عراقچی: بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان به هیچ وجه در دستور کار نیست

رایزنی ظریف و کری برای حل مسائل اختلافی

وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی امروز در ژنو سوئیس مذاکره می‌کنند که در روزها و هفته‌های اخیر با نزدیک‌تر شدن به ضرب‌الاجل دهم تیر، گفت‌وگوها جزئی‌تر و پیچیده‌تر شده و نکات اختلافی، بسیار عیان‌تر از گذشته در سطح رسانه‌ها خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۸۰۳۰۴۴

بر اساس اخباری که از محتوای مذاکرات به گوش می‌رسد، هنوز میزان اختلافات زیاد است. این اختلافات علاوه بر مسائل محتوایی به نحوه نگارش هم مربوط می‌شود و همزمان در هر دو حوزه مذاکره صورت می‌گیرد.بر همین اساس در روزهای پایانی هفته گذشته، گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و نماینده اتحادیه اروپا در سطح معاونان وزیر خارجه و کارشناسی در وین برگزار شد که البته وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این دور از گفت‌وگوها حضور یافت. پس از پایان این مذاکرات، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان، وین را به مقصد ژنو ترک کردند تا همراه محمدجواد ظریف ـ که از یونان به ژنو آمده است ـ در مذاکرات هسته‌ای که با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا برگزار می‌شود، شرکت کنند ؛ مذاکراتی که آن طور که در اخبار آمده، وزیر انرژی آمریکا نیز در آن حضور دارد.

سید عباس عراقچی به خبرگزاری صداوسیما گفته در روزهای گذشته، کار روی نگارش متن‌توافق و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌ای که شورای امنیت باید صادر کند، ادامه یافته و قطعا در نشستی که امروز میان وزیران خارجه برگزار خواهد شد، درباره موضوعاتی که به تصمیم‌های سیاسی و نه کارشناسی، نیاز دارد بحث خواهد شد.

یکی از اختلافاتی که اکنون دو طرف در حال رایزنی درباره آن هستند، بحث همزمانی فعالیت‌های دو طرف در صورت رسیدن به توافق است. اگر ایران و 1+5 بتوانند به توافق هسته‌ای دست یابند، طبعا اقداماتی را 1+5 باید در خصوص لغو تحریم‌ها انجام دهد و اقداماتی هم از سوی جمهوری اسلامی ایران باید انجام شود، در این میان، این که این دو اقدامات چگونه همزمان انجام شود، یکی از مسائل اختلافی است.

عراقچی گفته طرفین روی اصل همزمانی توافق دارند اما ماهیت اقدامات، طوری است که همزمان شدن آنها مشکلاتی دارد که باید به ترتیباتی رسید که خواسته دو طرف رعایت شود.معاون وزیر خارجه کشورمان در این باره توضیح داد: هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکلی، هنوز به یک راه حل دقیق نهایی نرسیده‌ایم؛ ولی ایده‌هایی مطرح شده است که روی یکی از آنها کار می‌کنیم.

اختلافات درباره پی.ام.دی

یکی دیگر از اختلافاتی هم که در روزهای گذشته درباره آن زیاد گفته و نوشته شده است همان بحث ادعاهای غرب درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران است، که البته همواره از سوی ایران رد شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در این باره هم گفت: «پی.ام.دی» موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یکسری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همین طور حل نشده و مبهم باقی مانده و برای حل این سوالات راه‌حل‌های مختلفی تاکنون پیشنهاد شده است.

عراقچی اظهار کرد: یک راه‌حلی که طرف مقابل ما مطرح کرد این بود که فهرستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت شده داشته باشد؛ اما این پیشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد و ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم بصراحت گفته‌ایم.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: آنچه از سوی رهبر معظم انقلاب در دسترسی نداشتن به افراد برای مصاحبه و در عدم بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی بیان شد، دستورالعمل بسیار جدی و قاطع ما بوده و به طرف‌های مقابل هم کاملا منتقل شده است که چنین مسائلی به هیچ وجه در دستور کار ما نیست.وی افزود: روی راه‌حل‌های جایگزین دیگری که نگرانی‌های امنیتی و دغدغه‌های موجود را برطرف کند، کار می‌کنیم؛ اگر بتوانیم به راه‌حل‌ها برسیم، طبعا اجرا خواهیم کرد وگرنه، مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به یک راه‌حل مقبول برسیم.عراقچی درباره واکنش‌های آمریکا و کشورهای 1+5 به موضع ایران گفت: چنین مسائلی در مذاکرات طبیعی است و این بار اول هم نیست. در طول 17ماه گذشته مرتب از این ایده‌ها بوده است. ایده‌هایی را که آنها مطرح می‌کنند ما به تهران منتقل می‌کنیم و مخالفت می‌شود و ما به طرف مقابل منتقل می‌کنیم. ایده‌هایی را هم که ما مطرح می‌کنیم، آنها می‌برند در پایتخت‌هایشان بررسی می‌کنند و مخالفت می‌کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان افزود: بعضی از دیگر مسائل هست که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم، طبعا پیشنهادهای مختلفی ارائه می‌شود و آن قدر مذاکره صورت می‌گیرد تا به یک راه حل مقبول برای هر دو طرف برسیم.

عراقچی افزود: امیدوارم راجع به حل موضوع «پی.ام.دی» که مسائل و ابهامات مربوط به گذشته است، بتوانیم به یک راه حل دیگری که دغدغه‌های موجود را برطرف بکند برسیم، ایده‌هایی مطرح شده است ولی هنوز ادامه دارد.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: البته همان طور که بارها گفتیم آنچه از نظر ما یک سرانجام مطلوب به حساب می‌آید توافق خوبی است، که خواسته‌های ما در آن رعایت شده باشد، اگر به این توافق خوب برسیم طبعا مذاکرات به سرانجام خود رسیده است وگرنه، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا به آن نقطه برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها