راهپیمایی پاریس و حضور سران برخی کشورها در آن به دنبال حادثه تروریستی حمله به یک مجله فرانسوی که دست در دست یکدیگر در خیابان‌های این شهر، تروریسم را محکوم و تصاویر آن را به سراسر جهان مخابره کردند می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۷۵۹۰۱۱

1ـ هدف: برگزارکنندگان هدف از این گردهمایی را اعلام انزجار خود از تروریسم و همبستگی با ملت فرانسه اعلام کرده‌اند.

این در حالی‌ است که چهره‌های شرکت‌کننده در این حرکت نمایشی ضرب‌المثل رطب خورده منع رطب کی کند را در ذهن تداعی می‌کنند. حضور نتانیاهو که سربازان تحت امرش تابستان امسال بیش از 2000 فلسطینی از جمله 17 خبرنگار را در نوار غزه سلاخی کردند در کنار سران برخی کشورها که تروریست ها با استقرار در مرزهای آنها در عراق، سوریه و لبنان روزانه به ترور وکشتار شهروندان این کشورها اقدام می‌کنند، هدف اعلامی راهپیمایی پاریس را زیر سوال می‌برد.

2ـ ابزار: آیا انتخاب راهپیمایی به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تروریسم جوابگوی شرایط کنونی ساختار بین‌المللی و حفظ امنیت آن می باشد؟ نگاه بخشی و موزاییکی به پدیده تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و بد در رویکرد مقامات شرکت‌کننده در این همایش قابل تأمل است. حضور مقامات سه کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در صف اول راهپیمایی پاریس در کنار عدم بهره‌گیری از ابزارهای قانونی این شورا برای مبارزه با تروریسم و حفظ صلح جهانی، نشان‌دهنده جدی نبودن آنها برای مقابله با تروریسم و اکتفا به استفاده حداقلی از ظرفیت‌های تبلیغاتی در این خصوص است.

3ـ زمان برگزاری: نگاهی به صحنه تحولات جهان در سال‌های اخیر بویژه در یک سال گذشته نشان‌دهنده جولان تروریست‌ها در عرصه سیاست بین‌الملل است. گسترش پدیده تروریسم در بحرین، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و تروریسم دولتی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی مورد توجه ناظران سیاسی و افکار عمومی است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر مقامات غربی و برخی کشورهای منطقه نه‌فقط به مبارزه و محکومیت تروریسم و خشونت رو به فزونی اقدام نکرده‌اند، بلکه براساس اسناد، اظهارات مقامات و اقدامات عملی، در تلاش برای سازماندهی، آموزش، تجهیز و حمایت از آنها نیز بوده‌اند. به نظر می‌رسد انحراف افکار عمومی پرسشگر از این رفتار سیاسی سران این کشورها از تروریسم در زمان برپایی این حرکت مورد توجه برگزارکنندگان بوده است.

4ـ اقدام عملی: با ارسال تصاویر راهپیمایی پاریس و حضور سیاستمداران حاضر در آن، آنچه ذهن میلیاردها بیننده این صحنه‌ها را با سوال مواجه می‌کند این است که آیا توان اقدام عملی برای مقابله با پدیده تروریسم در میان آنها وجود ندارد؟ سر برآوردن مداوم گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف جهان و بویژه خاورمیانه و انجام بدترین انواع ترور و کشتار شهروندان و مردم عادی در کنار عدم تحرک عملی اطلاعاتی و عملیات کشورهای غربی برای مقابله با آن نشان‌دهنده نبود اراده واقعی برای مقابله با تروریسم است.

5ـ تعریف: و بالاخره ارائه نکردن تعریف واحد از مفهوم تروریسم از سوی مقامات حاضر در این حرکت نمایشی، تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای آن را با چالش مواجه کرده است.

دستیابی به اهداف سیاسی با به کارگیری ابزار نظامی و خشونت، تعریفی است که برای تروریسم ارائه شده است.

با این حال تقسیم تروریسم به تروریسم بد و تروریسم خوب از سوی قدرت های غربی ادبیات سیاسی مرتبط با پدیده تروریسم را با سوالات فراوانی مواجه کرده است .

حمایت از تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس در کشتار مردم فلسطین و وتوی قطعنامه های محکومیت این جنایات در شورای امنیت ، ترور و سرکوب مردم بحرین ، تجهیز ، آموزش و سازماندهی تروریست ها بویژه داعش در سوریه و حمایت از گروه های جنایتکار در عراق در کنار محکومیت اقدامات مشکوک تروریستی که هراز گاهی در برخی کشورهای غربی روی می دهد، بر پیچیدگی تعریف تروریسم از دید مقامات شرکت کننده در این راهپیمایی اضافه می کند.

علیرضا شیروی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها