مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران با بازرسی و نظارت، مشکلی ندارد، گفت: ما با سوء‌استفاده از نظارت مشکل داریم و مطمئنا چنین اجازه‌ای به هیچ‌کس نخواهیم داد.
کد خبر: ۸۰۲۱۷۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدعباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به نقش صدا وسیما و رسانه‌ها درخصوص ارتقا و بلوغ سیاسی جامعه در زمینه موضوع برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان افزود: با حضور در مجلس شورای اسلامی به طور مرتب پس از هر دوره مذاکره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش می‌دهیم .

عراقچی درباره موضوع دسترسی آژانس به افراد و دانشمندان هسته‌ای کشورمان افزود: در موضوع هسته‌ای که موضوعی بسیار حساس و مهم است، چارچوب‌ها، اصول و خطوط قرمزی وجود دارد که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: برای طراحی عملیاتی مذاکرات، شورایی وجود دارد و دستورالعمل‌ها را به مذاکره‌کنندگان ابلاغ و نظارت می‌کنند و ما نیز طبق آن عمل می‌کنیم.

عراقچی با بیان این‌که به هیچ وجه به خودمان اجازه نمی‌دهیم خارج از چارچوب، کاری انجام شود، افزود: البته ممکن است در شرایطی خطوط قرمز جابه‌جا شود که براساس ابلاغ‌ها کار جلو می‌رود . معاون وزیر امورخارجه همچنین با بیان این‌که یکی از خطوط قرمز، نحوه بازرسی‌هاست که ارتباط با موضوعات امنیتی کشور دارد، افزود: برنامه ما بر اساس قواعد است و اجازه نمی‌دهیم از نظارت‌ها برای دسترسی به اطلاعات نظامی، شناسایی دانشمندان و مواردی از این دست استفاده شود.

هیچ‌ چیز جز روال قانونی پذیرفته نمی‌شود

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با تاکید بر این‌که هیچ چیز جز روال قانونی پذیرفته نمی‌شود، گفت: دستور داریم در چارچوب نظام و رژیم‌های متعارف کار کنیم و یکی از این رژیم‌های متعارف بین‌المللی، پروتکل الحاقی است .

عراقچی در پاسخ به این پرسش که بین نظارت‌های عادی و نظارت‌هایی که در پروتکل آمده به نظر می‌رسد نظارت‌های پروتکل چیزی فراتر از نظارت‌های عادی است و این‌که در نظارت‌های عادی که تا الان آژانس انجام داده ما متضرر شدیم تا جایی که در این راه شهدایی داشتیم، گفت: برای این‌که نگذاریم سوء‌استفاده‌ای در نظارت صورت بگیرد راه‌حل‌هایی پیش‌بینی شده است تا این سوء‌استفاده‌ها صورت نگیرد.

باید دقت کنیم راه‌های پیش‌بینی شده دقیقا انجام شود و این‌که در گذشته ممکن است رعایت نشده باشد و اگر اطلاعاتی از داخل به دست دشمنان رسیده نقصی است که باید آن را برطرف کنیم. معاون وزیر خارجه با اشاره به این‌که در پروتکل الحاقی، دسترسی به سایت‌های غیرهسته‌ای وجود دارد، گفت: هنوز چیزی پذیرفته نشده است، اما اگر توافق حاصل شد منوط به موافقت مجلس است .

وی با بیان این‌که دسترسی مدیریت شده به سایت‌های غیرهسته‌ای از جمله نظامی در پروتکل پیش‌بینی شده است، گفت: اگر دسترسی مدیریت شده در چارچوب بازرسی ممنوعه‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند باشد سمعاً و طاعتا ما آن را نخواهیم پذیرفت، البته من فکر می‌کنم این‌طور نیست. اگر مقامات نظامی ما و مجلس شورای اسلامی و آن شورایی که حضرت آقا مشخص کردند به این نتیجه برسند که این دسترسی که در پروتکل الحاقی وجود دارد در زمره همان بازرسی‌های ممنوعه است، ما هم همین دسترسی مدیریت شده را نخواهیم پذیرفت.

عراقچی افزود: ما در این مذاکرات همیشه باید هوشیار باشیم زیرا طرف مقابل ما حسن‌نیت ندارد و به دنبال مچگیری است؛ ما نباید اطلاعات اضافی به آژانس بدهیم و باید بنای کار را بر سازوکارهای اطمینان‌بخش بگذاریم.

وی با اشاره به ادعای کشورهای غربی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران افزود:PMD همیشه بهانه‌ای قوی در دست غربی‌ها بوده و ما باید این بهانه را از آنها بگیریم. وی گفت:‌ به یک سری راه‌حل‌ها رسیدیم که در تهران مورد پذیرش قرار نگرفت. فهرستی را دادند که اگر با این افراد مصاحبه شود PMD بسته می‌شود که در تهران پذیرفته نشد. مقام معظم رهبری قاطعانه پاسخ دادند.

همیشه متکی به پشتیبانی مقام معظم رهبری بودیم

وی گفت: مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف در طول مذاکرات وارد صحنه شدند و کمک‌های زیادی کردند. انرژی و نیرویی که مقام معظم رهبری وارد کردند به ما کمک کرد و ما همیشه متکی به پشتیبانی و اراده قوی ایشان بودیم و در آینده نیز خواهیم بود. هرجا ایشان ورود کنند همانجا دستورالعمل ما مشخص می‌شود و طبق آن حرکت خواهیم کرد.

عراقچی درباره اصل همزمانی درباره اجرای تعهدات طرفین گفت: طبیعی است که تا وقتی طرف مقابل تحریم هایش را لغو نکند ما هیچ کاری نمی‌کنیم، طرف مقابل هم می‌گوید تا وقتی شما کارهایتان را انجام ندهید ما تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم؛ این‌که این مشکل چگونه حل شود یک سری راه‌حل‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است که ما درحال کار روی این راه حل‌ها هستیم.

وی افزود: برای ما اصل همزمانی خیلی مهم است حتما باید کار ما و آنها همزمان انجام شود و این اختلافات زمانی که وجود دارد باید برای آن، یک راه‌حلی پیدا کرد و این یکی از نقاط اختلافی است.

به گفته عراقچی متن اصلی توافق نهایی حدود 20 صفحه است و شاید دوباره کم و زیاد شود. این 20 صفحه که متن اصلی است پنج ضمیمه دارد که هر کدام از این ضمیمه‌ها ممکن است به 20 تا30 صفحه برسد در نهایت اگر توافق بشود یک متن بیش از 50 صفحه خواهد بود که تمام جزئیات را در برخواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها