سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد

چرا آژانس به پیشنهاد ایران درباره سایت مریوان پاسخ نداد؟

توصیه ظریف به دیپلمات‌های غربی این است: «اتلاف وقت» نکنید! نصیحتی درباره این‌که زیاده‌خواهی در دوره نهایی مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسد. آنچه وزیر امور خارجه کشورمان درباره «زیاده‌خواهی‌ها» بر آن تاکید می‌کند، نگاهی دیگر به همان معضلی است که پیش از این از آن به «دبه کردن طرف آمریکایی» تعبیر شده بود. رویکردی که نشان می‌دهد دیپلمات‌های آمریکایی چندان به چارچوب تفاهم لوزان پایبند نمانده‌اند. بر همین اساس دیروز هم رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی را درباره «ریزه‌کاری»های مذاکرات مطرح کرد.
کد خبر: ۸۰۵۷۴۹

علی لاریجانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای در بخش‌هایی اختلاف نظر وجود دارد که باید حل شود، در جمع خبرنگاران گفت: توافق در چارچوب نظام برای کشور مفید است. به گزارش تسنیم، او در پاسخ به پرسشی درباره میزان پایبندی اعضای گروه 1+5 به تعهدات‌شان پس از توافق ژنو، گفت: توافق ژنو پایه‌ای برای توافق اصلی بود. این توافق موقت بود و ما یک گام کوچک برداشتیم و آنها نیز یک گام برداشته‌اند. اصل بر این بود که آنها جلوی اقدامات بعدی‌شان را بگیرند، چون می‌دانیم مصوباتی در این زمینه داشته‌اند. رئیس مجلس با تأکید بر این‌که آزادی عمل برای پتروشیمی و نفت را تا حدودی مشخص کرده‌اند، افزود: اما اصل، توافق نهایی است که در این زمینه مذاکرات متعددی صورت گرفته و نظرها در اصولی به یکدیگر نزدیک شده است. اکنون موقع نگارش متن است که طبعاً دارای ریزه‌کاری است. لاریجانی اضافه کرد: در مرحله ریزه‌کاری همواره اختلافات زیاد است، یعنی طرفین تلاش می‌کنند بیشترین سهم را در بخش ریزه‌کاری برای خود در نظر بگیرند، البته بنده فکر می‌کنم تیم مذاکره‌کننده خیلی باید با حوصله و دقت نظر این مرحله را عبور دهد تا تمام توافقات انجام شده بتواند بخوبی متجلی شود. وی با تاکید بر این‌که اگر توافق در چارچوب‌هایی که نظام مشخص کرده انجام شود آن را برای این مرحله از کشور مفید می‌دانم، اظهار کرد: اما هنوز در بخش‌هایی اختلاف نظر وجود دارد که باید در مذاکرات حل شود.

توصیه‌های ویژه به کمیسیون‌های تخصصی

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین دیروز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس، توصیه‌هایی در مورد فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس در سال پایانی مجلس نهم مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی اظهار کرد: از کمیسیون‌های مختلف و نمایندگان می‌خواهم اولا بر این اساس به تناسب وظایف کمیسیون‌ها طرح‌ها و لوایحی را که اهمیت بیشتری دارند سریع‌تر بررسی و به مجلس ارائه کنند تا در دستور قرار گیرند. ثانیا حال که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ و قانون رفع موانع تولید نیز ابلاغ شده، باید بر نحوه اجرای این قانون، نظارت شده و مطابق آیین‌نامه، ظرف شش ماه آینده، گزارش نظارتی به مجلس ارائه شود. وی خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است که در شرایط فعلی در اوج اهمیت قرار دارد. کمیسیون‌های مختلف با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی پیگیر تحقق این مهم باشند و در رفع موانع تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها