم بودن و شب‌های یلدا و گرمای دلچسب آن در زمستان‌های سخت اما پرخاطره را در ذهن قدیمی‌ترها تداعی می‌کند. به هر حال اگر هوس تجربه شیرین زیر کرسی گرم شدن را کردید در اینجا همه چیز برای خرید کرسی با قیمت بین 50 تا 60 هزار تومان و دوختن لحاف کرسی مهیاست.

در عبدل‌آباد هم مانند همه مراکز خرید غذاخوری‌هایی است که خریداران خسته از خرید را به غذاخوردن دعوت کنند؛ مانند رستوران‌های خان‌باجی، احسانی، هزار و یک شب، یاقوت و سنگی، اما تست کیفیت و تمیزی رستوران‌های این محله را به‌عهده خودتان می‌گذاریم. در ضمن پردیس کیان با داشتن رستوران و مراکز تجاری و سه سینما و بخش‌های مختلف یکی دیگر از جذابیت‌های این مرکز خرید است. خیابان بلند داوود احسانی بین دو خیابان انقلاب و شکوفه و به موازات خیابان بدر قرار گرفته است که هر سه آنها هم شامل بخش‌های تجاری محله است.

بیشتر خانه‌های این خیابان‌‌ها کوچک و مسکونی است ولی در آینده معلوم نیست به همین صورت باقی بماند. چون خیلی از این خانه‌ها با قیمت بالاتری برای تبدیل شدن به مغازه یا انباری به فروش می‌رسد. حالا وجود مجتمع‌ها و پاساژ‌های تجاری مانند «کوه نور» چهره متفاوتی به این محله داده است.

خیابان شکوفه زمانی بورس فروش خودروهای دست‌دوم بود. هنوز هم گاهی به سنت قدیم خرید و فروش خودرو در این محله انجام می‌شود. یکی دیگر از مشخصه‌های این خیابان راسته تعمیر چرخ‌های خیاطی صنعتی و خانگی است. وجود بازار ضایعات و اجناس دست دوم در محله عبدل‌آباد بخش دیگری از این محله را شکل داده است. برای رسیدن به این مکان پایانه شهید سروری مناسب‌ترین مسیر است که شما را از خیابان‌های انقلاب و خانی‌آباد و زمزم... به عبدل‌آباد می‌رساند. مترو قائم ـ آزادگان هم گزینه سریع‌تری برای رسیدن به این محله است. البته اگر قصد داشتید با خودروی خود در این محدوده تردد کنید نگران جای پارک نباشید چون این محله دارای اولین و بزرگ‌ترین پارکینگ مکانیزه جنوب تهران است.

اکرم بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها