علی‌شمخانی در برنامه نگاه یک عنوان کرد:

صبر استراتژیک ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه‌شب مهمان برنامه نگاه یک بود و درباره تحولات منطقه، مذاکرات هسته‌ای و رقابت‌های سیاسی داخلی سخن گفت.
کد خبر: ۸۰۳۸۳۵

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی شمخانی در این برنامه با بیان این‌که ارتجاع منطقه، استکبار و صهیونیسم در شکل‌گیری گروه‌های افراطی باهم همراهند، به واکنش تهران به راه‌انداختن جنگ‌های نیابتی اشاره کرد و گفت: بسیاری در دنیا معتقدند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه از صبر استراتژیک برخوردار است و هیجانی و زیگزاگی عمل نمی‌کند و در عین حال که رویدادها را می‌شناسد ملتهب و ماجراجو نیست، بلکه بازیگری فعال است که مشی درستی را انتخاب کرده است. وی درباره حملات رژیم سعودی علیه مردم یمن یادآوری کرد: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری، هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در سعودی منجر به اتخاذ تصمیم راهبردی غلطی شد این درحالی است که می‌توانستند مساله یمن را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. وی اضافه کرد: ما در دوره حاکمیت پیشین آل‌سعود نیز تلاش کردیم تا از بی‌محاباگری مبتنی بر دستور دیگران دست بردارند و گفتیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. شمخانی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر تصمیم ایران به احیای امپراتوری گفت: ما با وسعت زیاد جغرافیایی نیاز به توسعه آن نمی‌بینیم و هیچ‌کسی ادعای آن را نیز نکرده و گذشته ما این را نشان می‌دهد و آموزه‌های دینی نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد اما این مساله به آن معنا نیست که نسبت به مشکلات جهان اسلام از اهل تسنن و تشیع بی‌تفاوت باشیم.

هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای ما نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی هدف ایران از کمک به مقاومت را «مقاومت تا پیروزی» عنوان کرد و افزود: گروه‌های تکفیری اعلام کرده‌اند که هدف اول ما شیعیان و ایرانی‌ها هستند. دست و پنجه‌های قوی اطلاعات ایران تاکنون اجازه نداده که دشمنان منطقه‌ای ما به مقصدشان برسند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: امروز هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای ما نیست، ما اجازه این کار را نمی‌دهیم، ما قبل از این‌که این تصمیم تبدیل به فعل شود آن را خنثی می‌کنیم.

شمخانی با اشاره به زمینه‌های حضور آمریکا در روند مذاکره با کشورمان گفت: آمریکایی‌ها تصمیم به مذاکره گرفتند اما حالا حس کردند که باید به منظور رسیدن به حداکثر منافع و راضی کردن متحدان نامشروع منطقه هرازگاهی به طبل تو خالی هم بزنند، البته این تنها اقدامشان نیست، آنها احزاب در کمین نشسته کردستان را تقویت می‌کنند، متحدان مخالف ایران را و تمام سرپنجه‌های خود و منطقه را تقویت می‌کنند اما ایران هیجان‌زده نیست. زمان شروع مذاکرات، جان کری به کشورهای منطقه آمد و گفت توان هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسیم پس بیایید و مذاکره کنیم.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات هسته‌ای گفت: این تهدیدات در تصمیم‌گیری ایران هیچ تأثیری ندارد. ما محتوای متن توافق را فدای تعجیل، شتابزدگی و زمان بندی نخواهیم کرد بویژه این‌که موضوع هسته‌ای، کشوری و فراتر از دولت‌هاست به همین علت نیازمند مفاهمه و همگرایی است و اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد باید درباره آن تفاهم شود بنابراین توافقی مناسب است که روی آن اجماع صورت گیرد. شمخانی تأکید کرد: مهم؛ پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق است بنابراین وضعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران پس از آن باید اعتلا یابد، چرا که موضوع فراتر از سال‌های 94، 95 و 96 است و آینده تاریخ ایران را در منطقه رقم می‌زند. او در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات ناشی از بازرسی تأسیسات نظامی گفت: در صورت اجازه بازرسی، دیگر حد یقفی ندارد. پیش از این با دانشمندان‌مان البته نه به شکل بازجویی بلکه به صورت علنی مذاکره کرده‌اند و گزارش‌ها را نیز از اساتید هسته‌ای شنیدند که در این میان پس از مدتی سه نفر از عناصر مبتکر و خلاق هسته‌ای را به شهادت رساندند؛ سوال اینجاست که اطلاعات چگونه به‌دست دشمن رسیده که تصمیم به شهادت گرفته‌اند. البته درباره بازرسی‌ها برخی اعضای 1+5 هم قبول دارند که خواسته معقولی نیست و ایران نباید تبدیل به مدلی غیر از مدل‌های جهانی (درباره بازرسی) شود. شمخانی افزود: تیم هسته‌ای کشورمان تاکنون در این باره ایستادگی کرده و در آینده نیز ایستادگی می‌کند و اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها