عربستان سعودی هنگامی که بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی رخ داد، کوشید که مانع از حرکت این روند به سوی عربستان شود. هدف عربستان از بین بردن خطر سرایت انقلاب مردمی یمن برای آل‌سعود بود و در واقع با ایفای نقش مخرب مانع از به بار نشستن انقلاب مردم یمن شد. این در حالی بود که عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس توجهی به اقتصاد یمن نکردند و در این مدت فشار اقتصادی بر مردم یمن وارد شد و متعاقب آن با بالا رفتن قیمت حامل‌های سوخت مردم یمن دست به اعتراض زده و با حمایت از جنبش مردمی انصارالله کوشیدند انقلاب خود را از سعودی‌ها باز پس بگیرند.
کد خبر: ۷۸۳۷۷۲

پس از این کمیته‌های انقلابی مردمی یمن بر صنعا مسلط شدند، عبد ربه منصور مجالی برای تحرک نداشت، اما پس از این‌که از صنعا به سوی عدن فرار کرد توطئه‌ها و تحرکات وی با حمایت سعودی و حامیان غربی آن آغاز شد، اما نیروهای انقلابی با پیشروی به سوی عدن مواضع وابسته به رئیس‌جمهور فراری را یکی پس از دیگری فتح کردند و این خوشایند سعودی‌ها ، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نبود از همین‌رو طبق یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده تحرکات سعودی‌ها آغاز شد.

به گزارش تسنیم ، سعود الفیصل از تحرک جدی و دخالت نظامی در یمن خبر داد و در روز بیست و ششم مارس گذشته حملات هوایی سعودی‌ها به یمن آغاز شد حملاتی که به شهید و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی یمنی که بخش اعظم آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، منجر شده است.

والری آموس، مسئول عملیات بشر‌دوستانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد آمار قربانیان درگیری‌ها در یمن طی دو هفته گذشته به 519 کشته و 1700 مجروح رسیده است. آموس «نگرانی شدید» خود را از امنیت غیرنظامیان یمنی در درگیری‌های جاری در این کشور اعلام کرد و از طرف‌های درگیر خواست نهایت تلاش خود را برای حمایت از شهروندان انجام دهند.

آموس گفت: «طرف‌های مشارکت‌کننده در درگیری‌ها باید بر عدم هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، زیرساخت‌ها، اردوگاه‌های آوارگان و پناهجویان در کشور و زیرساخت‌های غیرنظامی بویژه در مناطق پرجمعیت تلاش کنند و از این مراکز برای اهداف نظامی استفاده نکنند.»

در این عملیات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حمایت کاملی به عمل آوردند گواه این مدعا اظهارنظر مسئولان نظامی آمریکایی بود که روز گذشته اعلام کردند فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دستور پشتیبانی از سوخت‌رسانی هوایی هواپیماهای عربستان سعودی و شرکایش را دریافت کرده است؛ ولی این سوخت‌رسانی در حریم هوایی یمن انجام نخواهد شد. این تصمیم واشنگتن با حمایت لجستیکی آمریکا از عربستان سعودی که دولت «باراک اوباما» آن را اعلام کرد، مطابقت دارد. تاکنون هیچ پرواز آمریکایی برای سوخت‌رسانی هوایی انجام نشده است و همچنین مشخص نیست که عربستان این سوخت‌رسانی را درخواست داده باشد. یک مسئول نظامی بلندپایه آمریکا گفت: «آمریکا به عربستان سعودی در نظارت بر نیروهای الحوثی‌ها و مرزهای مشترک با یمن کمک می‌کند.»

حملات سعودی‌ها با حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها به مناطق مختلف یمن ادامه دارد و سعودی‌ها که اصولا با حقوق‌بشر بیگانه هستند همچنان مرتکب جنایت می‌شوند و اصول و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند. این در شرایطی است که ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان در حال پیشروی هستند و مناطق جدیدی را در عدن به کنترل خود درآورده‌اند که کاخ المعاشیق در عدن و مرکز نظامی مسئول حمایت تنگه استراتژیک باب المندب از جمله آنهاست.

در این میان القاعده و تکفیری‌ها که در برخی مناطق یمن از مقابل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی گریخته اند در استان حضرموت یمن دست به تحرکاتی زده و ضمن یورش به زندان مرکزی شهر المکلا در این استان 300 زندانی القاعده را که در میان آنها برخی از سرکرده‌های بارز القاعده نیز دیده می‌شوند، آزاد کرده و بر برخی از مراکز دولتی چنگ انداخته و بانک‌ها را غارت کردند. موضوعی که به اعتقاد محمد عبدالسلام با کمک سرویس اطلاعات خارجی صورت گرفته است.

سخنگوی جنبش انصارالله درباره آخرین وضع یمن بیان کرد: عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی با درخواست از خارج برای حمله به یمن مرتکب خیانت شده و بنابراین وی دیگر جایی در یمن ندارد. وی با بیان این‌که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی در خارج کردن زندانیان القاعده از زندان المکلا نقش داشتند، گفت: ارتش اگر مجبور به رفتن به حضرموت یا المکلا شود، این کار را خواهد کرد.

محمد عبدالسلام با بیان این‌که یمنی‌ها شبانه‌روز برای دفاع از کشورشان تلاش می‌کنند و همه گزینه‌ها را در اختیار دارند، گفت: دشمن در صورت ورود به یمن وارد باتلاقی می‌شود که از این باتلاق خارج نخواهد شد مگر به صورتی شکست خورده. سخنگوی انصارالله همچنین از تلاش‌های روسیه برای حل بحران خبر داد و گفت: از دولت روسیه که خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو است، تشکر می‌کنیم.

عبدالسلام گفت: درگیری در یمن طایفه‌ای نیست بلکه درگیری سیاسی است. درگیری در یمن بین ایران و عربستان نیست، زیرا ایران در یمن حضور ندارد. پیشنهادهای زیادی برای از سرگیری‌ گفت‌وگوها در یک کشور دور به‌دور از فشارها مطرح شده است و ما با جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل در ارتباط هستیم، اما تا این لحظه هیچ دیدگاهی درباره راه‌حل‌های پیشنهادی متبلور نشده است. سخنگوی انصارالله همچنین افزود: ما درک می‌کنیم که گفت‌وگو تنها راه‌حل بحران است. عبدالباری عطوان از تحلیلگران عرب درباره تحولات یمن می‌گوید: عربستان و متحدانش به ‌سمت جنگ زمینی علیه یمن گرایش پیدا کرده‌اند و این اقدام چه‌بسا به دامی بزرگ برای آنان تبدیل شود زیرا انصارالله در جنگ‌های چریکی مهارت دارد و علیه دشمنان خود از جمله متحد کنونی یعنی صالح وارد شش جنگ شد و اگر در همه این جنگ‌ها به‌طور کامل پیروز نشد، شکست نیز نخورد.

در جمع‌بندی تحولات یمن تاکنون باید گفت که به هر اندازه که از حملات هوایی سعودی‌ها بگذرد به‌طور حتم فشار افکار عمومی بر سعودی و ائتلاف تحت رهبری آنها افزایش می‌یابد بویژه که طرح‌های سعودی‌ها برای کشاندن انصارالله به پای میز مذاکرات تاکنون ثمری نداشته است. به طور حتم ادامه این حملات تنها به تقویت تروریست‌های تکفیری مانند القاعده منجر خواهد شد.

عربستان با ورود به جنگ یمن مرتکب خطای استراتژیک شده و نمی‌تواند تبعات آن را تحمل کند. اضافه بر آن‌که توان درگیر شدن در جنگ فرسایشی طولانی‌مدت با ملت یمن در سطح نظامی و اقتصادی را ندارد بویژه که با حرکت در مسیر کاهش قیمت نفت با هدف تحت‌فشار قرار دادن ایران و روسیه در واقع به خود خنجر زد و اقتصاد خود را تضعیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها