معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، توصیه‌ها و هشدارهایی را برای ناکام گذاشتن جاعلان و کلاهبرداران ارائه کرد.
کد خبر: ۷۹۳۱۵۰

سرهنگ فریدون رهبریان با بیان این‌که کلاهبرداران همیشه مشغول طراحی نقشه‌ای تازه برای فریب شهروندان هستند، گفت: هوشیاری شهروندان می‌تواند آنها را در عملی شدن نقشه‌هایشان ناکام کند. در زندگی روزمره نکاتی وجود دارد که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مجرمان باید به آنها توجه شود. در همین زمینه شهروندان باید از مدارک هویتی خود مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و همچنین اوراق بهادار مانند انواع و اقسام چک‌های خود، مراقبت کرده و در صورت سرقت یا مفقود شدن آنها بلافاصله موضوع را به مراجع انتظامی و مراکز صدور این مدارک گزارش کنند.

رهبریان با بیان این‌که شهروندان باید از واگذاری چک‌ها بنا به پیشنهاد افراد در قبال اخذ چک و پرداخت وجه آن به دلایلی نظیر شلوغی بانک یا اتمام ساعت کار شعبه و... خودداری کنند، گفت: ممکن است فردی چک را اخذ و پس از افزایش رقم از آن سوءاستفاده کند. همچنین قبل از انجام معامله و دریافت چک‌های تضمینی، رمزدار و... از افراد ناشناس باید به بانک مراجعه و از اصالت چک مطمئن شد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، یکی از کلاهبرداری‌های شایع در سال‌های اخیر را کلاهبرداری‌های تلفنی و عابربانکی دانست و گفت: در این خصوص لازم است شهروندان توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره کارت، رمز اول یا دوم کارت بانکی خود را از طریق تلفن یا پیامک در اختیار هیچ کس قرار ندهند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشند که برای انتقال وجه به حساب و کارت توسط دیگران، لازم نیست شخص جلوی دستگاه خودپرداز حاضر شود، زبان انگلیسی دستگاه خودپرداز نیز مخصوص افراد غیرآشنا با زبان فارسی است، از این رو نیازی به استفاده از این قسمت برای شهروندان ایرانی وجود ندارد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر این‌که درج آگهی در مطبوعات از سوی شرکت‌ها، موسسات و دیگر مراکز دلیلی بر صحت و درستی مطالب عنوان شده و تائید آن از سوی مراجع رسمی نیست، گفت: تمام پیشنهادهای مربوط به پولدار شدن سریع و درآمدهای وسوسه‌انگیز در پوشش فعالیت‌های اقتصادی و مالی مشکوک و قابل تردید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها