31 مرداد بود که علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی از اصلاح برخی مواد قانون مجازات اسلامی و حذف حبس از جرائم پزشکی خبر داد، اما یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که قرار نیست مجازات حبس از تمامی جرائم پزشکان حذف شود.
کد خبر: ۸۲۹۰۶۳

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مجازات حبس از تمامی جرائم پزشکی حذف شود یا خیر، اظهار کرد: چنین چیزی نیست. در عمل‌های جراحی با ریسک بالا، پزشکانی که حتی یک درصد مقصر شناخته شوند، به حبس محکوم می‌شدند و این مساله تبعاتی داشت و دیگر پزشکان دست به این‌گونه اعمال جراحی نمی‌زدند، این مساله برای مردم دردسر ایجاد کرده بود و ما قصد داریم این موضوع را اصلاح کنیم و به حالت سابق برگردانیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین حبس برای تمام جرائم پزشکی حذف نمی‌شود، بلکه قرار است مانند دو سال قبل شود.

ابوترابی با بیان این‌که در قانون مجازات اسلامی جدید، نظام پزشکی در تعیین مجازات مسئولیتی ندارد، توضیح داد: براساس قانون جدید، پزشکان در عمل‌های جراحی با ریسک بالا اگر فقط یک درصد مقصر شناخته شوند، برایشان زندان در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر پزشکان از ترس حبس، دیگر دست به عمل‌های جراحی ریسک‌‌دار نمی‌زنند؛ یعنی بیماری که الان نیاز به عمل جراحی فوری دارد، به لحاظ این‌که پزشکان می‌ترسند او را جراحی کنند، عمل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: این مساله برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند دردسرساز شده است، زیرا پزشکان از عمل خودداری می‌کنند. ما می‌خواهیم مثل دو سال قبل شود و قضات در این موارد، برای پزشکانی که در این‌گونه جراحی‌ها مقصر شناخته می‌شوند، پرداخت دیه، جزای نقدی، درج در سوابق یا حتی ابطال پروانه را در نظر بگیرند و اصلاح قانون مجازات اسلامی فقط شامل همین قضیه است.

براساس ماده 616 قانون مجازات اسلامی، حبس شامل پزشکان خاطی هم می‌شود، اما دو سال پیش نمایندگان برای اصلاح این قانون، تبصره‌ای اضافه کردند که برمبنای آن «مقررات این ماده شامل
قتل غیرعمد در اثر تصادفات رانندگی یا قصور پزشکی نمی‌شود.» که البته این اصلاحیه قانونی فعلا تصویب نشده است. با این حال براساس دستور رئیس قوه قضاییه، فعلا حبس برای پزشکان اعمال نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها