جام جم آنلاین آخرین تحولات گفت‌وگوهای هسته‌ای را بررسی کرد

آیا آمریکا میز مذاکرات را ترک می‌کند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی از رفع بن‌بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای اخیر با 1+5 خبر داد.
کد خبر: ۷۷۷۸۷۵

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با تبیین روند دو دور مذاکره فنی در ژنو و مونترو سوئیس گفت: ما در مذاکرات فنی با نوعی بن‌بست مواجه بودیم و تشخیص مقامات بالاتر نظام بر این بود که بنده شخصا در مذاکرات حضور یابم و در جزئیات مسائل نیز با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی آمریکاست، وارد گفت‌وگو شوم.

وی افزود: خوشبختانه در این دو جلسه، مذاکرات بسیار ثمربخش بود و قدم‌های خوبی برداشتیم.

صالحی با بیان این‌که نمی‌تواند جزئیات این مذاکرات را بیان کند، اضافه کرد: در این مذاکرات درباره غنی‌سازی، رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه، موضوع فردو و برخی مسائل کوچک‌تر گفت‌وگو کردیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارائه کردیم، برطرف کنیم و از منافع ملی و اصل صنعت هسته‌ای نیز به عنوان دستاورد عظیم سازمان انرژی اتمی و عزیزانی که در این سازمان کار می‌کنند، دفاع کردیم.

صالحی افزود: در مجموع این مذاکرات متوازن بود و به اعتبار این‌که هم سابقه فعالیت داشتم و هم در زمینه علمی و فنی آشنایی دارم، حضورم خیلی کمک کرد و می‌توان گفت در این دو جلسه بن‌بست‌های فنی برطرف شد.

پیشنهاد آمریکا معقول نبود

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره خواست آمریکایی‌ها برای تغییر چیدمان سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای گفت: این موضوع پیشنهاد آنان بود و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها این بود که با استدلال منطقی از این بحث عبور کردیم.

وی افزود: ما با استدلال فنی درست و منطقی در حضور شمار قابل توجهی از بهترین دانشمندان و صاحب‌نظران فناوری آمریکا توانستیم عزتمندانه و با منطق، خود را از این پیشنهاد رها و ثابت کنیم که پیشنهادشان معقول نیست.

صالحی تصریح کرد: آنان در نهایت اعتراف کردند که پیشنهادشان خارج از عرف است و به همین علت کنار گذاشته شد و اگر به توافق جامع هسته‌ای برسیم در چیدمان سانتریفیوژها در مراکز هسته‌ای تغییری نخواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور اراک با تغییراتی که در بازنگری طراحی آن ایجاد خواهیم کرد، به عنوان رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند.

وی با بیان این‌که با این کار نگرانی آنان نیز برطرف خواهد شد، افزود: این موضوع جزو یکی از مسائل چالش‌برانگیز مذاکراتی بود که به لطف الهی، منطق جمهوری اسلامی در این زمینه با موافقت طرف مقابل مواجه شد.

صالحی ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مذاکرات بتوان بقیه مسائل را نیز به نتیجه رساند.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره خواست اوباما برای تعلیق ده ساله فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: این دوره اعتمادسازی را فعلا ایکس گفته‌ایم، یعنی گفته‌ایم زمانش فعلا مشخص نیست و بعدا باید مشخص شود. وی افزود: انواع پیشنهادها در این‌باره مطرح شده است، کمتر از ده سال، ده سال و بالاتر از آن اما هنوز درباره زمان اعتمادسازی تصمیم واحدی که مقبول دو طرف باشد، گرفته نشده است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: موضع و شرایط ما بسیار عزتمندانه و مقتدرانه است و باتوجه به اتفاقات اخیر در منطقه و حمایت مردم از دولت، آنان در وضعی قرار گرفته‌اند که بهتر دیدند هرچه سریعتر از درِ تعامل با ما برآیند و موضوع را حل و فصل کنند.

صالحی همچنین درباره زیاده خواهی آمریکایی‌ها در مذاکرات اظهار کرد: این پرونده ساختگی از سال 2002 آغاز شد و اکنون حدود 13 سال است که این پرونده برای ما ایجاد شده اما خیلی جالب است که خودشان آنقدر این پرونده را بزرگ کردند که به جای تحقق هدف ایران هراسی و برانگیختن افکار عمومی دیگر کشورها علیه ما، نتیجه معکوس حاصل شده است.

وی گفت: اکنون مردم دنیا بویژه مردم کشورهای اسلامی و منطقه احترام خاصی برای ملت و کشورمان قائلند از این باب که ملت ما توانست با مقاومت حق خود را بگیرد و از آن دفاع کند.

دیوار بی‌اعتمادی بلند است

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: متاسفانه به علت عملکرد طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها و غربی‌ها در این 13 سال دیوار بی‌اعتمادی بلندتر شده که این ناشی از برداشت و استنباط غلط و نادرستی است که آنان از ما داشته‌اند و مقداری از این درک نادرست ناشی از غفلت و اشتباه خودشان بود.

صالحی افزود: بخش قابل توجهی از این موضوع هم ناشی از دخالت دیگرانی است که منافعشان را در بحران جستجو می‌کنند یعنی بحران ساختگی که برای ایران ایجاد کرده بودند زیرا برخی کشورهای منطقه و نیز رژیم صهیونیستی واقعا علاقه‌ای به حل و فصل این موضوع ندارند و منافعشان را در ادامه این بحران و تشنج در منطقه می‌بینند.

در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نیز حضور دارم

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان این‌که در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با 1+5 نیز حضور خواهد داشت گفت: تقاضا شده است که بنده در مرحله بعدی مذاکرات نیز حضور داشته باشم این هم از طرف خودمان خواسته شده است و هم طرف مقابل بسیار اصرار دارد که بنده نیز حضور داشته باشم.

وی اضافه کرد: نخستین بار که می‌خواستم در مذاکرات هسته‌ای حضور یابم شرط گذاشتم و گفتم به شرطی حضور می‌یابم که همتای بنده نیز حضور داشته باشد که خوشبختانه با پافشاری بر آن در نهایت این موضوع محقق شد و عزت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص محفوظ ماند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین درباره دستور کار مرحله بعدی مذاکرات نیز اظهار کرد: موضوعات اصلی مذاکره عمدتا درباره تحقیق و توسعه و فعالیت‌های فردو خواهد بود و دو سه موضوع فرعی نیز خواهیم داشت.

ظریف: احتمال موفقیت، بیش از شکست است

در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که احتمال موفقیت و امضای توافق جامع چند درصد است، گفت: من احتمال موفقیت را بیش از احتمال شکست می‌دانم.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که آخرین گزارش‌ها که چند روزنامه آمریکایی هم روی آن مانور دادند، حکایت از آن دارد که طرفین در مذاکرات هسته‌ای روی عدد 6500 سانتریفیوژ با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، شما این موضوع را تائید می‌کنید، افزود: این توافق مجموعه‌ای از قطعات است و تا این قطعات کنار هم چیده نشود، هیچ تصویر واقعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل همواره گفته شده تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیز توافق نشده است.

وزیر امور خارجه گفت: بحث غنی‌سازی مجموعه‌ای از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل می‌گیرد؛ هیچ‌یک از قطعات این مجموعه نمی‌تواند تعیین‌کننده شکل کلی مجموعه باشد؛ لذا تا شکل کلی ترسیم نشود و توافقی صورت نگیرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمی‌توانید راجع به هیچ‌یک از جزئیاتش سخن بگویید یا درباره آن قسمت جزئی اظهارنظر کنید.

ظریف که با هفته نامه صدا صحبت می‌کرد، همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا قرار است توافق نهایی به صورت یک معاهده بین‌المللی ثبت شود که در آینده طرف غربی نتواند وعده‌های خود را زیرپا بگذارد، اظهار کرد: این توافقی است که در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تائید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود.ظریف درباره آخرین دوره مذاکرات ژنو با حضور صالحی و مونیتز نیز افزود: در این دور پیشرفت‌هایی حاصل شده و این پیشرفت هم از سوی دوطرف انجام شده است. در دوطرف تصمیمات مثبتی در حوزه فنی گرفته شد.

توافق هسته‌ای و کاهش تنش ایران و آمریکا

در همین حال سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: حصول یک توافق هسته‌ای به کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن منجر می‌شود.به گزارش ایسنا، موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: شانس دستیابی به یک توافق هسته‌ای نهایی بالاست و مذاکره‌کنندگان ایران و قدرت‌های جهانی از سپتامبر 2013 تاکنون به پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای دست پیدا کرده‌اند.موسویان اظهار کرد: بدون دستیابی به یک توافق هسته‌ای رایزنی کردن بر سر دیگر مسائل غیرممکن است، اما یک توافق راه را برای احتمال همکاری در مسائل دیگر شامل مقابله با داعش هموار می‌کند.

فابیوس دوباره ‌ساز مخالف زد

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در حالی رو به پیشرفت است که خبرها حکایت از ساز مخالف لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دارد و خبرگزاری فرانسه، سفر دیروز جان کری، وزیر خارجه آمریکا به فرانسه را در راستای کسب حمایت پاریس از توافق جامع دانست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم دیروز به دعوت فابیوس به پاریس رفتند تا وضع مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش فارس، فابیوس که پیش از این یکبار در مذاکراتی که به توافق ژنو منجر شد، توانسته بود با کارشکنی های خود ، توافق را برای چند روز عقب بیندازد گفته است حجم تعهدات، بازرسی‌ها و دوره زمانی تعهداتی که ایران پذیرفته، همچنان کافی نیست؛ هرچند مذاکرات پیشرفت‌هایی هم داشته است.وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست وزرای خارجه اروپا در لیتوانی افزود: ما از دستیابی به یک موافقت‌نامه منسجم حمایت می‌کنیم، اما اکنون مشکلاتی وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک پس از دیدار دیروز خود با وزیر خارجه فرانسه گفت: یک روز پس از آن که با ایران توافق‌نامه هسته‌ای را امضا کنیم، اختلاف بر سر دیگر مسائل با این کشور مطرح خواهد شد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، کری گفت: پس از دو روز مذاکرات فشرده با ایرانی‌ها در سوئیس، به عربستان سعودی سفر کردم و در آنجا شرکا و متحدان خود در ریاض و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را در جریان این گفت‌وگوها قرار دادم. کری افزود: همچنان بر این باوریم که توافق جامع که شامل دسترسی سرزده و تدابیر راستی‌آزمایی است و تک‌تک راه‌های دسترسی ایران به مواد شکافت پذیر مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای و نیز تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را می‌بندد.

درخواست فابیوس برای تعیین دوره آزمایشی

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم در این کنفرانس خبری گفت: مساله حجم غنی‌سازی اورانیوم در ایران و مدت توافق و کنترل تجهیزات ایران را بررسی کردیم.

فابیوس افزود: باید یک مهلت یک ساله را به صورت آزمایشی جهت اجرای توافق‌نامه تعیین کنیم تا پس از آن بتوانیم موضع خود را اعلام کنیم.

به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های آمریکایی نیز همسو با وزیر خارجه فرانسه حرکت می‌کنند و تلاش دارند به نوعی، مذاکرات را از مسیر خود منحرف کنند.

بر همین اساس روزنامه واشنگتن‌پست به‌رغم مواضع سخت غرب بویژه آمریکا درباره عدم لغو تحریم‌های غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای ایران نوشت دولت باراک اوباما بیش از اندازه در مذاکرات به ایران امتیازدهی کرده است.به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش اغلب به دلیل نداشتن یک ایدئولوژی سیاست خارجی موثر مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق این گزارش، دولت اوباما بر منافع مشترکی که با ایران در شکست داعش دارد، تاکید کرده است و در مذاکرات در موضع ضعیفی قرار دارد و در تکمیل این جمله می‌نویسد که در ابتدای مذاکرات قرار بود ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی و فرآوری خود را متوقف کند که اوباما در ابتدای مذاکرات از چنین خواسته‌ای عقب‌نشینی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها