بررسی بیانیه لوزان، موضوع برنامه تلویزیونی «تیتر‌» بود

مناظره هسته‌ای در شبکه خبر

حسن بهشتی‌پور، کارشناس امور بین‌الملل و مهدی محمدی، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی، دوشنبه‌شب در برنامه «تیتر» که از شبکه خبر پخش شد به مناظره درباره بیانیه لوزان سوئیس پرداختند.
کد خبر: ۷۸۵۵۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، بهشتی‌پور که موافق بیانیه لوزان بود در این برنامه در دفاع از مذاکرات اخیر هسته‌ای گفت: ایران نخستین کشوری است که از ذیل فصل هفت با دیپلماسی خارج می‌شود، نه با جنگ، اما محمدی پاسخ داد که قطعنامه جدید ذیل فصل هفتم است.بهشتی‌پور همچنین گفت: نقطه قوت بیانیه لوزان به رسمیت شناختن غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطح 3.67 است. این به معنای مقداری است که در نیروگاه بوشهر به آن نیاز داریم و این یک دستاورد است. اگر در گذشته در توافق ژنو می‌گفتند به غنی‌سازی تصریح نشده، اما حداقل در این جا کاملاً مشخص است.محمدی نیز گفت: برخلاف آنچه می‌گویند چیزی به نام لغو همزمان تحریم‌ها وجود ندارد و اگر آژانس فعالیت‌های ما را تائید نکند، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود؛ در حالی که بخش بزرگی از تعهدات ما برگشت‌پذیر نیست.

بهشتی پور: تعلیق تحریم، حرف آمریکایی هاست

ـ اگر فرض کنیم توافق جامعی بین ایران و 1+5 امضا شود، آنها مانند گذشته به آژانس فشار نخواهند آورد؛ چرا که خودشان توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

ـ آژانس حق دخالت در تحریم‌ها را ندارد، اما لغو تحریم‌ها منوط به گزارش آژانس شده است و ما مرجع دیگری ‌جز آژانس نداریم که در دنیا به آن متوسل شویم.

ـ اگر در تیرماه به توافق جامع برسیم، آژانس، انگیزه‌ای برای زیر سوال بردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران یا ارائه گزارش خلاف ندارد؛ چرا که فشار بین‌المللی روی آنها نیست.

ـ تعلیق را آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند و وزیر خارجه ما به صراحت می‌گوید بعد از تیر ماه حتما تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو می‌شود که شامل انرژی نیز می‌شود. آنچه آمریکایی‌ها می‌گویند برای ما حجت نیست.

ـ قرار است در اولین زمانی که توافق اجرا شد، دو تا سه روز بعد شورای امنیت تشکیل جلسه داده و قطعنامه‌ صادر کند و قطعنامه‌های تحریمی خود را لغو کند و در بند دوم بگوید ما توافقات جدیدی با ایران کرده‌ایم که تعهداتی را بر گردن ایران گذاشته و هم بر گردن طرف مقابل.

ـ در صورت بدعهدی 1+5 ما می‌توانیم به وضع قبل بازگردیم و ایران این حق خود را واگذاری نکرده، ولی ترتیباتی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها نمی‌توانند بازی در بیاورند چون قرار است یک توافق جامع هسته‌ای را امضا کنند. در این توافق قرار است مشخص شود چه کسی، چه کاری و چه زمانی انجام می‌دهد. دبه درآوردن موقعی است که کلی باشد.

محمدی: سخنی از لغو تحریم در میان نیست

ـ درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا گفته شده که اجرای آن خاتمه می‌یابد و از لغو آن سخنی به میان نیامده است. فقط تحریم‌های اقتصادی و مالی برداشته خواهد شد؛ در حالی که در توافق ژنو تحریم‌های انرژی و تحقیقاتی نیز لحاظ شده بود. آنها فقط تحریم‌های مالی و اقتصادی را آن هم با شروطی خاتمه می‌دهند و آن این که ما همه تعهدات‌مان را انجام دهیم. آمریکا نیز توقف موقت تحریم‌ها را دنبال می‌کند و نه لغو آنها را.

ـ آژانس یعنی اسرائیل و اگر بازی درآورد یا کنگره با دو سوم آرا قانونی را تصویب کرد و اوباما نتوانست جلوی آن را بگیرد، ما چه کار می‌توانیم کنیم در حالی که قلب رآکتور اراک را تخریب کرده‌ایم و راه بازگشتی نیست.

ـ بیانیه مشترک درباره تحریم‌های آمریکا عنوان می‌کند که آمریکا تحریم‌های خود را متوقف می‌کند نه لغو. بین لغو و تعلیق تفاوت است. در لغو زیرساخت قانونی جمع می‌شود، اما در تعلیق زیرساخت قانونی می‌ماند و اجرای آن متوقف می‌شود. آنچه در بیانیه مشترک آمده اجرای آن متوقف می‌شود، ولی زیرساخت سرجایش است و این به معنای لغو نیست.

ـ تحریم‌های اروپا هم لغو شود، بدون لغو تحریم‌های کنگره آمریکا به درد نمی‌خورد.

ـ وقتی شما ماشین‌های سانتریفیوژ و زیرساخت‌های آن را هم جمع کردید، وقتی قلب رآکتور اراک را درآوردید، یا نابود یا صادر کردید، اگر آمریکا به تعهدش عمل نکرد، شما زودتر از سه تا چهار سال نمی‌توانید آنها را سر جایش برگردانید و اتفاقا آمریکایی‌ها همین زمان را می‌خواهند. الان می‌گویند ما اگر به ایران هم حمله نظامی می‌کردیم، زمانی بیشتر از این گیرمان نمی‌آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها