مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: در شرایط کنونی بیش از 50 درصد از حجم مخازن سدهای این استان خالی از آب است.
کد خبر: ۸۰۲۹۲۴

کاظم طاهریان مجموع گنجایش مخازن سدهای این استان را 250 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: با احتساب حجم آب غیرمفید، اکنون 120 میلیون مترمکعب آب در سدهای استان ذخیره شده است وی گفت: با کسر حجم آب غیرقابل استفاده از این رقم، تنها حدود 90 میلیون متر مکعب آب قابل بهره‌برداری در پشت سدهای استان وجود دارد.وی همچنین از کاهش 17 درصدی ذخایر آب سدهای استان در مقایسه با دوره درازمدت 10 ساله خبر داد و گفت: بیشترین کاهش حجم آب مربوط به سد شیرین دره است که 32 درصد کاهش داشته و اکنون حدود 50 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده دارد.

طاهریان افزود: در شرایط کنونی سد شیروان و سد اسفراین هریک حدود 20 میلیون متر مکعب آب دارند و در مخزن سد چری نیز حدود دو میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

در استان خراسان شمالی شش سد با مجموع توان تنظیم سالانه 165 میلیون متر مکعب و مجموع توان ذخیره 250 میلیون متر مکعب آب ساخته و در دست بهره‌برداری است.

میزان بارندگی در نیمه نخست سال آبی جاری، مهر 93 تا اول فروردین 94، در استان خراسان شمالی وضع نسبتا مطلوبی داشت اما در بهار امسال میزان بارش‌ها در حد انتظار نبود./ ایرنا

افتتاح قطعه ۴ آزادراه تهران- شمال تا پایان خرداد

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس گفت: قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال تا پایان خرداد امسال تکمیل خواهد شد.

قاسم احمدی افزود: آزادراه تهران ـ شمال پیش از دوره نهم مجلس، طی 17 سال، ۶۴ درصد پیشرفت داشت، درحالی که در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته، به‌طوری که قرار شده تا پایان خرداد به پایان برسد.وی درخصوص قطعه یک آزادراه نیز یادآور شد: فعالیت در این قطعه که به چینی‌ها واگذار شده بود، مدتی متوقف بود که شرکت چینی اکنون دوباره و با شدت فعالیت خود را در این بخش آغاز کرده و قرار است تا مرداد سال ۹۵ این قطعه را تحویل دهد./ مهر

بررسی کشت 45 گونه گیاه دارویی در 15 استان

رئیس تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، از کشت و بررسی 45 گونه گیاهی در 15 استان در پنج سال آینده خبر داد و گفت: در صورت موفقیت، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

محمدباقر رضایی در حاشیه نخستین همایش تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده قمصر دانشگاه کاشان اظهار کرد: بحث کشت دیم گونه‌های متنوع گیاهان دارویی در وزارت جهادکشاورزی طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.وی توسعه، فرآوری و اقتصاد متمرکز یک گونه در هر استان را پیشنهاد داد و یادآور شد: نتایج این طرح تاکنون در هشت استان کشور مشخص شده است.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران همچنین با تاکید بر استفاده از سبزیجات در سبدغذایی خانوارها با حداقل هفت رقم گیاه دارویی در آن افزود: متاسفانه بهره‌گیری از سبزیجات در سفره ایرانی فقط جنبه تزئینی دارد.

رئیس تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: انجمن علمی گیاهان دارویی و بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی آمادگی همکاری با استان‌های مجری طرح کشت دیم گونه‌های گیاهی را دارد.

به گفته وی موسسات تحقیقات وزارت جهادکشاورزی طرح کشت دیم گونه‌های دیمی در استان‌های کشور را با توجه به کمبود آب، جلوگیری از تخریب مراتع و حفاظت از گونه‌های نادر و درحال انقراض و حمایت از توسعه طرح گونه‌های گیاهی در استفاده بهینه از آب و کشت دیم اجرا می‌کند.وی از کشف بیش از 9000 گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: حدود 2000 گونه از این تعداد گونه گیاه دارویی شناخته شده است./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها