تیم ایران وارد وین شد

فینال هسته‌ای در اتریش

خیلی از گمانه‌زنی‌ها، وزیر خارجه عمان را حامل پیامی از سوی آمریکا و 1+5 دانسته اند

میانجیگری عمان این بار در تهران

وزیر امور خارجه عمان که کشورش هفته قبل میزبان نشست‌های هسته‌ای بود در حالی دیروز در سفری اعلام نشده به ایران آمد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای از فردا در وین آغاز می‌شود. همین موضوع باعث شد تا بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن سفر وزیر خارجه عمان، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره این سفر منتشر شود.
کد خبر: ۷۳۹۱۷۱

بر همین اساس برخی رسانه‌ها تاکید کردند که پایان این سفر غیرمنتظره، می‌تواند مشخص‌کننده وضع رسیدن به توافق بین ایران و غرب یا تمدید دوباره مذاکرات باشد. دیدار با وزیر خارجه و رئیس جمهور کشورمان از جمله برنامه‌های بن علوی در تهران بود.

بن علوی هفته گذشته با ابراز خرسندی از این‌که کشورش میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است، ابراز خوشبینی کرده بود که دو طرف مذاکره به توافق برسند.وزیر خارجه عمان اعلام کرده بود که دو طرف به قدری در مذاکرات پیشرفت کرده‌اند که بازگشت از این مسیر امری دشوار است.برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی خود از اهداف سفر بن علوی به تهران مدعی شدند که وی حامل پیام کشورهای تاثیرگذار 1+5 برای ایران است.این گمانه‌ها زمانی قوت می‌گیرد که وزیر خارجه عمان چند روز قبل در فرودگاه مسقط و در جریان سوختگیری هواپیمای وزیر خارجه آمریکا، دیداری یکساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت. جان کری پس از گفت‌وگوهای سه جانبه هفته قبل با وزیر خارجه کشورمان و کاترین اشتون در عمان، به چین رفت و در مسیر بازگشت از پکن، توقفی کوتاه در مسقط داشت.

به گزارش تابناک، آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در مسقط بین جان کری، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون که بعد از آن با مذاکرات کار‌شناسی همراه شد، بنا به گفته برخی مقامات روس به مرحله‌ای رسیده ‌که توافق برسر چارچوب برداشته شدن تحریم‌ها تنها مساله مهم باقیمانده در مذاکرات است، ولی آنچه کار‌شناسان از آن ‌به زیاده‌خواهی طرف آمریکایی یاد کردند و باعث واکنش نسبتا تند رئیس‌جمهور کشورمان شد احتمالا موضوع اصلی گزارش کری به اوباما در جریان سفر وی به پکن بوده است.

فروکش کردن بحث‌های فنی ـ رسانه‌ای در‌باره موضوع غنی‌سازی و اشاره اخیر وزیر خارجه آمریکا به تبدیل شدن فتوای رهبری در موضوع هسته‌ای به سندی حقوقی، گمانه‌ها درباره این‌که تحریم‌ها تنها مساله مهم باقیمانده در مذاکرات است را تقویت کرده است.کری پس از سفر به پکن و در حالی که ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آن بازگشت وی به مسقط را تکذیب کرده بود، بنا به‌دلیل اعلام شده سوختگیری در فرودگاه مسقط، توقفی یکساعته داشت که به گفت‌وگو با بن علوی اختصاص یافت.بر این اساس برخی رسانه‌ها معتقدند سفر بن علوی به تهران می‌تواند آخرین نقش‌آفرینی همسایه ایران در روندی باشد که از ماه‌های پایانی دولت دهم و با میزبانی همسایه آرام ایران، محرمانه و بدون خبرسازی و حاشیه‌های رسانه‌ها آغاز شده بود. شاید بن علوی حامل پیامی باشد که آخرین گره‌های پرونده را هم باز کند.اما وزیر خارجه عمان در حالی دیروز به‌تهران آمد که وزیر امور خارجه کشورمان و هماهنگ‌کننده 1+5 قرار است فردا در وین بر سر میز ناهار به رایزنی بپردازند. ایران و 1+5 براساس توافق ژنو، تا سوم آذر فرصت دارند تا به توافق جامع دست یابند.

تاکید شمخانی بر لغو تمامی تحریم ها

دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه برگزاری آخرین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر تاکید کرد: لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و برخورداری از مجموع حقوق قانونی در چارچوب ان.پی.تی باید در هر توافقی لحاظ شود و در این زمینه اختلافات داخلی کشورها و زیاده‌خواهی‌ها، تاثیری بر اراده تیم مذاکره‌کننده ایران نخواهد داشت.

به گزارش روابط‌عمومی شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در دیدار منگ جیان چو، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، استفاده از ابزار تحریم‌های غیرقانونی و سوءاستفاده از مناسبات اقتصادی حاکم بر نظام سلطه را زمینه‌ساز بازگشت عصر استعمار دانست و افزود: تداوم سیاست‌های اشتباه در تحمیل اراده بر خواست کشورها نه تنها مسیری شکست خورده است بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.شمخانی، جمهوری اسلامی ایران را پایبند به مذاکرات هسته‌ای و پیمان عدم اشاعه دانست و افزود: تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از ابتدا تاکنون بر اساس نیازهای واقعی و تحت نظر بازرسان آژانس صورت گرفته است.

وی افزود: ایران با حسن نیت کامل و در چارچوب برنامه اقدام مشترک به مجموع تعهدات خود عمل کرده و در صورتی که طرف مقابل رویکرد منطقی، غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای بسرعت قابل حصول خواهد بود.

شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با اشاره به همکاری‌های گسترده میان دو کشور ایران و چین در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تاکید کرد: منافع و دیدگاه‌های مشترک میان دو طرف عرصه‌ای گسترده برای ارتقای سطح روابط و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در حوزه مبارزه با تروریسم را فراهم آورده است.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه همه جانبه با تروریسم، تشکیل ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش را دارای اهداف مشکوک و غیرشفاف توصیف کرد و افزود: اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو ائتلاف با شعار مبارزه با تروریسم در تضاد است.منگ جیان چو، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی چین نیز در این دیدار بر حمایت پکن از مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد و گفت: ایران حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و مطمئناً در مذاکرات 1+5 از ایران حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به گسترش تهدید تروریسم در جهان ضمن تاکید بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی برای مقابله با تروریسم افزود؛ بی‌توجهی به ضرورت‌ها و الزامات برخورد جدی، همه‌جانبه و بدون تبعیض با تروریسم، دامنه این تهدید را غیرقابل کنترل خواهد کرد.جیان چو در ادامه خواستار گسترش همکاری‌های بیش از پیش دو کشور در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها