لاریجانی در نطق پیش از دستور مطرح کرد

«شوی سیاسی» نتانیاهو در کنگره آمریکا

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا دیروز درحالی ادامه یافت که دیپلمات‌ها شاهد شدیدترین تلاش‌های لابی تندروی ضدایرانی در واشنگتن بودند. همان تندروهایی که عصر دیروز به وقت ایران در کنگره آمریکا جمع شدند تا شاهد آخرین خط و نشان کشیدن‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته‌ای باشند.
کد خبر: ۷۷۶۶۸۲

با وجود این تلاش‌های ضدایرانی، دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی روز گذشته در مونترو مذاکرات خود برای عبور از آخرین خوان هسته‌ای را ادامه دادند و بر همین اساس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین حسین فریدون و هلگا اشمید در این مذاکرات حضور یافتند.

اوباما: ایران محدودیت ۱۰ ساله را بپذیرد

همزمان با این مذاکرات، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با رویترز در کاخ سفید گفت که ایران باید برای رسیدن به توافق نهایی دست‌کم به مدت یک دهه فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند.

به گزارش فارس، باراک اوباما افزود: اگر به این برسیم و راهی هم برای راستی‌آزمایی آن بیابیم، دیگر هیچ روشی برای آن‌که به اطمینان بیشتری برسیم مبنی بر این‌که آنها یک سلاح هسته‌ای نخواهند داشت،‌ وجود نخواهد داشت.

او که پیش از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا سخن می‌گفت، از این برنامه انتقاد کرد و یادآور شد که در مورد نحوه حل مساله‌ هسته‌ای، با نتانیاهو «اختلاف نظر اساسی» دارد. وی گفت: نتانیاهو پیش از توافق موقت هسته‌ای با ایران هم بشدت از آن انتقاد کرده بود، اما اظهاراتش نادرست بوده است. اوباما افزود: نتانیاهو همه جور ادعایی کرد، این‌که این یک توافق بد است، این‌که در نتیجه آن ایران در اثر تخفیف (تحریمی) 50 میلیارد دلار به دست می‌آورد، این‌که ایران به توافق پایبند نمی‌ماند. اما هیچ‌کدام از آنها به واقعیت نپیوست.

وی افزود: مشخص شد که در واقع در این مدت، ایران برنامه خود را پیش نبرده و از بسیاری جهات هم عناصر برنامه خود را به عقب بازگردانده است.اوباما به انتقاد از طرح گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه برای تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران پرداخت و گفت: چنین کاری، مذاکرات هسته‌ای را تضعیف می‌کند. وی افزود: صراحتا می‌گویم، من بیش از آن که نگران اظهارات نخست‌وزیر نتانیاهو باشم، از اقدامات کنگره که ممکن است مذاکرات را پیش از به سرانجام رسیدن، تضعیف کند، نگرانم.

شانس توافق هسته‌ای از نگاه رئیس‌جمهور آمریکا

هر چند پس از دور قبلی مذاکرات هسته‌ای که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، بسیاری از بروز پیشرفت در مذاکرات خبر دادند، اما اوباما در مصاحبه خود، گفته هنوز اختلاف نظرهای جدی میان طرفین وجود دارد و در پیش‌بینی یک سال قبل وی مبنی بر احتمال 50 درصدی حصول توافق، تغییر چندانی صورت نگرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این باره گفت: من می‌گویم که هنوز هم احتمال این‌که طرفین به توافق نرسند، بالاست. اما منصفانه است که بگوییم آنها در مذاکرات جدیت به خرج داده‌اند و به هر حال در داخل ایران هم مباحث سیاسی خودشان را دارند. در مقایسه با سه یا پنج ماه قبل، الان احتمال این‌که بتوانیم به توافق برسیم، بیشتر است، اما هنوز هم شکاف‌های بزرگی وجود دارد که باید پر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: یک مساله مهم این است که آیا ایران با بازرسی‌های سخت از برنامه خود موافقت می‌کند یا نه، اما اگر آنها با این کار موافقت کنند، این از هر اقدام نظامی‌ای که ما بخواهیم انجام دهیم یا اسرائیلی‌ها بخواهند انجام دهند، موثرتر خواهد بود. اثر آن از تحریم‌ها هم به مراتب اثرگذارتر خواهد بود.

ظریف: تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نمی‌شویم

اظهارات اوباما بی‌پاسخ نماند و وزیر خارجه کشورمان، اظهارات اوباما را برای جلب افکار عمومی آمریکا و مقابله با تبلیغات نتانیاهو خواند و تصریح کرد: با صداقت وارد مذاکره شده و تا دستیابی به حقوق هسته‌ای مردم به این مذاکرات ادامه داده و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نمی‌شویم.

محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفت: سخنان آقای اوباما به روشنی نشان‌دهنده این واقعیت است که ایالات متحده آمریکا که درطول چند دهه گذشته تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم نظامی و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی متعددی را علیه ایران اعمال داشته، به این نتیجه رسیده که سیاست تهدید و تحریم، سیاستی شکست خورده است و این‌گونه اقدامات قادر به مقابله با عزم راسخ و همت بلند ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و پیشرفت در زمینه بهره‌برداری از آن، نبوده و نخواهد بود. همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با بیان این‌که اگر غربی‌ها دست از لجبازی بردارند به تعامل خوبی می‌رسیم، گفت:‌ دیپلمات‌ها و تیم مذاکره‌کننده کشورمان با موضع قوی و به اذعان خود غربی‌ها به حمایت از حقوق ملت ایران می‌پردازند.

رایزنی با سفرای کشورهای عربی در ایران

افزون بر گفت‌وگوهای مونترو و اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی، رایزنی‌ها برای کاهش حساسیت‌ها به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در منطقه ادامه داشته و بر همین اساس، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در نشستی با سفرای کشورهای عربی در تهران، سفرا و کارداران عرب را در جریان آخرین روند مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای قرار داد.

واکنش‌های گسترده به تبلیغات ضدایرانی

همزمان با این اظهارنظرها، دیروز واکنش‌های منفی به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا ادامه یافت و تعدادی از معترضان آمریکایی برای دومین روز پیاپی با تجمع مقابل ساختمان آیپک مخالفت خود را با سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این محل و همچنین کنگره نشان دادند.

همزمان نوام چامسکی، استاد بازنشسته دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا نیز درباره نطق نتانیاهو گفت: اسرائیل و اعضای تندرو کنگره آمریکا که بیشتراز جمهوریخواهان هستند، اصولا نمی‌خواهند مشکلات میان آمریکا و ایران از بین برود یا کلا حل و فصل شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: منفعت مشترک آنان اقتضا می‌کند که مطمئن شوند هیچ نیروی منطقه‌ای وجود نداشته باشد که بازدارنده خشونت‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه باشد. این در حالی است که خشونت اصلی در منطقه را همان اسرائیل و آمریکا ایجاد کرده و می‌کنند. چامسکی افزود: به نظر من، هرکس که حتی کمی عقل داشته باشد، به این نتیجه خواهد رسید که ایران هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد و حتی تلاش هم نخواهد کرد از چنین تسلیحاتی استفاده کند، زیرا این حرکت، به کشورهای هسته‌ای متخاصم با ایران بهانه‌ حمله هسته‌ای به این کشور را خواهد داد.

چامسکی: ایران باید آمریکا را تحریم کند

وی با بیان این که آمریکا حق تحریم ایران را ندارد، گفت: اگر قرار باشد کشوری کشورِ دیگر را تحریم کند، این ایران است که باید آمریکا را تحریم کند، زیرا طی 60 سال گذشته، حتی یک روز هم نشده که آمریکا مردم ایران را آزار یا شکنجه نکرده باشد.چامسکی به مواضع رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: جنبه جالب این قضیه، پررویی و گستاخی اسرائیل است که خودش حدود 50 ـ 40 سال است سلاح هسته‌ای دارد و تخمین زده می‌شود که حدود صد تا 200 کلاهک هسته‌ای دارد. بعلاوه اسرائیل رژیمی متجاوز و تهاجمی است. اسرائیل تاکنون پنج بار به لبنان یورش برده است و هنوز هم به اشغال غیرقانونی اراضی فلسطینیان ادامه می‌دهد و بارها حملات مرگبار به مناطق فلسطینی‌نشین، مانند جنگ تابستان گذشته علیه غزه، انجام داده است.

واشنگتن‌پست: دستاوردهای ایران مرهون نبوغ رهبری عالی این کشور است

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در حالی به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود که عضو ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی و کارشناس سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشت: ایران دستاوردهای فعلی خود را مرهون «نبوغ رهبر عالی» این کشور است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «ری تیکیه» به مواضع محکم آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درزمینه جریان‌سازی‌های غربی در برابر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و می‌نویسد: در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای محکم ایستاده بود، قدرت‌های جهانی متزلزل بودند. او در ادامه با اشاره به اثرات این پایداری می‌نویسد: واشنگتن سرانجام غنی‌سازی در خاک ایران را پذیرفت. ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح اتمی است که به کشورهای عضو، حق غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

به نوشته او، آیت‌الله خامنه‌ای هم‌اکنون فرماندهی پراهمیت‌ترین کشور با مرزهایی گسترده از خلیج‌فارس تا سواحل مدیترانه را به‌عهده دارد. این تحلیلگر مشهور غربی یادداشت خود را این گونه به پایان رساند: «او (رهبر ایران) با خالی‌ترین دست وارد مذاکرات شد و در قوی‌ترین موضع قرار گرفت. خداوند واقعا بزرگ است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها