رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی :

آمریکاییها می خواهند باب جدیدی را در رابطه با ایران باز کنند

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه خبری «ووکس»، به تشریح رویکردهایش در سیاست خارجی از جمله در رابطه با ایران پرداخته است.
کد خبر: ۷۶۹۱۷۹

به گزارش فارس، باراک اوباما در بخشی از این مصاحبه در دفاع از این‌که آمریکا همچنان بشدت درگیر موضوعات خاورمیانه است، در کنار تحولات مختلف خاورمیانه، پرونده هسته‌ای ایران را یکی از این دلایل ذکر کرده و گفته است: ما می‌خواستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و دیپلماسی را نیز در وهله اول ترجیح می‌دادیم. وی در ادامه شکل‌گیری انقلاب‌های عربی و همچنین بحران سوریه را از دیگر دلایل حضور آمریکا در منطقه برشمرده و بار دیگر در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و اهداف تعیین‌شده از سوی کاخ سفید در خاورمیانه، گفت: یکی از این اهداف ادامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ما از ابزار تحریم‌ها استفاده کردیم تا ببینیم آیا می‌شود در این مساله به یک گشایش دیپلماتیک دست یافت یا نه.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در رابطه با این‌که چطور می‌توان بحران‌های خاورمیانه و آنچه او اختلافات فرقه‌ای خواند را حل کرد، گفت: «اگر بتوانیم در بازیابی دولتی چندفرقه‌ای و کارا در عراق پیشرفت کنیم و اگر بتوانیم گشایشی دیپلماتیک با ایران داشته باشیم، فکر می‌کنم آن‌وقت مبنای لازم برای حرکت به سمت ثبات بیشتر را خواهیم داشت.

اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر اتهامات خود علیه ایران را تکرار کرد، اما به دفاع از سیاست خارجی‌اش در قبال تهران پرداخت. وی در این باره مدعی شد: بدرستی نسبت به ایران سوءظن وجود دارد. ایران از تروریسم دولتی حمایت کرده است. این کشور به طور مداوم، در عالی‌ترین سطوح، اظهارات ضداسرائیلی مطرح کرده است.

اتهام اوباما به ایران درباره حمایت از تروریسم دولتی در حالی است که حمایت آمریکا از تروریسم دولتی اسرائیل و نسل‌کشی فلسطینی‌ها با انتقادهای فراوانی در سطح جهان روبه‌رو شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مجدد به مذاکرات هسته‌ای با ادعای این‌که ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده است، گفت: دادن دو تا سه ماه وقت برای سنجیدن تمام راهکارهای دیپلماتیک، ضرری به ما نمی‌زند.

اوباما اظهار کرد: واقعیت این است که اگر توافق‌نامه‌ای به دست آمد، آن وقت همه در سراسر جهان می‌توانند این توافق را ارزیابی کنند. همه می‌توانند مشخص کنند که آیا این توافق می‌تواند ایران را از رسیدن به یک سلاح هسته‌ای بازدارد یا نه؟ اگر پاسخ آری بود، خوب این یک توافق خوب است. اگر هم پاسخ نه بود، آن‌وقت این توافقی نیست که من بخواهم امضا کنم. برخی جدل‌های فنی وجود دارد و بخشی از آن به این واسطه است که برخی فقط با تغییر رژیم ایران، راضی می‌شوند. آنها حتی به این ایده که ایران فناوری هسته‌ای یا دانش هسته‌ای داشته باشد، راضی نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها