ظریف برای تشریح جزئیات مذاکرات هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت

بحث داغ بیانیه لوزان در بهارستان

بیانیه لوزان هنوز بحث داغی است که جریانات سیاسی و نمایندگان مجلس را مشغول خود کرده و حرف و حدیث‌ها درباره آنچه در این تفاهم مورد پذیرش ایران و 1+5 قرار گرفته، ادامه دارد.
کد خبر: ۷۸۴۷۰۲

بر همین اساس روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرد و گفته می‌شود که وی فردا نیز همزمان با رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن غیرعلنی مجلس درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن خواهد گفت.

ظریف: نخواستیم وارد بازی «فکت‌شیت» شویم

سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس به ارائه گزارشی از نشست عصر دیروز این کمیسیون با ظریف پرداخت و اظهار کرد: جلسه کمیسیون با حضور ظریف وزیر امورخارجه، تخت‌روانچی و قشقاوی آغاز شد و وزیر خارجه در این جلسه با بیان این‌که به دلایلی نخواستیم وارد بازی «فکت‌شیت» شویم، گفت که در همه مراحل مذاکرات هسته‌ای غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها را حس می‌کردیم.

نقوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه گفت که بعد از این،‌ اجرای تعهدات شروع می‌شود و با راستی‌آزمایی آژانس، همه تحریم‌های اقتصادی ـ مالی اتحادیه اروپا «لغو» و تحریم‌های ثانویه آمریکا «متوقف» می‌شود علت آن هم این است که اگر بخواهیم لغو شود باید تصویب کنگره را داشته باشیم و ما نمی‌خواهیم به کنگره برود. در ارتباط با پروتکل الحاقی هم،‌ قطعا ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و بالاخره این‌که «بازگشت‌پذیری» تضمین نهایی ماست که صراحتاً‌ ذکر شده است، ما به دلایلی نخواستیم وارد بازی «فکت‌شیت» شویم و ممکن است ما هم فکت‌شیت تهیه کنیم.بنابر روایت دیگری از این جلسه، وزیر امورخارجه و نماینده مردم مشهد در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگیری لفظی داشتند. جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت درخصوص موضوعات مورد بحث در این جلسه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آقای کریمی‌قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فوردو و نطنز داشته و به آقای ظریف گفت که حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.

حمایت ابوترابی فرد از تیم مذاکره‌کننده

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درحالی دیروز با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد که سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز گذشته گفت: دشمن اذعان می‌کند که چرخه کامل سوخت هسته‌ای در خاک جمهوری اسلامی ایران سامان می‌یابد که این در سایه استقامت و پایداری ملت ایران و حرکت در راهبردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تعریف کرده‌اند به‌دست آمده است. ما ضمن تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، بر این حقیقت تأکید داریم که تنها با گام برداشتن در چارچوب تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ملت بزرگ ایران می‌تواند از دستاوردهای ارزشمند خود در حوزه هسته‌ای حراست کند.ابوترابی خاطرنشان کرد: از دولت و تیم مذاکره‌کننده به طور جدی می‌خواهیم در چارچوب تعریف شده و تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیر هم‌افزایی و ایجاد یک جبهه واحد گام بردارند. امروز دولت،‌ ملت و مجلس در مورد موضوع هسته‌ای یک سخن واحد دارند و آن چارچوب تعریف شده و تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت حفظ و حراست از دستاوردهای هسته‌‌ای است و در همین مسیر است که می‌توانیم به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کنیم. وی افزود: غرب هیچ‌گاه و برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی را دیگر به رسمیت نخواهد شناخت. تنها یک استثناء وجود دارد و آن ایران است که گرفتن این حق در ساختار نظام بین‌الملل یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران به شمار می‌رود که در راستای دفاع از منافع ملی و حرکت در چارچوب خطوط تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب گام برمی‌دارد.

لاریجانی: مذاکرات مثبت بود

افزون بر این، فراکسیون رهروان ولایت هم دیروز با برگزاری نشستی، موضوع مذاکرات لوزان و بیانیه مشترک به‌دست آمده را بررسی کرد.صفر نعیمی‌رز سخنگوی این فراکسیون درباره جزئیات جلسه یادشده، از توضیحات رئیس مجلس درباره مذاکرات اخیر هسته‌ای خبر داد و تاکید کرد: تعدادی از نمایندگان سوالاتی از رئیس مجلس در مورد مذاکرات هسته‌ای مطرح کردند و ایشان ضمن توضیح مطالب، اعلام داشتند از آقایان ظریف و صالحی دعوت شود تا توضیحات جامع و کافی را در این خصوص به نمایندگان ارائه کنند. همچنین حسین سبحانی‌نیا درباره اظهارات رئیس مجلس در جلسه فراکسیون رهروان ولایت گفت: رئیس مجلس به طور کلی مذاکرات را مثبت خواندند اما تأکید کردند که باید منتظر پایان کار و متن نهایی توافق باشیم. ایرج عبدی، دبیرفراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس هم در این‌باره به فارس گفت: رئیس مجلس در فراکسیون رهروان ولایت با حمایت از بیانیه و مذاکرات هسته‌ای خواستار ورود نمایندگان به مساله هسته‌ای پس از کسب اطلاعات لازم شد.همچنین کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان این‌که نمایندگان قدرشناس زحمات دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستند، گفت: در عین حال مجلس با چشمانی هوشمند بر تمام موضوعات نظارت کرده و در جاهای مناسب تذکر داده و حتی اگر نیاز به مداخله باشد دخالت می‌کند. از طرفی دیگر قطعا تمام مسئولان بویژه نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارند و مطمئن هستیم ظریف و تیم هسته‌ای براساس اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز نظام حرکت می‌کنند.

جلسه مشترک دولت و مجلس در پاستور

وجود دیدگاه‌های متفاوت درباره تفاهم لوزان باعث شده تا پاستور و بهارستان ضرورت نزدیک‌کردن دیدگاه‌های خود به یکدیگر را احساس کنند. بر همین اساس سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از احتمال برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس با محوریت مذاکرات هسته‌ای در روز سه‌شنبه خبر داد.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خانه ملت گفته است: دولت و مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای جلسه مشترک خواهند داشت ولی زمان قطعی آن هنوز مشخص نیست. احتمال داردسه‌شنبه جلسه مشترک مجلس و دولت به میزبانی دولت برگزار شود که در آن صورت، تیم مذاکره‌کننده در آنجا حضور خواهند داشت و توضیحات لازم درباره بیانیه لوزان را به نمایندگان مجلس خواهند داد؛ ضمن آن‌که نمایندگانی نیز به نمایندگی از مجلس درباره این بیانیه صحبت خواهند کرد.

راه نا‌هموار برای تصویب پروتکل الحاقی

یکی از نشانه‌های ضرورت نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های دولت و مجلس درباره مذاکرات، اظهارات دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که در جمع خبرنگاران گفته راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد.به گزارش «نسیم»، علاءالدین بروجردی تأکید کرد: اکنون مقطع بحث در مورد موضوع پروتکل الحاقی نیست و در زمان خاص خود باید در این باره صحبت شود، اما نظرات مخالف در این زمینه در مجلس فراوان است. وی با این حال تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها و مجموعه 1+5 براساس آنچه در بیانیه لوزان اعلام شد، به تعهدات خود عمل نکنند، نمایندگان همان طور که در گذشته فوریت طرحی را تصویب کردند که تکالیف جدیدی را برای دولت مشخص می‌کرد، این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد بنابراین اگر آنها بخواهند به تحریم‌ها ادامه دهند ما هم تکالیف جدیدی برای دولت ایجاد می‌کنیم چرا که برای‌مان غیرقابل قبول است که ما محدودیت‌ها را بپذیریم اما آنها به تعهدات خود عمل نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها