نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

به دنبال دیدار علی‌اکبر ولایتی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران و مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که چهارشنبه گذشته انجام شد، سفارت ایران در مسکو از توافق دو طرف برای تلاش در جهت ارتقای جایگاه ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد.
کد خبر: ۷۶۵۲۵۶

به گزارش ایرنا، بخش دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو طی بیانیه‌ای اعلام کرد، ولایتی علاوه بر پوتین با الکساندر نواک وزیر انرژی و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرده است.

براساس این گزارش، ولایتی در این دیدار پیام رئیس‌جمهور کشورمان را تقدیم ولادیمیر پوتین کرد. در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، دو طرف در خصوص توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و گسترش روابط دوجانبه ایران و روسیه، تحولات منطقه‌ای و جهانی بحث و تبادل نظر کردند. ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور دارد و قرار است اجلاس سران این سازمان در تابستان آینده در اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار شود و در آن مساله عضویت اعضای جدید در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سفارت ایران، ارتقای روابط اقتصادی، گسترش حمل و نقل ریلی، صادرات محصولات اقتصادی از ایران به روسیه، همکاری‌های اقتصادی در زمینه آبزیان و ایجاد شش نیروگاه حرارتی در ایران از جمله برخی توافق‌های صورت گرفته در دیدار دکتر ولایتی با پوتین است. طرف‌های ایرانی و روس همچنین درباره مذاکرات 1+5 گفت‌وگو کردند.

ولایتی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به دیدار با پوتین اظهار کرد: این دیدار در دو بخش انجام شد؛ در بخش نخست که یک ساعت طول کشید، وزیر خارجه و وزیر انرژی روسیه و همچنین رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه و مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو حضور داشتند.

ولایتی ادامه داد: بخش دوم این دیدار بین من و آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه برگزار شد.

وی به روابط اقتصادی دو کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به امضای قرارداد با روسیه برای ساخت رآکتور هسته‌ای در ایران و درخواست تهران برای تاسیس شش نیروگاه تولید برق حرارتی در کنار همکاری دو کشور در بحث توسعه حمل و نقل ریلی، پیش‌بینی می‌شود روابط اقتصادی دو کشور در سال 2015 به بیش از 20 میلیارد دلار برسد.

در همین حال یک وبگاه تحلیلی روسی با اشاره به سفر ولایتی به مسکو نوشت: ایران با پیام خود و انتخاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان فرستاده‌اش به مسکو، این علامت را می‌دهد که از مذاکرات با آمریکا نفعی عایدش نمی‌شود و همچنان در شراکت راهبردی با روسیه باقی خواهد ماند.

به گزارش فارس، وبگاه خبری روسی «ایران رو» نوشت: بر اساس گمانه‌زنی‌ها پیام رئیس‌جمهور ایران به روسیه دربرگیرنده ابتکارهای این کشور در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها