رئیس کل دادگستری کرمان با تشریح جزئیات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی در کرمان عنوان کرد: این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به عنوان فساد بانکی 12 هزار میلیاردی مطرح شده است.
کد خبر: ۷۴۸۲۷۲

یدالله موحد در گفت‌وگو با میزان با تشریح جزئیات این پرونده اظهار کرد: با احتساب صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ 571 میلیارد تومان و همچنین صدور چک‌هایی بدون پشتوانه به مبلغ 12 هزار و 700 میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به 13 هزار و 271 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: اوایل دی ماه سال 92 گزارشی دریافت شد که از صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان حکایت داشت و این پرونده در شعبه اول دادسرای انقلاب تشکیل و پیگیری شد.

موحد تصریح کرد: با پیشرفت تحقیقات متوجه شدیم بحث بیش از چند ضمانت‌نامه بانکی است، لذا تیم اقتصادی متشکل از کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازپرس ویژه، بررسی موضوع را به عهده گرفتند.

وی ادامه داد: در روند تحقیقات مشخص شد تعداد زیادی ضمانت‌نامه بانکی ظرف مدت پنج سال در این شعبه خارج از موازین، ضوابط و مجوزهایی که باید اخذ می‌شد، صادر شده و مبلغ ضمانت نامه‌ها به 571 میلیارد تومان رسیده است.

موحد با بیان این‌که 12 نفر متهم در این رابطه دستگیر و هشت نفر روانه زندان شده‌اند، گفت: اغلب این ضمانت‌نامه‌ها به بانک برگشت داده شده بود و فقط چهار فقره از آنها هنوز به بانک مسترد نشده و بازپرس در حال پیگیری است.

وی افزود: در اثنای رسیدگی به این ضمانت‌نامه‌ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک‌ بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به 12 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: کار به این روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می‌کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می‌شده است.

وی تصریح کرد: گردش مالی 670 فقره چک به این شکل صادر شده و جمع مبالغ 12 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

موحد بیان کرد: خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده، مبلغی معادل 230 میلیارد تومان بوده و هم‌اکنون اصل وجه برگشت داده و خسارت وارده به بانک نیز به موجب توافق‌نامه به بانک پرداخت و آخرین قسط خسارت‌ها دی امسال باید به بانک برگشت داده شود.

رئیس دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: دو نفر از متهمان پرونده فساد بانکی 12 هزار میلیاردی، مسئول شعبه بوده، بخشی از کارکنان شعب بانک‌ها و مشتریانی که این ضمانت نامه‌ها را دریافت کرده اند نیز در این پرونده متهم هستند.

موحد افزود: چهار نفر از متهمان با قرارهای تامین آزاد شده‌اند و پرونده تکمیل شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و بزودی دادگاه برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها