هر چه مدت بیشتری از تجاوز سعودی‌ها به یمن می‌گذرد، گزارش‌ها و اخبار تازه‌تری در مورد جنایات آنها منتشر می‌شود. آخرین نمونه را می‌توان گزارش سازمان دید‌بان حقوق بشر دانست که بر جنایت دیگری از سوی سعودی‌ها صحه گذاشت.
کد خبر: ۷۹۴۱۵۴

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دید‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد تصاویر، ویدئو‌ها و دیگر اسناد جمع‌آوری شده نشان می‌دهند در تجاوز هوایی عربستان به استان صنعا در یمن از مهمات خوشه‌ای ساخت آمریکا استفاده شده است. این نهاد بین‌المللی افزود تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این بمب‌ها به اراضی کشاورزی واقع در 600 متری مناطق مسکونی و پر جمعیت اصابت کرده و به همین دلیل جان غیرنظامیان به خطر افتاده است.

دید‌بان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود گزارش داد: عربستان سعودی، دیگر کشورهای عضو ائتلافش و البته تامین‌کننده مهمات خوشه‌ای یعنی آمریکا، معیار جهانی مبنی بر ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را که تهدیدی بلندمدت برای غیرنظامیان است زیر پا گذاشته و نادیده گرفته‌اند. این نهاد اعلام کرد ظاهرا مهمات استفاده شده در یمن از نوع CBU ـ 105 Sensor Fuzed ساخت شرکت تکسترون سیستمز است که آمریکا در سال‌های اخیر در اختیار عربستان و امارات قرار داده است. دید‌بان حقوق بشر در بیانیه‌اش خواستار تبعیت آمریکا از کنوانسیون منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و توقف صدور آن به دیگر کشورها شد.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در سال 2008 و پس از امضای پیمانی با همین موضوع توسط 116 کشور ممنوع شد، اما عربستان، هم‌پیمانانش و آمریکا هیچ یک این کنوانسیون را امضا نکرده‌اند. هر بمب خوشه‌ای حاوی ده‌ها بمب دیگر است که گاهی عمل نمی‌کنند و عملا به مین‌های ضد نفری تبدیل می‌شود که ممکن است تا سال‌های متمادی همچنان قربانی بگیرند. اگرچه استفاده از این بمب‌ها ممنوع اعلام شده اما واشنگتن با ادعای این که ضریب عمل نکردن آن کمتر از یک درصد است، همچنان به استفاده و صدور این سلاح مرگبار ادامه می‌دهد.

در کنار این حملات، عربستان به تحریم یمن از جهات و جبهه‌های مختلف نیز ادامه می‌دهد. بر همین اساس اعلام شد عربستان اقدام به بستن گذرگاه الطوال در مرز مشترک دو کشور کرد. این اقدام در حالی انجام گرفت که موج مهاجرت یمنی‌ها از گذرگاه زمینی الطوال به سمت خاک عربستان ادامه دارد. مقامات ریاض همچنین از دولت‌های مصر و اتیوپی خواستند به سفارت‌های خود در یمن ابلاغ کنند به یمنی‌ها روادید ندهند.

با ادامه این جنایت‌ها، جنبش انصارالله یمن در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و سفیران کشورهای دوست، ایفای نقش انسانی کارآمد برای پایان دادن به تجاوز وحشیانه عربستان به یمن را خواستار شد. حسین العزی، مسئول روابط خارجه جنبش انصارالله در بخشی از این نامه نوشت: متاسفانه باید به اطلاع شما برسانیم که مقادیر باقیمانده از سوخت در بیشتر بیمارستان‌های یمن که مملو از هزاران مجروح و زخمی است ظرف 24 ساعت آینده تمام می‌شود و این مساله را وزارت بهداشت یمن و صلیب سرخ اعلام کرده‌اند و ما همچنین با کمبود شدید دارو مواجه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها