جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد

کشف و دستگیری ۳ شبکه بزرگ مفاسد اقتصادی

رئیس قوه قضاییه درگفت‌وگوی تلویزیونی عنوان‌کرد:

وام‌های‌کلان بانکی؛ سرچشمه عمده فساد

گروه سیاسی: همزمان با هفته قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی با حضور در برنامه تلویزیونی، سیاست‌های دراز مدت و کوتاه‌مدت این قوه را برای مردم تشریح کرد و درباره عملکرد دستگاه قضا در عرصه‌های مختلف از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی توضیح داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس قوه قضاییه در این برنامه زنده که دوشنبه‌شب از شبکه یک سیما پخش شد، در خصوص عملکرد و برخورد قوه قضاییه با فساد اقتصادی گفت: این بحث بسیار مهم است اما رسیدگی به این نوع فساد وظیفه هر سه قوه و تمامی دستگاه‌هاست. آملی‌لاریجانی با بیان این‌که اعلام مفاسد اقتصادی از طریق رسانه‌ها از خواسته‌های مردم نبوده است، گفت: این کاری بود که ما خودمان برای اطلاع مردم انجام دادیم، ولی نباید این رسیدگی‌ها مبتنی بر بیان باشد بلکه باید با عمل و اقدامات متفکرانه و کارشناسانه همراه باشد.
کد خبر: ۸۱۱۱۴۴

آملی‌لاریجانی ادامه داد: باید سرچشمه‌های فساد اقتصادی را از بین برد که عمده آنها وام‌های کلان بانکی است.

وی افزود: اگر در نظام بانکی، نظارت‌ها کامل اعمال شود هرگز شرایطی پیش نمی‌آید که بانک‌ها برای ارائه وام و تسهیلات با مشکل مواجه شوند. آملی‌لاریجانی تصریح کرد: نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط از قوه قضاییه توقع داشت، بلکه همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پرونده 3000 میلیاردی گفت: همه فکر می‌کردند قوه قضاییه توان رسیدگی به این پرونده را ندارد، چراکه بسرعت حکم اعدام را صادر نمی‌کند؛ اما نمی‌دانستند رسیدگی‌ها باید کامل و دقیق انجام شود تا حقی از کسی ضایع نشود زیرا موضوع سنگین است.

وی در خصوص رسیدگی به پرونده‌های زمین خواری اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود 43 هزار هکتار زمین در کل کشور رفع تصرف شد که از آن مقدار، 2000 هکتار در تهران بود.

حجم بالای پرونده‌های ورودی

رئیس قوه قضاییه حجم پرونده‌های وارده در سال 93 را 15 میلیون بیان کرد و افزود: این رقم بسیار بالاست و در برخی نقاط حتی حجم رسیدگی‌ها بیشتر از پرونده‌های وارده بوده است؛ برای مثال در سازمان ثبت اسناد 57 میلیون مورد ارائه خدمت ارائه شده است.

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها ناشی از کمبود نیروی انسانی در این دستگاه است افزود: با وجود کمبود نیروی انسانی و دشوار بودن جذب نیرو تلاش داریم خدمت رسانی را کامل انجام دهیم . رئیس قوه قضاییه در خصوص طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی پرونده‌ها گفت: طولانی شدن زمان دادرسی عوامل فراوانی دارد که متوسط زمان دادرسی پرونده‌ها بیش از دو یا سه ماه نمی‌شود و فقط در برخی نقاط کشور بیش از این زمان است که به اقتضائات پرونده برمی‌گردد؛ مثل رسیدگی به پرونده قاتل فراری که نیاز به کارشناسی‌های بیشتری دارد.

وی ادامه داد: بخشی از زمانبر شدن رسیدگی‌ها کمبود نیروست و یکی هم تزلزل احکام است که تلاش شده از این تزلزل کاسته شود. وی افزود: پرورش نیروی انسانی مهم‌ترین مسأله این قوه است؛ چون ریشه اصلی بسیاری از مشکلات به کمبود نیروی مجرب برمی گردد که البته جذب و تربیت نیروی مجرب کار آسانی نیست و مقدماتی دارد از قبیل بودجه و مجوزهای قانونی. ما در طول این سال‌ها مجوز جذب 4000 قاضی را از صد هزار مورد دریافت کرده‌ایم، که تعدادی جذب شدند و تعدادی هنوز نشده‌اند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظارت بر قضات گفت: برخی فکر می‌کنند نظارت‌های ما محدود است، اما باید بدانند نظارت‌های ما فشرده، گسترده و دائمی است و تمام رفتار و اعمال قضات ثبت و ضبط و بررسی می‌شود ؛ زیرا بازرسی‌ها استانی است و تمام سیستم‌های قضایی نظارت می‌شود و البته با متخلفان هم برخورد خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که بحث امنیت اجتماعی وآرامش خاطر مردم از دغدغه‌های همه مسئولان و بویژه قوه‌قضاییه است، گفت: برخورد با اراذل و اوباش از دغدغه‌های ماست و نباید برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی، ما را از این موضوع غافل کند.صادق آملی‌لاریجانی افزود: کسانی که به حقوق مردم تعرض و به نوامیس تجاوز می‌کنند و دست به سرقت می‌زنند؛ گرچه تعداد آنها کم است اما باز هم تاثیر زیادی در جامعه دارد و اگر این موارد کم باشد باز هم زیاد است؛ زیرا امنیت و آرامش اجتماعی مردم را به خطر می‌اندازد .

آملی‌لاریجانی افزود: ترحم در این زمینه خوب نیست و برای کسی که چند نفر را به قتل می‌رساند و اسلحه می‌کشد یا سرقت مسلحانه می‌کند و عنوان محاربه دارد، ضمن این‌که در قتل‌های معمولی اولیای دم حق قصاص دارند؛ اما ایجاد رعب و وحشت در میان مردم هم مساله دیگری است و باید حاکمیت و قوه قضاییه رسیدگی کند و حاکمیت باید به این مسائل حساس باشد و به‌صورت جدی رسیدگی کند و قوه قضاییه حدود را در چارچوب شرع و قانون اجرا می‌کند تا امنیت خاطر مردم فراهم شود. وی گفت: متاسفانه برخی انتظار دارند قانون را اعمال نکنیم، اما قوه قضاییه در این زمینه فوق‌العاده حساس است. حتی در جریان بررسی پرونده فتنه بصراحت گفتم نباید قبل از صادر شدن اتهام و حکم، نام و تصویر متهمان منتشر شود و نباید آبروی افراد را قبل از این که اتهام آنها ثابت شود ببریم که اگر تبرئه شد نمی‌شود این خسارت را جبران کرد . رئیس قوه قضاییه افزود: زمانی برخی نمایندگان در تریبون مجلس آزادانه صحبت می‌کردند و گاهی مطالبی گفته می‌شد که توهین به حساب می‌آمد و عده‌ای گمان می‌کردند نمایندگان مصونیت قضایی دارند و در اظهارات خود آزادند؛ اما قانون اساسی، توهین به دیگران را ممنوع کرده و این مساله باید مد نظر نمایندگان و حتی دستگاه‌های اجرایی باشد. وی افزود: زمانی پدیده‌ای به نام بگم بگم راه افتاد و رئیس دولتی در مجلس دو رئیس قوه را به موضوعی متهم کرد که به آنها ربطی نداشت و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند این حرف‌ها خلاف شرع، خلاف قانون و حتی خلاف مصلحت جامعه و حقوق مردم است چون مردم زندگی عادی خود را می‌کنند و انتظار ندارند هرروز مساله جدیدی ایجاد شود و قوا به جان هم بیفتند. وی افزود: نهایت تلاش ما باید به این باشد که جامعه اسلامی را بر اساس ارزش‌های الهی و اخلاقی توسعه دهیم و اگر کسی اشتباهی کرد حتی در قوه قضاییه ممکن است نام متهمی بدون اثبات حکم و قبل از صدور جرم ذکر شود که باید تذکر داد و جلویش را گرفت تا به جامعه سالم، پاک و همدل و همزبان برسیم.

قدردانی از صدا وسیما

رئیس قوه قضاییه همچنین از صدا و سیما برای همکاری با این قوه در ساخت برنامه‌هایی برای ارتقای دانش قضایی مردم قدردانی کرد و افزود: گر چه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما معتقدیم که می‌شود بیش از این هم کار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها