بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قصد دارد با سفر به آمریکا باز هم علیه برنامه هسته‌ای کشورمان در جمع نمایندگان منتقد دولت اوباما در کنگره سخنرانی کند، با بی‌توجهی دولتمردان آمریکایی روبه‌رو شده و حتی باراک اوباما اعلام کرده که حاضر به ملاقات با وی نیست.
کد خبر: ۷۶۲۵۸۶

پیش از این، سفر نتانیاهو به پاریس نیز جنجالی شده و هنگام سخنرانی او در مراسم مربوط به قربانیان شارلی ابدو، رئیس‌جمهور فرانسه مراسم را ترک کرده بود.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه از نتانیاهو دعوت کرد یازدهم فوریه (بیست و دوم بهمن) در نشست مشترکی که در کنگره برگزار خواهد شد، شرکت کند. وی پیشنهاد کرد نخست‌وزیر اسرائیل در این نشست درباره «تهدیدات برنامه‌ اتمی جمهوری اسلامی ایران» و «اسلام‌گرایی»، سخنرانی کند. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو در نخستین روزهای ماه مارس به واشنگتن سفر می‌کند. او سوم ماه مارس (دوازدهم اسفند) در مجلس نمایندگان ایالات متحده سخنرانی‌ خواهد کرد.

دولت اوباما این دعوت و پذیرش آن از سوی دولت اسرائیل را تخطی از پروتکل‌های دیپلماتیک دانسته است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، مقام سیاسی ارشد هر کشوری پیش از سفر به کشور دیگر باید مقام ارشد کشور میزبان را مطلع کند. ایرنا به نقل از لوفیگارو درباره استدلال کاخ سفید درباره دیدار نکردن دولتمردان آمریکایی با نتانیاهو نوشته، این سفر دو هفته پیش از برگزاری انتخابات اسرائیل صورت می‌گیرد و بر اساس عرف دیپلماتیک در یک ماه مانده به انتخابات یک کشور، رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات و نامزدهای انتخاباتی آن کشور دیدار نمی‌کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته که در این سفر نتانیاهو، با او ملاقات نخواهد کرد.

ایسنا به نقل از رویترز نوشته است که تصمیم اوباما برای دیدار نکردن با یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 کم‌سابقه بوده و ناظران معتقدند به دنبال این تصمیم، روابط رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی سردتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها