آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش 98 صفحه‌ای و محرمانه‌ای را در اختیار روزنامه حریت ترکیه قرار داده است. افشای این گزارش نشان می‌دهد آنکارا به بسیاری از توصیه‌های آژانس عمل نکرده است. به گزارش ایسنا، این گزارش 20 فوریه سال گذشته به مقام‌های ارشد ترکیه تحویل داده شد و تا روز گذشته فاش نشده بود. محور آن پروژه نیروگاه اتمی «آککویو» در استان مرسین در جنوب ترکیه است که توسط روس‌ها اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۰۴۱۳۱

گزارش مذکور با نام «بازنگری نظام یافته زیرساخت هسته‌ای» 20 فوریه 2014 به متین کیلجی، معاون وزیر انرژی ترکیه و ظفر آلپر، رئیس سازمان انرژی اتمی ترکیه تحویل داده شد. تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته پس از انتشار گزارش اولیه حریت، اعلام کرد این گزارش قدیمی است و اطلاعات آن محرمانه بوده است.

یکی از مولفه‌های اصلی گزارش آژانس، وظایف سازمان انرژی اتمی ترکیه به عنوان ناظر مستقل بود که با وجود امضای کنوانسیون امنیت هسته‌ای توسط ترکیه، محقق نشده است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی ترکیه، افشای این گونه گزارش‌ها طی چند روز گذشته شدت بیشتری گرفته است. چند روز پیش نیز روزنامه جمهوریت ترکیه ویدئویی را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد ده‌ها قبضه خمپاره‌، نارنجک‌انداز و ده‌ها هزار خشاب مهمات زیر جعبه‌هایی حاوی آنتی‌بیوتیک جاسازی شده بود و به دست نیروهای مخالف سوریه رسید. حال با گذشت چند روز، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبر ترک گفت: چرا آنها پس از این همه مدت چنین چیزی را فاش کردند؟ می‌خواهند پیش از انتخابات بگویند حزب حاکم عدالت و توسعه از تروریست‌ها حمایت می‌کند، این امر جعلی است. این‌که محموله کامیون‌ها چیست به کسی ربطی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها