مصرف ویتامین D همیشه نمی‌تواند مفید باشد و در برخی موارد می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد. مطالعات جدید انجام شده در مرکز مایو کلینیک روی کودکان و نوجوانان چاق حاکی از آن است که مصرف ویتامین D در نوجوانانی که از چاقی رنج می‌برند هیچ تأثیری روی سلامت قلبی و کاهش ابتلا به دیابت در آنها ندارد.
کد خبر: ۸۲۹۱۴۹

علاوه‌ بر این، یافته‌ها نشان می‌دهد این ویتامین حتی می‌تواند باعث بالا رفتن مقدار کلسترول و تری‌گلیسیرید خون در این گروه از نوجوانان شود. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، چاقی طی 30 سال گذشته بین کودکان دو برابر و بین نوجوانان تا چهار برابر افزایش یافته و از هر پنج آمریکایی، یک نفر مبتلا به چاقی است که آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

محققان معتقدند که کمبود ویتامین D ممکن است با مشکلات ناشی از چاقی از قبیل بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مقاومت انسولینی در ارتباط باشد. از این‌رو، بسیاری از مراکز بهداشتی برای کاهش و پیشگیری از بروز این خطرات، مصرف بالای مکمل‌های ویتامین D را توصیه کردند. توصیه به مصرف بالای ویتامین‌ها از سوی پزشکان گاه تا بیش از 5 تا 10 بار در روز نیز می‌رسد.

ویتامین D می‌تواند در برابر بیماری‌هایی چون سرطان و ام‌اس نقش حفاظتی داشته باشد. مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند باعث بروز مسمومیت ناشی از مصرف زیاد ویتامین D شود که حالت تهوع، استفراغ و مشکلات کلیوی را به دنبال دارد. با وجود این، تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع مکمل، کلسترول و تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهد. تری‌گلیسیرید چربی موجود در خون است که خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. از آنجا که بسیاری از نوجوانان چاق از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، آنها بیشتر در معرض بالا رفتن کلسترول و تری‌گلیسیرید هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها