مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص 590 میلیارد ریال اعتبار برای احیای جنگل‌های زاگرس در سال 93 خبر داد.
کد خبر: ۷۴۲۱۸۲

رضا احمدی گفت: بعد از بازدید رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی برای احیای مناطقی از جنگل‌های زاگرس که بر اثر خشکیدگی خسارت دیده‌اند، چهار پروژه در قالب 107 هزار هکتار تعریف شده است.

وی با بیان این‌که روند آسیب‌دیدگی گونه‌های این جنگل‌ها با اقدامات صورت‌گرفته کند شده است، افزود: علت این آسیب تنش‌های ناشی از سرما و خشکسالی است.

وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 131 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس بر اثر این عوامل دچار خسارت شده است.

احمدی، وسعت جنگل‌های زاگرس را حدود شش میلیون هکتار و گستره آن را در 12 استان بیان کرد و افزود: پدیده خشکیدگی در هفت استان کشور رخ داده و باید این امر پیگیری و با اتخاذ تمهیداتی مانع از گسترش آن به دیگر مناطق شویم.

وی یادآور شد: در منطقه زاگرس اقدامات فوریتی، بهداشتی و پرورشی درباره درختان خشک شده و آلوده در دست انجام بوده و برنامه بعدی احیای مناطق آسیب‌دیده است که به ازای هر درخت خشک شده پنج نهال کاشته می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره برنامه مهار آفت ارس واش تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دنبال تهیه نقشه الگوی پراکندگی این بیماری است تا عاملی که بیشترین تاثیر را در بیماری جنگل‌های ارس داشته‌ است، شناسایی شود.

استان سمنان دارای بیش از 150 هزار هکتار جنگل ارس است که به گفته احمدی این جنگل‌ها بسیار کمتر از استان زنجان در معرض آفت ارس واش قرار داشته‌اند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال تصریح کرد: بهره‌برداری‌های بیش از حد درختان ارس، خشکسالی‌های اخیر و مسائل اکولوژیکی سبب شده است این‌گونه با ارزش جنگلی کشور بویژه در استان‌های زنجان و سمنان در معرض تهدید جدی آفت ارس واش قرار گیرد.‌/‌ ایرنا

گردشگری پایدار میقان با مشارکت روستاییان

‌یک فعال محیط‌زیست، توسعه گردشگری پایدار در تالاب میقان اراک را منوط به مشارکت روستاییان و اهالی حاشیه تالاب عنوان کرد.

محمود کلنگری‌ در این‌باره گفت: گردشگری پایدار زمانی محقق خواهد شد که علاوه بر جاذبه‌های منطقه، روستاها و اهالی تالاب نیز در این حوزه مدنظر قرار گیرند و به نوعی به معنای واقعی ذی‌نفعان تالاب محسوب شوند، زیرا این امر علاوه بر این‌که می‌تواند گردشگری پایدار را در منطقه رقم بزند، روستاییان را از مزایای اقتصادی بهره‌مند خواهد کرد.

به گفته وی، از سوی دیگر روستاییان می‌توانند نقش راهنمایان گردشگران را در منطقه ایفا کنند؛ در این صورت اهمیت امنیت زیستمندان و پرندگان تالاب برای آنها روشن شده و جلوگیری از شکار نیز از این طریق تضمین خواهد شد. ضمن این‌که این تعاملات زمینه فعالیت اقتصادی با استفاده از ظرفیت توریسم را نیز برای روستاییان فراهم خواهد کرد.

این کارشناس محیط‌زیست یادآور شد: این تعامل روستاییان با تورهای گردشگری تالاب برای اولین بار در روستای مبارک‌آباد انجام شد که به واسطه آن یکی از روستاییان فضای منزل خود را برای صرف صبحانه به گردشگران تالاب اختصاص داد.

کلنگری به برج پرنده‌نگری در حال احداث تالاب میقان با ارتفاع 30 متر نیز اشاره کرد و گفت: این برج خود یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود، اما لازم است که اجرای هر طرح گردشگری در تالاب با ارزیابی‌های زیست‌محیطی
صورت گیرد.‌/‌ ایسنا

آسیب عملیات لایروبی کارون به پل ساسانی

تیغ‌های بیل‌های مکانیکی که به منظور عملیات لایروبی در رودخانه کارون مشغول به فعالیت بودند، آخرین بقایای پل ساسانی اهواز را که زیر پل سیاه قرار داشت، دچار آسیب جدی کرده است. این اتفاق سبب شد تا اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان فعالیت لایروبی‌ رودخانه کارون را زیر پل سیاه متوقف کند.

یک فعال میراث‌ فرهنگی با بیان این‌که پل سیاه اهواز سال 1308 به منظور اتصال راه‌آهن سراسری از شمال به جنوب ایستگاه شرقی ـ غربی اهواز روی بقایای سد ساسانی شادروان اهواز ساخته شد، گفت: از پنج سال گذشته تاکنون لایروبی‌های متعددی در رودخانه کارون انجام گرفت که بیل‌های مکانیکی هنگام عملیات لایروبی آسیب جدی را به پل ساسانی وارد کرد.

مجتبی گهستونی افزود: این عملیات لایروبی به منظور پاکسازی رودخانه کارون بوده و هم‌اکنون نیز بخش‌ باقیمانده این پل ساسانی دچار آسیب جدی شده است. این درحالی است که کتاب پل‌های تاریخی ایران از پل ساسانی اهواز که هم‌اکنون خرابه‌های آن زیر پل سیاه است، به‌عنوان یک پل مهم چون شادروان شوشتر نام برده است.

به‌گفته وی اکنون اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان با بازدیدی که از پل ساسانی اهواز داشت، عملیات لایروبی سازمان عمران ساحل کارون را که با نظارت استانداری خوزستان انجام می‌گیرد، متوقف کرد.

خرابه‌های پل ساسانی تا اوایل دوره اسلام و قرن سوم فعال بود، اما به مرور به‌دلیل نبود رسیدگی‌های لازم تخریب شد. وجود بندهای طبیعی در بستر رودخانه کارون باعث شد که رفت و آمد کشتی‌ها از جنوب به شمال و عکس آن به سهولت صورت نگیرد و کشتی‌ها ناگزیر بودند که بارانداز داشته باشند و به‌همین دلیل اهواز در طول تاریخ یک بندر مهم تاریخی بوده است.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها