ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مجمع اقتصادی بین‌المللی در سن پترزبورگ در مورد موضوعاتی همچون حمایت مسکو از نظام سوریه، اشتباهات آمریکا در عراق و منطقه و همچنین دیدگاه کشورش در قبال تحولات منطقه‌ای سخن گفت.
کد خبر: ۸۱۰۱۰۷

رئیسجمهور روسیه در ابتدای سخنانش با تاکید بر ادامه حمایت کشورش از دولت دمشق گفت آماده است تا بشار اسد، رئیسجمهور سوریه را به سمت اجرای اصلاحات در این کشور جنگزده ترغیب کند. پوتین درباره دلیل این حمایت گفت: روسیه از دولت دمشق حمایت میکند، زیرا هراس دارد پس از ترک قدرت از سوی اسد این کشور همانند لیبی و عراق شود.

وی سپس به توضیح اوضاع و احوال این روزهای عراق و لیبی پرداخت و افزود: پس از حمله ائتلاف غرب به عراق همه چیز نابود شد و صدام هم به دار آویخته شد. اما پس از آن چه شد؟ داعش به وجود آمد. در لیبی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ این کشور عملا دیگر وجود ندارد. رئیسجمهور روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد: آمریکا از ارتش عراق حمایت میکند و تسلیحات میدهد، اما داعش حجم قابل توجهی از تسلیحات را از نیروهای عراقی گرفته است. حال داعش بهتر از ارتش عراق مسلح شده است و این امر به لطف اقدامات آمریکاست. در حال حاضر هزاران سرباز آمریکایی در عراق هستند اما نتیجه آن چیست؟ یک نتیجه غمانگیز و تاسفآور.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد اقدامات آمریکا به ایجاد جنگ سرد جدیدی در جهان میانجامد. وی در این زمینه افزود: تصمیمات جهانی نظیر خروج یکجانبه آمریکا از معاهده ایبیان (معاهده منع موشکهای بالستیک) باعث میشود جهان وارد درگیریهای محلی شود. حقیقتا این یک گامی است که تمام ما را به سمت رقابت تسلیحاتی جدید پیش میبرد و سیستم امنیتی جهان را تغییر میدهد.رئیسجمهور روسیه در پاسخ به سوال شرکتکنندگان گفت: روسیه سیاستهای خصمانه ندارد و حالت قدرت برتر به خود نگرفته است. من این را دوست ندارم که شما درباره رفتار خصمانه و اقدامات ما صحبت میکنید. حق با شما نیست و ما هیچگونه رفتار خصمانهای نداشتیم. مسکو تنها دفاع از منافع خودرا قاطعانه آغاز کرده است. پوتین گفت: روسیه تمایلی به هژمونی به هیچ نحوی ندارد و برای رسیدن به قدرت برتر تلاش نمیکند. ما استانداردها یا مدلهای خود را بر دیگران تحمیل نمیکنیم. مسکو خواستار روابط منصفانه با تمام اعضای جامعه بینالمللی است؛ آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها