استاندار خوزستان از اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان خواست تا شرکت توسعه نفت و مسئول هماهنگی پروژه‌های نفتی را به‌دلیل تمرد و پایبند نبودن به تعهدات در تالاب هورالعظیم به دادگستری معرفی کند.
کد خبر: ۷۹۴۹۸۵

به گزارش مهر، مقتدایی در سومین جلسه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که در استانداری خوزستان تشکیل شد، ضمن این درخواست از اداره کل حفاظت محیط‌زیست این استان افزود: نبود پایبندی شرکت نفت به تعهدات خود در زمینه محیط‌زیست و مقابله با ریزگردها، باعث شده که وضع بحرانی در استان ایجاد شود.وی همچنین از اجرایی شدن ماده 19 استانداردسازی دروپنجره‌ها برای مقابله با ریزگردها در سال 94 خبر داد و گفت: یکی از راه‌های مقابله با اثرات ریزگردها استانداردسازی ساخت و ساز و از جمله در و پنجره‌های ساختمان‌هاست که بر همین اساس لزوم رعایت استانداردها از امسال در مراکز دولتی و ساخت و سازهایی که با بودجه دولتی اجرا می‌شود، الزامی خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که استانداردسازی دروپنجره‌ها در ساخت و سازهای مراکز آموزشی و مسکونی نیز از سال آینده در دستور کار خواهد بود، یادآور شد: تسهیلات ارزان‌قیمت برای استانداردسازی ساختمان و ایمن‌سازی در مقابل گرد و غبار به متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.مقتدایی با تاکید بر تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها تا خرداد امسال خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه از سال آینده آغاز می‌شود و سند جامع مقابله با ریزگردها باید در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

رعایت اصول زیست محیطی در حفاری ‌های نفتی

کارشناسان و مسئولان استان خوزستان در حالی اکتشاف و حفاری چاه‌های نفتی در تالاب هورالعظیم را عامل تخریب این تالاب و بروز ریزگردها عنوان کرده و عمل کردن وزارت نفت به تعهدات خود را خواستار می‌شوند که مدیر اچ‌اس‌ای (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) شرکت نفت (متن) این اتهام را رد کرد و به ایرنا گفت: در هفته ‌های اخیر، برخی ادعاها درخصوص تاثیر حفاری میادین غرب کارون در خشک کردن هورالعظیم و ایجاد ریزگردها و آلودگی هوای استان خوزستان مطرح شده است که این موضوع صحت ندارد.

الهام اردلانی با تاکید بر این ‌که حفاری میادین نفتی غرب کارون ارتباطی به ریزگردهای خوزستان ندارد، افزود: زمانی که شرکت ایمپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان وارد شد، قسمت جنوبی تالاب هورالعظیم و حوضچه‌های 3، 4 و 5 خشک بود، اما قسمت شمالی آن دارای آب بود. بررسی نقشه‌های ماهوارهای تالاب هورالعظیم در سال 2000 نیز بخوبی نشان‌دهنده وضعیت این تالاب است.

وی با بیان این‌ که در سال‌های اخیر تمام مراحل توسعه میدان نفتی آزادگان در بخش‌های زنده و دارای آب تالاب، اجرا شده و هیچ بخشی از آن خشک نشده است، تصریح کرد: برای حفظ محیط زیست این تالاب در برخی نقاط از جاده‌های باقی مانده از دوران دفاع مقدس استفاده شده است و بجز موارد جزئی، هیچ جاده جدیدی در بخش شمالی تالاب احداث نشده است.

اردلانی با تاکید بر این ‌که در احداث جاده‌های جدید، کاملا اصول زیست‌محیطی رعایت شده است، گفت: 244 آبراهه نیز در زیر جاده‌ها و برای ارتباط بخش‌های مختلف تالاب با یکدیگر ایجاد شده که این آبراهه‌ها باعث گردش آب در بخش‌های مختلف تالاب می‌شود. 24 آبراهه نیز اخیرا احداث شده و قرار است که 24 آبراهه دیگر بزودی احداث شود.

مدیر اچ‌اس‌ای شرکت متن با اشاره به نقش کاهش آب ورودی از طرف عراق در کمبود آب در بخش‌هایی از هورالعظیم، گفت: عراق 30 دریچه در تالاب نصب کرده که مانع ورود آب به ایران می‌شود. همچنین دولت عراق سال 1991 و در دوران جنگ اول خلیج فارس، با هدف اسکان آوارگان جنگ‌زده، بخش‌های بزرگی از تالاب را خشک کرد. سازمان ملل نیز با اشاره به خشک کردن 90 درصد تالاب توسط دولت عراق، از این اقدام به عنوان بحران زیست‌محیطی نام برده است.اردلانی با تاکید بر عزم وزارت نفت برای رعایت اصول زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب تالاب هورالعظیم، از آزادسازی آب در تالاب، پس از پایان عملیات حفاری خبر داد و افزود: براساس برنامه جامع مدیریت محیط زیست غرب کارون که در اردیبهشت سال گذشته به تصویب رسید، قرار است سال 2016 و همزمان با پایان توسعه میادین غرب کارون، آب در تمام تالاب رها شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها