در حالی که حدود یک هفته به فرارسیدن اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی باقی مانده است، بهروز غریب‌پور از لغو اجرای اپرای سعدی در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۷۸۷۱۳۴

به گزارش جام‌جم، اپراهای عروسکی ساخته بهروز غریب‌پور طی سالیان گذشته یکی پس از دیگری روی صحنه رفته و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه بوده‌اند، تا جایی که عرضه لوح فشرده این اپراها هم مخاطبان زیادی را دست به جیب کرده است.

«رستم و سهراب»، «حافظ»، «مولانا»، «عاشورا»، «فردوسی»، «لیلی و مجنون» و «مکبث» از جمله اپراهایی هستند که تاکنون بهروز غریب‌پور روی صحنه برده است، اما با این همه این استقبال‌ها گویا آخرین اثر غریب‌پور طلسم شده و قرار نیست به این زودی‌ها بتواند به صحنه برود.این اپرا حکایت زندگی شاعر پرآوازه کشورمان سعدی شیرازی است، مردی که به سفرهای دور و درازی رفته و تجربیاتش را در قالب نوشته‌هایی ماندگار عرضه کرده است؛ نوشته‌هایی که هنوز هم پس از سال‌ها مطالعه‌اش خالی از لطف و جاذبه نیست. اپرای سعدی ابتدا قرار بود در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برود که به‌دلیل کمبود بودجه جشنواره این اتفاق رخ نداد. پس از آن هم این اتفاق در جشنواره موسیقی فجر تکرار شد و به اصطلاح کفگیر جشنواره به ته‌ دیگ خورد و امکان اجرایش در این جشنواره هم فراهم نشد.

غریب‌پور پس از این اتفاقات مذاکراتی را با اداره کل ارشاد استان فارس انجام داد تا به مناسبت روز بزرگداشت سعدی یعنی اول اردیبهشت، اپرایش را روی صحنه ببرد، اما ظاهرا باز هم شرایط برای اجرای این اپرا فراهم نشده است. او به ایسنا گفت: قرار بود با توجه به حاشیه‌هایی که برای اجرای «اپرای سعدی» در اول اردیبهشت در شیراز ایجاد شده است،‌ بازبینی صورت گیرد که این کار انجام شد، اما مجوز اجرا را صادر نکردند. اداره کل ارشاد شیراز اجرای نمایش در این شهر را منوط به صدور مجوز از ارشاد تهران دانسته بود که این اتفاق نیفتاد. به گفته این کارگردان در اقدامی نادر، گروه‌هایی تهدید کرده‌اند که اگر قرار باشد «اپرای سعدی» در شیراز اجرا شود، مشابه برخوردی را که با یکی از نمایندگان مجلس (علی مطهری) صورت گرفت با این گروه انجام می‌دهند!

البته پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم درباره این موضوع اظهارنظر کرده است. او گفت: ما درباره اپرای سعدی و موارد اینچنینی براساس قواعد دفتر موسیقی به تکخوان زن نمی‌توانیم مجوز دهیم. اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی نمی‌توانیم به تکخوان زن مجوز دهیم.ارجمند ادامه داد: پیش از این نیز مواردی وجود داشته و تک‌خوان زن روی صحنه رفته است اما وقتی ناظر ما این مورد را بررسی کرده ما بشدت با این تخلف برخورد و شب‌های دیگر اجرا را لغو کردیم. وی یادآور شد: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمی‌توانیم مجوز دهیم؛ مگر آن‌که بخش تکخوانی به‌صورت همخوانی انجام یا حذف شود.

زینب مرتضایی فرد / گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها