رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از آنها خواست هنگام نگارش توافق جامع، نکاتی را مد نظر داشته باشند.
کد خبر: ۷۹۴۱۹۹

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی همچنین خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت مبتنی بر تحریم کشور و گنجاندن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل باید به صورت شفاف و قاطع لغو و ابطال شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: هیچ یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی کشور همچون برنامه‌های دفاعی ـ اطلاعاتی ـ امنیتی، منطقه‌ای و سیاست‌های سایبری و سیاسی کشور تحت عناوینی همچون فعالیت‌های مجاز و مشابه آن نبوده و هیچ مدل و الگویی را برای تبعیت یا پیشنهاد نمی‌توانند ارائه و مطرح کنند.

فیروزآبادی با اشاره به انتشار فکت شیت آمریکایی پس از بیانیه لوزان و ادعای آنها مبنی بر این‌که از طریق دسترسی و بازرسی به حوزه‌های موشکی و تسلیحاتی ایران، محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود، آورده است: در ابتدا تصور می‌شود این اصل به دنبال قاعده PMD (انحراف کارکردهای هسته‌ای به سمت فعالیت‌های تسلیحاتی) است ولیکن با بررسی بیشتر مشخص شد این اختیارات فراتر از انحراف برنامه‌های هسته‌ای بوده و با سوءاستفاده از رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در حرمت ساخت بمب هسته‌ای خود را به دروازه‌های امن دفاعی کشور نزدیک کرده تا بتوانند در پناه آن سیاست‌های تسلیحاتی و راهبردهای نظامی همچون جنگ از راه دور خود را در نبردهای احتمالی به عنوان عاملی برای چانه‌زنی و ادامه فشارهای سیاسی – نظامی یا گزینه‌های مطرح مقابله با جمهوری اسلامی ایران مطرح یا با فشارهای اجتماعی وجود چنین فناوری و قدرت بازدارنده‌ای را با تردید مواجه کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در زمینه نگارش متن توافق تاکید کرده است: گزارش‌های مبتنی بر راستی‌آزمایی باید در قالب یک پیوست و صرفا در موضوعات غنی‌سازی و براساس حقوق توافق و با رعایت اصول حاکم بر حقوق‌ بین‌الملل در نظارت بر بازرسی تنظیم و به پیوست توافق به عنوان سند رسمی ضمیمه شده و مشخص شود مسائل و ابهامات فی‌مابین آژانس و ایران کاملا حل شده است.

وی افزوده است: آژانس نباید مجاز باشد به غیر از موضوعات غنی‌سازی یا بدون مدرک و دلایل متقن و مستند به صرف مشکوک بودن و بر اساس دلایل واهی، سیاسی، جناحی و تحریک شده، خود را مجاز به ورود به مناطق و مراکز حساس دانسته یا از اختیارات استثنایی در نظارت و بازرسی برخوردار شود. قاعده و گونه‌ بازرسی‌های مزبور باید مستند به مواد و مفاد مصرح در حقوق و قوانین بین‌المللی و پادمان مورد توافق با آژانس باشد.

فیروزآبادی تاکید کرده است: تعلیق و برچیدن هریک از زیرساخت‌های هسته‌ای باید متضمن برچیدن زیرساخت‌های تحریم توسط 1+5 باشد و در صورت اصرار بر تعلیق و نه لغو تحریم‌ها از سوی غرب، جمهوری اسلامی ایران نیز باید تمامی توافقات را در سطح تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای اعم از فعالیت سانتریفیوژها، تعلیق سطح غنی‌سازی، تعلیق تحقیقات پیشرفته‌سازی سانتریفیوژها و رآکتورها و تعلیق مراکز هسته‌ای مورد هدف همچون قلب رآکتور اراک و تغییر کاربری سایت فردو را معلق یا متوقف سازد.

وی افزوده است: به یقین در مذاکرات پیش‌روی، هیچ شائبه‌ جناحی یا خاص سیاسی مطرح نبوده و ادبیات مذاکرات براساس تأمین منافع ملی دنبال می‌شود لذا دولت خدمتگزار می‌بایستی از ورود پیام‌ها و رسانه‌هایی که به دنبال دو قطبی‌سازی فضای فعلی و آتی مذاکرات برای ترسیم فضای آینده منطبق با نیات جناحی و غیر ولایی و تحلیل‌های نادرست هستند، خودداری کند.

وی در این پیام ابراز امیدواری کرده که «فرزندان این ملت در تیم مذاکره‌کننده خصوصاً آقای ظریف تمامی خطوط قرمز مورد تأکید را پاس بدارد و با توجه به نمایندگی حساس و سرنوشت‌ساز خود از سوی ملت ایران، اقتدار و سربلندی انقلابی و باور و پایداری ملی را با برگرفتن صحیح از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای عزیز تحکیم بخشند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها