موافقت مجلس با فوریت طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای»

عراقچی: توانمندی موشکی ایران قابل مذاکره نیست

بازتاب گسترده پرتاب ماهواره فجر باعث شد تا واشنگتن نسبت به توانمندی ایران ابراز نگرانی کرده و ادعاهای خود درباره برنامه موشکی کشورمان را تکرار کند؛ ادعاهایی که بلافاصله با واکنش معاون وزیر امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۶۶۸۹۹

به دنبال پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره بر جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بررسی این اقدام در مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 خبر داد و گفت: ما نگرانی‌های بلندمدت خود را درباره توسعه توان موشکی ایران با جامعه جهانی در میان گذاشته‌ایم؛ موردی که موجب صدور قطعنامه‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد فعالیت‌های حساس تکثیر سلاح ایران شده است. به گزارش مهر و به نقل از سی.‌بی.‌اس نیوز، وی مدعی شد: توانایی ساخت موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد، بخشی از مـذاکرات در حال انـجام ایران و کشورهای 1+5 است. این موضوع پیش از این مورد بحث قرار گرفته و مجددا به عنوان بخشی از مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در واکنش به این ادعای سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که هیچ‌گاه در چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5 اجازه طرح و مذاکره درباره توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، سیدعباس عراقچی اظهار کرد: ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین که به پشتوانه فناوری و دانش علمی پیشرفته فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته، در جهت رویکرد درازمدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به ماهیت کاملا علمی و اقتصادی این پرتاب گفت: ماهواره‌بر سفیر که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده نیز به دست توانای متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملا صلح‌آمیز طراحی و ساخته شده است. عراقچی در عین حال اضافه کرد: برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملا دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌وگو با هیچ طرف خارجی نیست.

وی افزود: به این لحاظ هیچ‌گاه در چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورمان با 1+5 چه در گذشته و چه اکنون اجازه طرح و مذاکره درباره توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.

با این همه به‌ نظر می‌رسد واشنگتن نگرانی‌هایی جدی در قبال خودکفایی کشورمان در زمینه توانمندی موشکی داشته و اظهارات حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان که روز گذشته در مراسم میثاق با آرمان‌های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) گفت، «همه اجزای ماهواره فجر در شرایط تحریم به دست جوانان ایرانی ساخته شد»، این نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

در همین باره، آسوشیتدپرس گزارش داده است که وزارت دفاع آمریکا در بودجه 2016 میلادی خواستار 6‌‌/‌‌9 میلیارد دلار منابع مالی برای مقابله با تهدید موشک‌های دوربرد کره شمالی و تهدید احتمالی ایران شده است.

تصویب یک فوریت طرح هسته‌ای

این برای اولین بار نیست که واشنگتن تلاش می‌کند تا مذاکرات هسته‌ای را به برنامه موشکی کشورمان گره بزند؛ همین رویکرد باعث شده است تا در یک دهه گذشته، گفت‌وگوهای هسته‌ای به فرجام روشنی منتهی نشود.

این در حالی است که دیروز وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: دو موضوع صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و لغو کامل تحریم‌ها اگر در متن نهایی گنجانده شود، می‌توان به توافق دست یافت. او پس از گفت‌وگو با هنری اوکلو اوریم، وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا گفته ما برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای و ارائه تضمین به جهان تلاش می‌کنیم.

هرچند وزیر خارجه عمان گفته به توافق هسته‌ای بین واشنگتن و تهران تا پایان مارس خوشبین است و طرفین به سمت یک توافق در حال حرکتند، اما رژیم صهیونیستی و تندروها در آمریکا هنوز برای به شکست کشاندن گفت‌وگوها تلاش می‌کنند. در این رابطه، نشریه آلمانی دی‌سایت با اشاره به سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو مقابل کنگره و بدون هماهنگی با کاخ سفید که قرار است اوایل مارس برگزار شود، نوشت نتانیاهو و جمهوریخواهان می‌خواهند به هر قیمتی از توافق هسته‌ای ایران با غرب جلوگیری کنند.

در واکنش به همین تهدیدهاست که نمایندگان مجلس دیروز با 173 رای موافق از مجموع 205 نماینده حاضر در مجلس یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را تصویب کردند.

به گزارش مهر، در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت موظف می‌شود در صورتی که کنگره آمریکا اقدام به افزایش تحریم‌های ایران کند، توافق‌نامه ژنو لغو و اقدامات ایران در جهت فناوری هسته‌ای به نقطه قبل از این توافق‌نامه بازخواهد گشت. پس از تصویب یک فوریت این طرح، نمایندگان با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا بر مقابله دولت با زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها