انتقادات تند کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا از نحوه برخورد روسیه با بحران اوکراین و ترک اجلاس گروه 20 از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، تنش بین کشورهای غربی و روسیه را به اوج خود رساند. رئیس‌جمهور روسیه از قبل گفته بود قصد دارد زودتر از برنامه از پیش اعلام‌شده محل مذاکرات را ترک کند اما این اقدام او از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان یک «اعتراض» به محتوای اجلاس گروه 20 تلقی شد.
کد خبر: ۷۳۹۰۸۲

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه پیش از برنامه از قبل اعلام‌شده، «بریزبن» محل برگزاری نشست سران گروه ۲۰ را ترک کرد. روز شنبه نیز خبر مشابهی مبنی بر تصمیم هیات روس برای ترک محل نشست منتشر شده بود اما کرملین این خبر را تکذیب کرد. با این حال روز یکشنبه هواپیمای ولادیمیر پوتین خاک استرالیا را به مقصد مسکو ترک کرد.

نشست گروه 20 امسال در حالی برگزار شد که بحران اوکراین و تنش کم‌سابقه میان غرب و روسیه بر آن سایه افکنده بود و اغلب سران کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا سعی در قدرت‌نمایی در برابر روسیه داشتند. «استفان هارپر» نخست‌وزیر کانادا و «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا از جمله کسانی بودند که پیش از دیدار با پوتین با به کار بردن ادبیاتی غیردیپلماتیک، از وی خواستند به آنچه حمایت از استقلال‌طلبان شرق اوکراین خواندند، پایان دهد. «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس هم روسیه را به وارد کردن فشار بر کشورهای کوچک‌تر متهم کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های اروپا در قبال اوکراین و ایجاد بحران در این کشور با حمایت از معترضانی که سال گذشته دولت مرکزی را ساقط کردند، گفت: تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به همه طرف‌ها از جمله اوکراین آسیب وارد می‌کند. پوتین گفت در صورتی که غرب فشارها بر بانک‌های روسیه را ادامه دهد، به ورشکستگی بانک‌های اوکراین منجر خواهد شد.

در واکنش به سخنان پوتین، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه 20 در «بریزبن» استرالیا، به همتای روس خود هشدار داد تا مسیر متفاوتی را در قبال بحران اوکراین برگزیند. وی گفت: این امر با به رسمیت شناختن تمامیت ارضی اوکراین و اجرای قوانین بین‌المللی ممکن خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر پوتین به سیاست خود در قبال اوکراین ادامه دهد، مرتکب نقض قوانین بین‌المللی و نقض توافق مینسک شده و در نتیجه انزوای روسیه ادامه خواهد یافت. به دنبال بحران اوکراین و رویارویی جدید غرب با روسیه، کشورهای اروپایی تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به اجرا گذاشتند که شامل نفت، بانکداری و همچنین افراد نزدیک به پوتین می‌شود.

گروه 20 یک مجمع بین‌المللی مرکب از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی 20 اقتصاد برتر جهان است که شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای‌جنوبی، کره‌جنوبی، ترکیه، انگلیس و آمریکا و اتحادیه اروپا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها