12 کلانشهر کشور در آستانه بحران آب قرار دارند

مطالعه طرح انتقال آب به 16 استان از طریق دریا

یک مقام مسئول در وزارت نیرو از مطالعه طرح انتقال و تامین آب ۱۶ استان در فلات مرکزی کشور از طریق دریا و نمک زدایی خبر داد.
کد خبر: ۷۷۰۹۴۷

به گزارش مهر، امیرحسین رقیمی گفت: یکی از اولویت‌های آب و فاضلاب در بخش طرح‌های آب، ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی با مشارکت بخش‌خصوصی است که هم‌اکنون بیشتر از ۵۲ قرارداد احداث تاسیسات آب‌ شیرین‌کن با سرمایه بخش خصوصی در کشور در دست انجام یا در دست بهره‌برداری است.

وی با اعلام تولید سالانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب شرب از طریق آب‌ شیرین‌کن‌ها اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۳۰ طرح آبرسانی مهم در کشور وجود دارد که نیازمند ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار است، در حالی‌ که اعتبار فصل آب در بودجه ۹۳ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود، با این وضع اجرای طرح‌های آب بیشتر از ۲۰ سال زمان می‌خواهد.

وی درباره نحوه مشارکت بخش‌خصوصی در این طرح‌ها افزود: شرکت‌های خصوصی در برخی مناطق مانند قم و ساوه احداث آب‌ شیرین‌کن و فروش آب را به طور مستقیم انجام می‌دهند، اما در جنوب و مرکز کشور بویژه در جزایر جنوب، احداث آب‌ شیرین‌کن توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود و نماینده دولت در استان با استفاده از ردیف خرید تضمینی آب، محصول تولیدشده در این سامانه‌ها را به صورت تضمینی خریداری و با تعرفه تکلیفی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

رقیمی با بیان این‌که اکنون حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌ روز آب از طریق تاسیسات نمک‌زدایی در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، ادامه داد: این رقم در سال حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که آب تولید شده در این آب‌ شیرین‌کن‌ها مشکل تامین آب در تعدادی از مراکز مهم جمعیتی کشور از جمله استان‌‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان را تحت پوشش قرار داده است. این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: طرح‌های بلندمدتی نیز برای نمک‌‌زدایی آب دریا و انتقال به فلات مرکزی نیز در دست مطالعه و ارزیابی فنی و اقتصادی است تا در آینده بخشی از آب ۱۶ استان کشور بویژه کلانشهرهای مرکزی از طریق شیرین‌ سازی و انتقال آب دریا تامین شود.

وی ادامه داد: ۱۲ کلانشهر کشور در آستانه تنش آبی قرار دارند و وضع منابع و مصارف آنها سر به‌ سر است، با این وضع اگر بارش‌ها در یک سال آبی کاهش چشمگیر داشته باشد در این شهرها با مشکل جدی مواجه خواهیم بود، بنابراین نیازمند اقدام اساسی هستیم.

رقیمی گفت: اجرای مصوبات سفر رهبری و هیات دولت، طرح‌های برخوردار از وام بانک‌های بین‌المللی و طرح‌هایی که بالای ۸۵ درصد پیشرفت دارند، از اولویت‌های دیگر اجرایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها