مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بیانیه‌ای که در نخستین روز نشست شورای حکام قرائت شد، تاکید کرد: آژانس، نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را تائید می‌کند.
کد خبر: ۸۳۳۵۱۳

او با وجود این بار دیگر سیاست «تردیدافکنی» خود در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان را ادامه داد و خاطرنشان کرد: «آژانس نمی‌تواند در مورد نبود فعالیت‌های اعلام نشده تضمینی ارائه کند.» به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، یوکیا آمانو در این بیانیه اضافه کرده است: در 25 آگوست شورای حکام به آژانس اجازه داده است نسبت به راستی‌آزمایی برجام اقدام کند. یکی از مواردی که در برجام آمده، اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران است که یک پارامتر مهم برای تضمین نبود فعالیت‌های اعلام نشده است. در این بیانیه آمده است: بودجه معمول سازمان برای سال 2016 هیچ تغییری نخواهد کرد. هزینه‌های نظارت بر مفاد برجام از طریق جذب کمک‌های داوطلبانه تامین خواهد شد. در مورد بودجه2017 و سال‌های بعد آن نیز با کشورهای عضو مشورت خواهد شد.

آمانو در این بیانیه یادآور شده است: در 14جولای من نقشه راهی را برای تبیین مسائل باقیمانده از گذشته و حال راجع به برنامه هسته‌ای ایران با آقای دکتر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا کردم و ایران براساس آن، توضیحات مکتوبی را در 15 آگوست به آژانس ارائه کرد که در حال بررسی این توضیحات هستیم و پرسش‌های خود را تا 15سپتامبر مطرح خواهیم کرد.

آمانو درخصوص روند حل مساله ابعاد احتمالی نظامی هم گفت که برای رسیدن به آن نقطه، کارهای زیادی باید انجام گیرد، که از جمله آن بررسی توضیحات مکتوب ایران،‌ شفاف‌سازی اطلاعات و برگزاری جلسات فنی دوجانبه است.

وی افزود: «برای حل مساله ابعاد احتمالی، لازم است آژانس به تصویری روشن از مساله دست پیدا کند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ساخت و سازهای ادعایی در سایت نظامی پارچین هم گفت: «ما از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد برخی فعالیت‌ها بوده‌ایم. این فعالیت‌ها توان آژانس را برای راستی‌آزمایی تضعیف می‌کند. با این حال ما هنوز به آنجا دسترسی نیافته‌ایم و این اطلاعات را از طریق تصاویر ماهواره‌ای دریافت کرده‌ایم.»

او در مورد توافق دوجانبه محرمانه میان ایران و آژانس و درخواست نمایندگان کنگره برای دسترسی به متن آن،‌ بر محرمانه بودن مفاد این توافق تاکید کرد و گفت تاکنون هیچ‌یک از کشورها درخواستی برای افشای محتوای این سند ارائه نکرده‌اند.

آمانو در این نشست بار دیگر به مساله ابعاد احتمالی اشاره و عنوان کرد وی بر اساس نقشه راه، باید تا روز 15 دسامبر گزارش خود را در مورد نتیجه بررسی‌ها درخصوص ابعاد احتمالی منتشر کند. وی گفت تصور نمی‌کند این ضرب‌الاجل تمدید شود یا این که آژانس نتواند گزارشی کامل ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها