هر چه هست اسلام ستیزی است

نگاهی به سناریوی شارلی ابدو

نگرانی‌ از سوءاستفاده راستگرایان افراطی از احساسات فرانسوی‌ها شدت گرفته است

بحران تروریستی و موج‌سواری تندروهای اروپایی

مرگ تروریست‌های فرانسه هنوز نتوانسته اروپا را از شوک بازگشت تروریست‌ها به این منطقه بیرون بیاورد و شاید برای همین است که شهرهای مختلف کشورهای غربی امروز شاهد برپایی راهپیمایی برای ابراز همدردی با مردم فرانسه و خانواده 17 شهروندی است که از سوی سه تروریست در حملات روزهای چهارشنبه تا جمعه در پاریس به قتل رسیدند.
کد خبر: ۷۵۸۰۹۵

همزمان با اعلام پیوستن سران کشورهای اروپایی به راهپیمایی امروز پاریس، پلیس فرانسه گفته است که به عملیات تعقیب و گریز برای بازداشت همدستان تروریست‌ها ادامه می‌دهد. بی.‌بی.‌سی اعلام کرده «حیات بومدین»، شریک زندگی «امدی کولیبالی» که غروب جمعه در حمله پلیس به یک فروشگاه مواد غذایی در پاریس کشته شد، از مهم‌ترین افراد تحت تعقیب است. پلیس، این زن را مسلح و خطرناک توصیف کرده است.

تهدید القاعده یمن به حملات بیشتر

این در حالی است که گروه القاعده یمن با انتشار یک فایل صوتی مسئولیت حمله به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس را به عهده گرفته است. ایسنا به نقل از الجزیره گزارش داده که حارث النظاری، مسئول امور حقوقی القاعده در شبه‌جزیره عرب در این فایل صوتی با عنوان «سخنانی در خصوص حمله به پاریس» فرانسه را تهدید کرد که به دنبال کشتار مجله شارلی ابدو و یک سوپرمارکت در پاریس، منتظر حملات تازه باشد.

آسوشیتدپرس هم مدعی شده شاخه القاعده در یمن این حمله را به انتقام بی‌احترامی به حضرت محمد (ص) صورت داده و گفته شده است: «رهبر القاعده در شبه‌جزیره عرب این عملیات را هدایت کرده و آنها بدقت، هدف خود را برگزیدند.» ر پاسخ به این اقدام القاعده، گروه هکر انونیموس در شبکه توئیتر اعلام کرده که به پایگاه‌های اینترنتی گروه‌های تروریستی افراطی از جمله القاعده حمله سایبری خواهد کرد.

انتقاد از ضعف اطلاعاتی فرانسه

با افزایش انتقادات از عملکرد مقامات اطلاعاتی فرانسه و عدم هوشیاری آنها نسبت به خطر جدی مظنونان تحت پیگرد، نخست‌وزیر فرانسه نیز به ضعف‌ در بخش اطلاعاتی که منجر به رعب و وحشت سه روزه و کشته شدن دست‌کم 20 نفر شد، اعتراف کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، مانوئل والس گفت: مسلماً ضعف‌ها و قصورهایی وجود داشته و به همین خاطر است که ما باید روابط را تحلیل کنیم. به دنبال این حملات و خشونت‌ها اقدامات امنیتی جدیدی اتخاذ خواهد شد. میشل توری، دبیرکل اتحادیه پلیس فرانسه این حمله را نقض امنیتی توصیف کرد. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا هم بیان کرد که اروپا به کمک آمریکا، آماده‌ مبارزه موثرتر با تروریسم می‌شود.

مانور تبلیغاتی راست‌های افراطی در اروپا

اما بحران امنیتی فرانسه موقعیتی مناسب برای تشدید فعالیت‌های تبلیغاتی راستگرایان افراطی در سراسر اروپا را به وجود آورده است.

در همین باره پیتر نیومن، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی کالج کینگ لندن به نیویورک‌تایمز گفته است: این لحظه‌ای خطرناک برای جوامع اروپایی است. بخش‌های بزرگی از مردم اروپا به طور پنهانی ضدمسلمانان هستند و افزایش بسیج این نیروها ‌اکنون به مرکز جامعه رسیده است.

با این‌که نخست‌وزیر فرانسه گفته «فرانسه پس از قتل عام روز چهارشنبه در دفتر مجله طنز شارلی ابدو با تروریسم و نه با اسلام در جنگ است... ما با تروریسم در جنگ هستیم ما با هیچ مذهب یا تمدنی در جنگ نیستیم»، ولی هشدار وزیرکشور فرانسه درباره احتمال تهدیدات تروریستی و ضرورت هوشیاری فرانسوی‌ها موجب شده است تا برخی گروه‌های افراطی اروپا از فضای به‌وجود آمده برای تخریب چهره مهاجران مسلمان استفاده کنند.

احتمال برنامه‌ریزی برای آغاز جنگی دیگر

برخی دیگر از صاحب‌نظران هم درباره احتمال استفاده از فضای به وجود آمده برای دخالت‌های بیشتر کشورهای غربی در خاورمیانه هشدار داده‌اند.

گلوبال ریسرچ در این باره نوشته «اتفاقات روز چهارشنبه بیشتر یادآور حمله روز ۱۱سپتامبر در آمریکا بود. برنامه‌ای که با هدف تغییر نظام جهانی و پیشبرد برنامه‌های سلطه بیشتر در جهان، به اجرا گذاشته شد...» این نشریه با زیر سوال بردن انگیزه برخی گروه‌ها برای انجام حملات تروریستی در پاریس ادامه داده است: «شاید نیروهای عملیاتی سیا قصد داشته باشند برنامه مشابهی را نیز در آمریکا پیاده کنند...»

همچنین عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه الیوم هم «حملات فرانسه» را دستاویزی برای جنگ علیه اسلام و مسلمانان ارزیابی کرده است. این نگرانی‌ها بویژه وقتی شدت می‌گیرد که شنیده می‌شود مرداک، مالک صهیونیستی غول رسانه‌ای نیوزکورپریشن گفته «مسلمانان حتی اگر بخش اعظم‌شان صلح‌طلب باشند باید در ماجراهای تروریستی چند روز اخیر پاریس مسئول قلمداد شوند.» هرچند این اظهارنظرها ممکن است تنها موج‌سواری کوتاه‌مدت افراطیون برای بهره‌برداری از فضای به‌وجود آمده در غرب علیه مسلمانان قلمداد شود، ولی برخی صاحب‌نظران نسبت به احتمال وجود وقایع پشت‌پرده‌ حملات اخیر تروریستی در فرانسه هشدار می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها