مقامات آمریکایی پس از بهبود نسبی روابط خود با کوبا، حال به دنبال اصلاح این روابط با دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند که تا پیش از این روابطی غیردوستانه داشته‌اند. در حالی‌که طی چند هفته گذشته زمزمه‌هایی در زمینه بهبود روابط آمریکا و ونزوئلا به گوش می‌رسید، حال مقامات واشنگتن این موضوع را علنا اعلام کرده‌اند. موید این مطلب سخنان تازه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در چهل و پنجمین کنفرانس سالانه کشورهای آمریکایی در واشنگتن است.
کد خبر: ۷۹۰۷۵۷

به گزارش ایسنا، کری در ابتدای این سخنان به این موضوع اذعان کرد که روابط واشنگتن با ونزوئلا بشدت تخریب شده است. کری ادامه داد: بر هیچ کس پنهان نیست که روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر بشدت آسیب دیده است. من دوره خدمت خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا را با مکالمات طولانی مدت با وزیر خارجه وقت ونزوئلا آغاز کردم؛ مکالماتی که در جهت ایجاد و بهبود روابط سازنده صورت گرفت و آمریکا همچنان برای گفت‌وگو درباره تفاوت‌های بین دوکشور و تلاش برای زمنیه‌های مشترک آماده است.

وزیر خارجه آمریکا به دیدار نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در پاناما در 11 آوریل گذشته اشاره کرد و آن را نمونه‌ای از تلاش‌ها برای بهبود این روند دانست. مادورو پس از این دیدار، احتمال برگزاری دوره جدیدی از مذاکرات بین مقامات کشور خود و آمریکا و ایجاد روابطی محترمانه و بر پایه صلح بین دو کشور را پیش‌بینی ‌کرد.

کری در ادامه اظهاراتش با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بهبود روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین، گفت: دولت آمریکا به تلاش خود برای بهبود حقوق بشر در منطقه ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد: من اطمینان دارم تعهد دولت برای ایجاد روابطی جدید با کشورهای آمریکای لاتین به یافتن چارچوبی مشترک با کشورهای این منطقه کمک خواهد کرد. کری توضیح داد: این چارچوب شامل تقویت دموکراسی و احترام به حقوق بشر می‌شود، در حال حاضر ما شاهد همکاری خود در این زمینه‌ها هستیم.

تنش‌ها بین آمریکا و ونزوئلا از زمان سرکوب اعتراض مخالفان از سوی نیکلاس مادورو افزایش یافت. آمریکا این رفتار را محکوم کرد و پس از آن اوباما، ونزوئلا را تهدیدی علیه امنیت ملی خواند و تحریم‌هایی علیه هفت نفر از مقامات کاراکاس اعمال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها