بارندگی شدید در 2 استان کرمان و هرمزگان نیز سبب بی‌خانمانی 900 نفر و مرگ 2 شهروند شد

بارش بی‌سابقه برف در سیستان و بلوچستان

بارش برف در استان سیستان و بلوچستان پس از 36 سال موجب غافلگیری مردم شد و مدارس و ادارات زاهدان را به تعطیلی کشاند و پروازهای این شهر را لغو کرد.
کد خبر: ۷۷۹۸۶۷

از سوی دیگر بارش باران در استان‌های کرمان و هرمزگان خساراتی برجای گذاشت و به بی‌خانمانی 900 نفر و مرگ دو نفر انجامید.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به وقوع سیلاب در این سه استان از روز سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون و آسیب دیدن 900 نفر در این سیلاب گفت: برخی از سیل‌زدگان به صورت اضطراری اسکان یافته و عده‌ای نیز به مناطق امن منتقل شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز از جان باختن دو نفر در این سیلاب خبر داد و گفت: این افراد بدون توجه به توصیه‌های ایمنی روز پنجشنبه با یک دستگاه خودروی وانت در رودخانه مسیر دلگان به کهنوج وارد شده و بر اثر شدت جریان سیل جان خود را از دست دادند.

به گفته رضا اربابی، ریزش باران و برف در شهرستان‌های مختلف استان موجب طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن برخی محورها از جمله راه دلگان به زهکلوت و کنارک ـ زرآباد ـ جاسک شده است. وی با بیان این‌که ریزش برف بی‌سابقه در بخش بزمان شهرستان ایرانشهر نیز موجب بسته شدن راه ایرانشهر ـ بم شده بود که با تلاش راهداران بازگشایی شده است، افزود: نیروهای امدادی برای خدمات‌رسانی به روستاییان یادشده عازم منطقه شده‌اند و در حال کمک‌رسانی به مردم گرفتار در برف و سرما هستند. ضمن این‌که دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

فرماندار ایرانشهر نیز درباره بارش برف در این شهرستان گفت: بارش برف که از عصر روز چهارشنبه گذشته در بخش بزمان بویژه اطراف کوه خضر آغاز شده، تا ظهر پنجشنبه به بیش از یک متر رسید که بی‌سابقه است. نبی‌ بخش داوودی با اشاره به این‌که بارش برف راه 140 روستا حوالی کوه خضر بخش بزمان ایرانشهر را بست، افزود: بر اثر ریزش برف سنگین 150 نفر در راه‌های منطقه در محاصره برف قرار گرفتند که با تلاش بموقع گروه‌های راهداری، هلال‌احمر و نیروی انتظامی نجات‌یافته و در مساجد و مدارس بزمان اسکان داده شدند. کار توزیع اقلام موردنیاز به روستاییان گرفتار در برف نیز از چهارشنبه شب آغاز شد و همچنان ادامه دارد. وی یادآور شد: با وجود بارش بی‌سابقه برف و کولاک تاکنون هیچ‌گونه خسارت جانی گزارش نشده، اما به دام‌های مردم بویژه عشایر خسارت‌هایی وارد شده است.

در همین حال حسن مصفا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به 480 نفر از مسافران و مردم گرفتار در برف و سرما در حوزه شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر و خاش و اسکان آنها در مکان‌های امن خبر داد و افزود: از اولین ساعات بارش برف و باران در استان، تیم‌های تخصصی 33 نفره پشتیبانی در عملیات اسکان اضطراری، جستجو و نجات در جاده به همراه تجهیزات کامل امدادی تشکیل و در پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر مستقر شدند.

امدادرسانی به 2226 نفر

طی چند روز گذشته بارش برف و باران استان کویری کرمان را نیز دربرگرفت و ساکنان این استان را خوشحال و در عین حال بهت‌زده کرد؛ زیرا شدت این بارش‌ها به حدی بود که هزاران نفر در آن گرفتار شدند.

در همین زمینه حسین سامزاده، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به 2226 نفر گرفتار در برف و سیلاب 14 شهرستان استان کرمان تا غروب پنجشنبه خبر داد. فرماندار شهرستان ریگان در استان کرمان نیز در این زمینه گفت: در پی بارش بی‌سابقه برف و باران در این شهرستان 88 روستا در محاصره سیلاب قرار گرفت و برق تمام روستاهای مناطق کوهستانی قطع شد. امین باقری با بیان این‌که بارش برف و باران در مناطق کوهستانی مشکلاتی برای ساکنان و بخصوص عشایر کوچ‌رو به وجود آورد، مهم‌ترین مشکل ساکنان این مناطق را مسدود شدن راه‌های کوهستانی و شوسه به دلیل برف سنگین و باران اعلام کرد.

وی با اشاره به اعزام گروه‌های مجهز به این مناطق برای بازدید و اطلاع از وضع حیاتی مردم و عشایر تصریح کرد: متاسفانه در بعضی روستاها و مناطق عشایری امکان تردد و حضور امدادگران به هیچ طریق وجود ندارد و تاکنون اطلاعی از آنها در دست نیست، بنابراین برای امدادرسانی بهتر در این زمینه به بالگرد نیاز است.

باقری با بیان این‌که این بارش‌ها تاکنون موجب تلف شدن 600 راس دام شده که با توجه به سرمای شدید بعد از بارش‌ها امکان افزایش تلفات دامی نیز وجود دارد، یادآور شد: تاکنون تلفات انسانی ناشی از این بارش‌ها در شهرستان ریگان گزارش نشده است، اما با توجه به حضور نداشتن امدادگران در ارتفاعات، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

اسدالله توکلی، مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان نیز گفت: 2000 کیلومتر از راه‌های عشایری این منطقه به دلیل بارش باران و جاری شدن سیلاب روزهای گذشته تخریب شد.

خسارت سیل و زلزله

بارش باران و رگبارهای شدید و وقوع سیل در هرمزگان نیز خساراتی برجای گذاشت، به طوری که این بارش‌ها در بشاگرد با زلزله 4.2 ریشتری همراه شد و به گفته مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای این استان به محوطه، تاسیسات، جاده دسترسی، شبکه برق‌رسانی و گالری ارتباطی سد جگین بشاگرد خسارت سنگین وارد کرد.

محمدباقر حیدری با بیان این‌که ریزش سنگ از ارتفاعات مجاور تاج سد، به کانال ارتباطی و دریچه تخلیه‌کننده آسیب وارد کرده و موجب ورود آب به گالری‌های این سد شده است، افزود: به دلیل طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن جاده منتهی به سد، برآورد دقیق خسارت امکان‌پذیر نیست، اما به طور تخمینی فقط خسارت وارده به کانال ارتباطی و آبگرفتگی گالری‌ها بر اثر ریزش سنگ حدود سه میلیارد ریال و کل خسارت،50 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها