بررسی روند مذاکرات هسته‌ای و مصوبه کنگره آمریکا در «تیتر امشب»

تیم هسته‌ای مراقب حیله گری غرب باشد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را در مذاکرات نخواهد پذیرفت با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا گفت: احساس می‌کنم که تعدادی از جناح‌های سیاسی آمریکا در داخل دولت این کشور و بیرون از آن، خواهان حل موضوع هسته‌ای ایران نیستند.
کد خبر: ۷۹۷۱۱۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف که دیروز در نشست خبری با همتای آفریقای جنوبی خود صحبت می‌کرد، افزود: چون دولت آمریکا را مسئول اجرای توافق‌ها می‌دانیم، لذا هر گونه مصوبه‌ای از جانب کنگره یا دیگر نهادهای آمریکا را ناقض اجرای موارد مورد توافق نمی‌دانیم و هر گونه مصوبه کنگره هیچ باری را از روی دوش دولت آمریکا برای اجرای مفاد توافقات برنمی‌دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: چنانچه مصوبات کنگره دارای تأثیر در اجرای موارد توافق‌نامه باشد، دولت آمریکا باید براساس تعهدات بین‌المللی، درصدد رفع تأثیرات آن برآید.

ظریف گفت: ما در لوزان به یک چارچوب مفهومی با گروه 1+5 رسیده‌ و اکنون وارد مرحله نگارش جزئیات آن شده‌ایم که مرحله‌ای بسیار پیچیده و دقیق است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کند و اگر دولت آمریکا بخواهد با رعایت حقوق مردم ایران و احترام به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ادامه دهد و به نتیجه برساند، وظیفه هماهنگی با کنگره و رفع مشکلات داخلی آمریکایی‌ها به‌عهده خودشان است و ما در امور داخلی آنها وارد نخواهیم شد. وزیر امورخارجه افزود: آنچه اهمیت دارد و ما دوباره بر آن تأکید می‌کنیم این است که دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهداتی می‌دانیم که با به نتیجه رسیدن مذاکرات به عهده می‌گیرد. ظریف گفت: دستیابی به تفاهم به نفع همه است و بهانه‌ها را برای ایجاد ایران‌هراسی در منطقه از بین می‌برد. وی افزود: در این صورت خواهید دید که جمهوری اسلامی ایران در پیگیری توافق هسته‌ای بسیار جدی خواهد بود.

راه برخورد با مسائل، دخالت خارجی نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی بوکوحرام، الشباب، القاعده، جبهه النصره و داعش در منطقه و آفریقا و ایجاد ترور، ‌خشونت و وحشت که متأسفانه به‌ اشتباه به اسلام نسبت می‌دهند، گفت: راه برخورد با این گونه مسائل دخالت خارجی نیست. ظریف افزود: در لیبی، با توجه به دخالت خارجی شاهد وضع اسفباری هستیم و دخالت در یمن نیز جز کشتار وحشیانه مردم بی‌دفاع و از بین بردن زیرساخت‌های این کشور نتیجه دیگری نخواهد داشت.

حمایت از آتش‌بس دائم در یمن

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن و از ابتدای حملات غیرقانونی به این کشور به‌صراحت اعلام کرد که راه‌حل یمن نظامی نیست و این حملات جز کشتار مردم بی دفاع نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد. وی با اشاره به طرح 4 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان بحران یمن گفت: ما این طرح را به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردیم و نخستین پیشنهاد ما آتش‌بس فوری و همه‌جانبه بود. دوم کمک‌رسانی انسانی به یمن بود که متاسفانه عربستان با تمام قوا مانع آن شده است که این اقدام آنها برخلاف حقوق بین‌الملل بشردوستانه و تعالیم اسلامی است که مردود و غیرقابل قبول است و باید امکان کمک‌رسانی به مردم یمن فراهم شود. وزیر امور خارجه افزود: سومین پیشنهاد ما در این طرح 4 ماده‌ای گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی و چهارم ایجاد یک حکومت فراگیر و دارای روابط مثبت و مناسب با همه همسایگان است . ظریف گفت: هر آتش‌بس و توقف عملیات نظامی که تنها قربانی آن زنان و کودکان هستند مورد حمایت ماست و باید این آتش بس به آتش‌بس دائم تبدیل شود و‌مذاکرات برای ایجاد یک حکومت فراگیر فورا ادامه پیدا کند.

مداخله نظامی در یمن باید متوقف شود

وزیر امور خارجه آفریقای‌جنوبی هم در نشست خبری دیروز گفت: در چارچوب سیاست خارجی خود معتقدیم که راه‌حل‌های مداخله‌آمیز هیچ‌گاه نمی‌تواند راهکار حل و فصل بحران‌ها باشد. وی همچنین با اشاره به بحران لیبی افزود: ما از نقشه راه اتحادیه آفریقا جهت یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل و فصل بحران این کشور استفاده می‌کنیم.

ماشا بانه تصریح کرد: ما به برخی کارهایی که شورای امنیت انجام داده، چیزهایی را گفته و بعد در لیبی مداخله نظامی انجام شده است توجه نمی‌کنیم. وی به تحولات یمن اشاره کرد و گفت: بمباران و مداخلات نظامی در یمن باید اکنون متوقف شود. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین از توافق درخصوص پیشبرد همکاری‌های راهبردی با جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد.

آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای این منظور امروز در صدر هیاتی وارد وین می‌شود.

این گفت‌وگوها از امروز با حضور عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. بر اساس این گزارش، همزمان با نشست معاونان، گفت‌وگوها در سطح کارشناسان نیز در وین جریان خواهد داشت. در پایان این دور از گفت‌وگوها، روز جمعه معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه کشورهای1 + 5 به این مذاکرات می‌پیوندند.

این دور از مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که در روزها و هفته‌های اخیر مقامات کشورمان بر ضرورت حفظ عزت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و پرهیز طرف مقابل از تهدید تاکید کرده‌اند.

در همین راستا، عراقچی با انتقاد از جنگ رسانه‌ای کشورهای غربی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: تیم مذاکره‌کننده هیچ‌گاه اجازه نداده و نخواهد داد که زبان تهدید در مذاکرات به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: طرف‌های مقابل ما هم تاکنون به خودشان اجازه استفاده از ادبیات تهدید در مذاکرات را نداده‌اند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: البته در بیرون از مذاکرات، به دنبال القای شبهه تهدید با استفاده از رسانه‌های خود هستند، اما قطعا این اقدامات هیچ تأثیری در اراده ما نخواهد داشت.

عراقچی همچنین با اشاره به مخالفت‌ها با طرح سه‌فوریتی برخی نمایندگان برای توقف مذاکرات هسته‌ای گفت: خوشبختانه نمایندگان با مخالفت با این طرح بهترین تصمیم را اتخاذ کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها