مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا دیروز در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شد

ظریف: زمان برایمان مهم نیست

وزیران خارجه ایران و آمریکا دیروز در شرایطی مذاکرات خود را آغاز کردند که تا ضرب‌الاجل 9 تیر، زمان زیادی نمانده و طرفین می‌کوشند تلاش‌هایی را که از ماه‌ها قبل در حال انجام آن هستند، به نتیجه برسانند؛ البته وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب و این‌که به یک نتیجه مناسب برسیم، مهم است.
کد خبر: ۸۱۲۱۳۰

وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شد، در جمع خبرنگاران گفت: با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمده‌ایم.

ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: مطمئن هستیم اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به توافقی می‌رسیم که به نفع همه خواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر پایبندی طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای به تعهداتش تاکید کرد و در واکنش به این اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا که گفته است «شرط رسیدن به توافق خوب آن است که ایران به تعهدات بیانیه لوزان پایبند باشد»، گفت : در لوزان نسبت به راه‌حل‌ها تفاهم کردیم و در مورد آن راه‌حل‌ها کار را ادامه می‌دهیم. آنچه ضروری است، آن است که طرف مقابل واقعیت‌ها را بپذیرد و براساس واقعیت‌ها به پیش برود و بر همان اساس به تعهدات خودش عمل کند .

ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خودش پایبند است و کار را به پیش می‌برد.

وزیر خارجه کشورمان دیروز پس از پیوستن به تیم مذاکره‌کننده ایرانی که از دو هفته پیش در وین به سر می‌برد، با جان کری، وزیر خارجه امریکا که از جمعه شب وارد وین شده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

کری: برای دستیابی به توافق امید هست

جان کری، وزیر خارجه امریکا پیش از شروع دیدارش با محمدجواد ظریف گفت: موضوعات دشوار است و کار سختی پیش‌رو داریم، ولی برای دستیابی به توافق امید هست.به گزارش ایرنا، وی که پشت میز مذاکره با ظریف و معاونانش نشسته بود، رو به دوربین‌های خبرنگاران افزود: کارهای سخت زیادی داریم که انجام دهیم. یکسری مسائل سخت همچنان باقی است، ولی امیدواریم.

وزیر خارجه امریکا اظهار کرد: در مراحل نهایی تلاش می‌کنیم تا ببینیم توافق نهایی ممکن است یا نه. فکر می‌کنم همه می‌خواهند توافق را ببینند.

ظریف هم این سخنان را تائید کرد و گفت: من هم موافقم که باید سخت تلاش کنیم تا کار پیش رود. ما برای این رخداد مهم و برجسته مصمم هستیم و به کار ادامه می‌دهیم .

این سومین دور از گفت‌وگوهایی بود که کری و ظریف برای نگارش متن توافق جامع انجام داده‌اند.

وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یکی‌یکی وارد وین می‌شوند تا به این گفت‌وگوها بپیوندند تا در صورت امکان قبل از ضرب‌الاجل تعیین شده بتوانند به توافق جامع دست یابند.

البته این گفت‌وگوها در حالی در جریان است که خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است که نظر آنها روز ۱۸ تیر، یعنی زمانی که کاخ سفید مهلت دارد نسخه‌ای از توافق را به کنگره ارائه کند، ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

به گزارش فارس، براساس قانونی که کنگره آمریکا ماه گذشته به تصویب رساند، کاخ سفید باید هر توافقی با ایران را نهایتا تا 9 جولای به کنگره ارائه کند و نمایندگان آمریکایی هم 30 روز برای بررسی و نظر دادن در مورد آن زمان خواهند داشت، اما اگر دولت آمریکا در مهلت مقرر توافق را به کنگره ارائه نکند، دوره بازنگری کنگره به 60 روز افزایش می‌یابد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است: «در حالی که بخش اعظم توافق علنی خواهد شد، اما دیپلمات‌های غربی گفته‌اند بخش‌هایی از این توافق‌نامه علنی نخواهد شد.»

شرط‌های فابیوس برای توافق هسته‌ای

در همین حال وزیر خارجه فرانسه که دیروز برای حضور در مذاکرات به وین رفته بود پس از ورود به هتل کوبورگ، به خبرنگاران گفت: ما خواستار یک توافق محکم هستیم که حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد، اما تضمین می‌کند ایران قطعا از سلاح هسته‌ای دست می‌کشد.

به گزارش تسنیم، لوران فابیوس که به کارشکنی در مذاکرات معروف است، افزود: به این منظور سه شرط لازم است: محدودیت طولانی در زمینه ظرفیت تحقیق و توسعه؛ بازرسی شدید از سایت‌ها و در صورت لزوم سایت‌های نظامی و سوم بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض تعهدات از سوی ایران.دیروز علاوه بر فابیوس و کری، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به هتل کوبورگ، محلی که در آن مذاکرات هسته‌ای پیگیری می‌شود، رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها