در مراسم تودیع و معارفه رئیس رسانه‌ ملی هنرمندانی مانند ابراهیم حاتمی کیا، کیانوش عیاری، سیروس مقدم، داریوش ارجمند و مسعود جعفری جوزانی حضور داشتند

صداوسیما در آستانه تحولی دیگر

مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صداوسیما دیروز با حضور آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله جنتی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دولت و مجلس، دادستان کل کشور، اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، قالیباف شهردار تهران، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، علی‌جنتی وزیر ارشاد و دیگر مقامات عالی‌رتبه و هنرمندان سرشناس در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۷۴۴۵

به گزارش جام‌جم، در ابتدای این مراسم آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: قبل از خواندن متن حکم رهبر معظم انقلاب درباره رئیس جدید سازمان صداوسیما بهتر است از زحمات ارزشمند این سازمان عظیم مخصوصا در این ایام و انعکاس مراسم عزاداری اباعبدلله الحسین(ع) قدردانی کنم و سپاس بگویم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: امسال به نحو خوب و بهتری از سال‌های گذشته عزاداری‌های مربوط به امام حسین(ع) انعکاس داده شد و خبرها حاکی از آن است که این مراسم در داخل و خارج از کشور مورد توجه مردم قرار گرفته است. از این سازمان و رئیس محترم سابقش جناب مهندس عزت‌الله ضرغامی تشکر می‌کنم و امیدوارم مسئول جدید نیز در این زمینه بهتر و کوشا باشد.

در ادامه آیت‌الله گلپایگانی متن حکم رهبر معظم انقلاب برای محمد سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیما را قرائت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد سرافراز، رئیس جدید سازمان صداوسیما در این مراسم گفت: امروز مؤلفه‌های قدرت در دنیا تغییر کرده و دیگر بمب هسته‌ای و فناوری‌های برتر ابزار ابرقدرت‌ها برای تسلط نیست، بلکه قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات حرف اول را می‌زند.

وی گفت: ابرقدرت‌ها و آمریکا می‌خواهند با استفاده از این قدرت نرم، تسلط تضعیف شده خود را بازگردانند. سرافراز با بیان این‌که سهم رسانه در اوقات روزانه مردم به‌طور مرتب افزایش یافته است، افزود: آمار جدیدی در سال 2014 در آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها 11 ساعت در شبانه‌روز از انواع رسانه مانند رادیو، تلویزیون، تلفن همراه هوشمند و اینترنت استفاده می‌کنند، یعنی دو سوم وقت غیر از خواب.

وی اضافه کرد: قدرت پردازش اطلاعات در دنیا به صورت متمرکز و جهانی انجام می‌شود و دارد حاکمیت ملی دولت‌ها را مخدوش می‌کند.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: هدف از این کار ابتدا این است که افکار تک‌تک آدم‌ها و عقاید و احساسات آنها را بشناسند و کشف کنند و بتوانند در آن تغییر ایجاد و آن را تسخیر کنند، در واقع به جای این‌که با بمب مردم کشورها را نابود کنند افکار آنها را تسخیر می‌کنند.

سرافراز افزود: وظیفه ما این است که نخبگان جمع شوند و فکر کنند و این پدیده را بشناسند و متخصصان رسانه و استادان ارتباطات با ایجاد اتاق فکر راه برون‌رفت از این موضوع را پیدا کنند. اگر این کار نشود ما در رسانه ملی و بقیه رسانه‌ها در انفعال خواهیم بود.

سرافراز با تاکید بر این‌که باید وزن و جایگاه رسانه ملی در سبد رسانه‌ای مردم در کشور افزایش یابد، افزود: صداوسیما به صورت متمرکز در سطح جهان با ماموریتی ملی و استانی در داخل کشور و ماموریتی جهانی و منطقه‌ای است که باید رسانه‌ای اسلامی با رسالتی جهانی شود.

وی گفت: تولیدات برون‌سپاری شود، رسانه به صورت گسترده تعاملی شود و توسعه کمی و کیفی لازم است که سهم ما بیشتر قسمت کیفی آن است.

رئیس رسانه ملی افزود: امروزه کنداکتور یا جدول پخش برنامه‌های صداوسیما باید در اختیار مخاطبان و کاربران باشد.

سرافراز اظهار کرد: دیگر این‌گونه نیست که ما تعیین کنیم چه برنامه‌ای را چه کسانی و در چه ساعتی ببینند، بلکه باید شرایطی فراهم شود که مخاطبان برنامه‌ها را در ساعاتی که خودشان می‌خواهند ببینند.

وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای گفت: آمریکا در منطقه عراق و افغانستان را اشغال نظامی کرد و با تدبیری که در جمهوری اسلامی ایران اندیشیده شد بویژه با تدابیر رهبری معظم انقلاب اسلامی این تهاجم و اشغال نظامی شکست خورد.

سرافراز افزود: ترفند آنان در مقابل این قضیه در داخل کشور فتنه 88 بود که با هدف سرنگونی حکومت مبتنی بر آرای مردم شکل گرفت.

وی گفت: ‌در مقابل این رویداد، بیداری اسلامی در منطقه ایجاد شد و حکومت‌های استبدادی و وابسته به آمریکا تا حدی یکی پس از دیگری سرنگون شدند.

سرافراز افزود‌: ترفند دشمن در مقابله با این تحول این بود که کشورهای آزاد شده را درگیر جنگ داخلی و مذهبی کنند که هنوز هم ادامه دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که مقاومت و بیداری جدیدی در مقابله با این ترفند شکل گرفته و جنگ‌های داخلی در منطقه در حال تبدیل به جنگ علیه تروریسم است.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد:‌ جریان سالم اهل سنت در دنیا با جریان تکفیری و گروه‌های تروریستی به مقابله برخاسته‌اند که این بسیار مهم است.

وی گفت: بیداری علیه استبداد داخلی تبدیل به بیداری علیه استعمار و استکبار جهانی شده است که این بسیار اهمیت دارد.

سرافراز افزود: بنابراین رویدادهای مهم و سرنوشت‌سازی در این عرصه در حال رخ دادن است که باید هوشیار باشیم و جایگاه خود را دریابیم.

اوباما قلدر است

به گزارش جام‌جم، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس رسانه ملی گفت: کار رادیو و تلویزیون بسیار پیچیده و هنرمندانه است. آقای ضرغامی در این دوره خیلی تلاش کرد و از آنجا که خیلی خوش‌خلق است بسیاری از مشکلات را تحمل کرد. وقتی عکس‌های ضرغامی را می‌دیدم روند پیر شدن در سیمای وی مشهود بود. این نشان‌دهنده همت بسیار و فعالیت‌های زیاد رئیس قبلی رسانه‌ملی است.

وی عنوان کرد: برنامه‌های رادیو و تلویزیون مکشوف و خدمات آنها قابل رویت است. اگر رسانه ملی می‌خواهد سبک زندگی توحیدی را ترویج کند، باید در همه ارکان هدایت‌ها به سمت و سوی خدا باشد. همان‌طور که انسان نمی‌تواند فقط سر نماز به سرمنشأ الهی توجه کند و دیگر مواقع روز بی‌توجه باشد، در نتیجه همه ارکان رسانه ملی باید با سمت و سوی اسلامی و الهی باشد.

لاریجانی اظهار کرد: نظام ما حکومت اسلامی است، در نتیجه افکار ما باید مقبول باشد. هر فعل اجتماعی باید در درون خود عقلانیت داشته باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد. هرچه سخن عقلانی‌تر باشد، نفوذ بیشتری پیدا می‌کند. مردم همه پایبند عقل هستند. از طریق عقل می‌توان به زیبایی‌ها رسید و آن‌که عقل ندارد، از دین تهی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مبنای رفتار ما در اجتماع باید از یک عقبه عقلانی برخوردار باشد، گفت: در غیر این صورت از دین تهی است. اگر بخواهیم به این موضوع توجه داشته باشیم، باید نوع گفت‌وگوهای ما به عقلانیت قوی ملزم باشد. در توسعه کشور هم این شیوه مقبول است. ما از نظر اقتصادی شرایط خوبی نداریم و باید تعامل خوبی با مردم داشته باشیم تا به سمت توسعه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: کشور ما از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی امن است، اما مشکلات اقتصادی داریم. ما اگر راهی به سمت کارآفرینی نداشته باشیم و تولید نکنیم، موفق نمی‌شویم. روش جمهوری اسلامی در مساله هسته‌ای کاملا عاقلانه است. غربی‌ها حرافی زیادی می‌کنند که در رادیو و تلویزیون هم حجم زیادی از آن پخش می‌شود. طرف مقابل می‌خواهد بگوید ما زمینه فراهم کردیم و ایران نپذیرفت، اما این خلاف واقعیت است. نباید به حرف‌هایشان توجه کرد. اوباما هم حرف‌های قلدرمآبانه می‌زند، ولی باید گفت کسی که قلدر است، نامه فدایت شوم نمی‌نویسد. آنها در مذاکرات به گونه‌ای حرف می‌زنند و در رسانه‌ها طور دیگری برخورد می‌کنند.

لاریجانی اظهار کرد: تلاش‌های رسانه ملی باید با موعظه حسنه، زبان نرم و ارتباط متین و مهربانانه صورت بگیرد. این‌که رسانه برنامه‌های مفرح داشته باشد، به پیشرفت جامعه کمک می‌کند. آقای سرافراز در معاونت‌های گوناگون و بخش‌های فنی از جهات گوناگون توانمندی دارد و من با شناختی که از وی دارم، مطمئن هستم دقت نظر جزو خصوصیات اوست.

وی با تاکید بر این مساله که سرافراز دید استراتژیک خوبی نسبت به مسائل سیاسی دارد، گفت: او درک و فهم خوبی از مسائل فرهنگی دارد. باید از رهبری تشکر کرد که ایشان از درون خانواده رادیو و تلویزیون، فردی مناسب را انتخاب کردند. این اعتمادی است که به رادیو و تلویزیون وجود دارد. امیدوارم سرافراز با سابقه طولانی‌ای که دارد، بتواند تحول رادیو و تلویزیون را رقم بزند.

مردم پشتوانه رسانه ملی هستند

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: من از حضور گرم و پر برکت آیت‌الله محمدی گلپایگانی قدردانی می‌کنم که به این جمع برکت دادند. ما همیشه در صداوسیما از ارشادهای آیت‌الله جنتی بهره بردیم. من در این مراسم ادای دین به هنرمندان می‌کنم.

رئیس پیشین صداوسیما با اشاره به هنرمندانی همچون محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، سیروس مقدم، محمدرضا ورزی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود جعفری‌جوزانی و کیانوش عیاری که در جلسه حاضر بودند، به خاطر کارهای ارزشمندشان در طول این ده سال قدردانی کرد.

وی ادامه داد: من از شما می‌خواهم کتاب «راوی صادق» را حتما مطالعه کنید. این کتاب گزارش عملکرد نیست، بلکه آموزشی است و همیشه باید پیش روی کارشناسان ما و مدیران ما باشد که به ابعاد کار رسانه ملی پی ببرند. همان طور که رهبر معظم انقلاب گفتند این سازمان بسیار پیچیده است. نکته دوم افق رسانه است که در این سال‌ها بحث‌های مهمی را با نگاه رهبر معظم انقلاب پیگیری کرده است و اگر عمری باقی باشد، مطالب مربوط به افق رسانه را با همکاری دانشگاه صداوسیما به صورت طرح درس مطرح می‌کنیم تا مورد استفاده قرار بگیرد.

ضرغامی عنوان کرد: من از رهبر معظم انقلاب به دلیل انتخاب شایسته‌ای که انجام دادند، سپاسگزاری می‌کنم. آقای سرافراز چند ویژگی دارند که تخصص و تعهد از مهم‌ترین آنهاست. او یک کارشناس ارشد واقعی در حوزه رسانه است و متعهد به آرمان‌هاست. از رهبر معظم انقلاب به خاطر اعتماد به خانواده صداوسیما تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به تعدد شخصیت‌های برجسته فرهنگی گفت: ما شخصیت‌های برجسته فرهنگی زیاد در کشور داریم و اگر هرکدام از آنها ریاست رسانه ملی را به‌عهده می‌گرفتند، ما شاهد تغییرات بسیاری بودیم، اما رهبری می‌دانستند که وقت برای تغییر و آزمون و خطا نیست و باید کار را بسرعت ادامه دهیم.

ضرغامی در ادامه با اشاره به ابراز محبتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به خودش و دیگر همکارانش در سازمان صداوسیما داشته‌اند، افزود: من نمره خوبی نسبت به توقعات رهبری و دغدغه‌ها و مطالباتی که ایشان از ما داشتند، به خودم و سازمان نمی‌دهم، اما ایشان با بزرگواری هرچه تمام‌تر با من رفتار کردند و این نشان‌دهنده بزرگواری ایشان است.

ضرغامی در ادامه افزود: باید تعابیر رهبر معظم انقلاب را قدر بدانیم که سرمایه گرانبهایی برای ماست. بزرگ‌ترین پشتوانه رسانه ملی بعد از رهبر معظم انقلاب و جایگاه خاصی که دارند، مردم هستند. رسانه ملی با مردم زندگی می‌کند. اعتماد مردم، پشتوانه ماست. من بارها به همکارانم گفتم که دوربین را در بین مردم ببرید و ببینید که آنها چه می‌گویند، زیرا نقدهای آنها بهترین راهگشاست. وی عنوان کرد: باید از مردم قدرشناسی شود. منظورمان آحاد مردم است و مواظب مردم مجازی در ماهواره‌ها باشید. اینها مردم نیستند. وقتی هجمه‌های بی‌مبنا و مجازی نسبت به شما صورت می‌گیرد، باید محکم و ثابت‌قدم حرکت کنید.

ضرغامی با اشاره به این‌که باید به برنامه‌های سرگرم‌کننده توجه ویژه‌ای شود، گفت: در دوران آقای سرافراز کار پیچیده‌تر از دوران من است، چون شبکه‌ها و تولیدات بیشتر خواهد شد و دولت باید کمک جدی به رسانه ملی کند. درآمد سازمان فقط کفاف حداقل‌ها را می‌دهد. اکنون برای اداره سازمان 3200 میلیارد برآورد بودجه شده، ولی فقط 1800 میلیارد به ما داده می‌شود و بقیه را باید خودمان تامین کنیم که البته نیمی از این 1800 میلیارد هم با آگهی‌های بازرگانی تامین می‌شود.

رئیس پیشین صداوسیما عنوان کرد: جناب آقای روحانی حتما باید کمک کنند. الان هم که می‌گویند خوب شد آقای سرافراز آمد و رسانه فراجناحی شد، بنابراین باید کمک هم بکنند. برخی می‌گویند رسانه ملی نیاز به جراحی بزرگ دارد اما همه می‌دانند که جراحی خرج دارد.

وی در پایان گفت: من از همکارانم حلالیت می‌طلبم، چون در کار حتما برخوردهایی بوده که امیدوارم دوستان ما را حلال کنند.

توجه به کارآمدی رسانه ملی

حجت‌الاسلام رئیسی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم در این مراسم گفت: امروز آغاز یک دوره جدید در رسانه ملی است و لازم است از تلاش و زحمات عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین این رسانه قدردانی شود. من به سهم خودم و از طرف اعضای شورای نظارت بر صداوسیما از آقای ضرغامی تشکر می‌کنم. ایشان مخلصانه زحمت کشیدند و روحیه همکاری‌شان با شورا خیلی خوب بود و در جلسات از نظراتشان استفاده می‌کردیم. با توجه به این‌که حدود دو دهه است آقای سرافراز را می‌شناسم، امیدوارم که این همکاری ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ضرغامی دارای ظرفیت خوبی بود و در برابر همه تهاجم‌ها از داخل و بیرون کارها را بخوبی پیگیری می‌کرد و نتیجه آن امروز کاهش توجه مردم به رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ها و توجه به رسانه ملی و مرجعیت اخبار صحیح صداوسیماست. ضمن این‌که نقش رسانه ملی در بصیرت‌آفرینی فتنه 88 بسیار خوب بود. امیدواریم آقای ضرغامی مدال‌های افتخار را پاس بدارد و در جاهای دیگر که حضور دارد با همین روحیه کارش را ادامه دهد.

رئیسی عنوان کرد: آقای سرافراز هم در حوزه کاری خود، خوش درخشیده‌اند و انتصاب ایشان کاملا درست بوده است. نظام ما بر اساس فقه است و رسانه ملی باید مبلغ حوزه فقهی باشد و بر همین اساس توجه به زندگی اسلامی-‌ ایرانی، مبارزه با عرفان‌های کاذب، صیانت از عقاید و دین و تفکرات مردم در برابر سکولاریسم و مقابله با ناکارآمد نشان دادن نظام و افزایش اعتماد مردم به نظام بسیار مهم است.عضو شورای نظارت بر صداوسیما عنوان کرد: مدیر جدید سازمان صداوسیما باید به کارآمدسازی و چابک‌سازی صداوسیما توجه جدی کند.حسن خجسته، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما به نمایندگی از مدیران این سازمان در این مراسم سخنرانی کرد.

وی گفت: در دنیای امروز بسط و نشر هر ایده‌ای به عهده رسانه‌هاست و مهم‌ترین رسانه در ایران و در دنیا رادیو و تلویزیون است. بنابراین نقش رادیو و تلویزیون در انعکاس رویدادهای انقلاب بسیار مهم است،

خجسته با اشاره به ویژگی‌ دوره ریاست هاشمی و لاریجانی بر سازمان صداوسیما درباره دوره مهندس ضرغامی گفت: این دوره چند ویژگی ممتاز داشت. اهمیت و سختی کار از ویژگی‌های این دوره بود. گسترش شبکه‌های ماهواره‌‌ای و خارجی از حوزه سیاسی به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی و حتی ورود این شبکه‌ها به حوزه‌های تقابل شیعه و سنی، بحث قومیت‌ها و گسترش چشمگیر فضای مجازی و باز شدن این فضا به دنیاهای جدید از این ویژگی‌ها بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما با اشاره به انتخاب سرافراز به عنوان رئیس جدید سازمان صداوسیما گفت: آقای سرافراز پرورش‌یافته کارزار دو تضاد بزرگ یعنی تعارض با ایده انقلاب و تعارض با روایت انقلاب است. امروز شبکه‌ آی‌فیلم در خارج از کشور بینندگان زیادی دارد. اولین کشتی کمک‌ به غزه از طریق پرس تی‌وی مطرح شد و بعد از آن ترک‌ها این مسیر را یاد گرفتند. شاید اگر العالم نبود، سازش با حسنی مبارک هم شکل می‌گرفت و همین اتفاقات مهم رسانه ملی در حوزه برون‌مرزی بود که باعث حذف شبکه‌های ما از روی ماهواره‌ها می‌شد.وی عنوان کرد: آقای سرافراز با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، توانست بر سلطه رسانه‌ای غلبه کند و امیدوارم همیشه عزت‌دار باشد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما در پایان از ضرغامی حلالیت طلبید و اعلام کرد اگر قصوری بوده، عمدی نبوده است.در این مراسم جمعی از مسئولان کشور و هنرمندان از جمله محمدجواد لاریجانی، حسام‌الدین آشنا، سردار فضلی، مخبر دزفولی، کیانوش عیاری، ابراهیم حاتمی‌کیا، ضیاء‌الدین دری، محمدرضا ورزی، سیروس مقدم ، علی نصیریان و محمد علی کشاورز حضور داشتند.

قدردانی آیت‌الله جنتی از ضرغامی

آیت‌الله جنتی نماینده ولایت فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی پایان دو دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای ضمن قدردانی و تشکر فراوان از ایجاد زمینه‌های اطمینان‌خاطر خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ‌آن سازمان، انتصاب مسئولیت جدید وی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی را به‌عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی تبریک گفت.

به گزارش مشرق، در بخشی از این نامه آمده است:

دوران تصدی جنابعالی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ای ستودنی در تعالی آن سازمان و رشد جامعه در زمینه‌های انقلابی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود. صداوسیما در این مدت نقش موثر در به صحنه آوردن مردم شریف در ایام‌الله 22 بهمن و 9 دی و روز قدس و موارد مشابه دیگر داشت که قابل تقدیر است.

همچنین 200 نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای که در جلسه علنی دیروز قرائت شد از فعالیت‌های ضرغامی قدردانی کردند.

آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی ‌خمینی نیز طی نامه‌ای به محمد سرافراز، ریاست وی به سازمان صدا و سیما را تبریک گفت. وی در بخشی از این نامه نوشته است: بی‌تردید رسانه ملی نقش موثری در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و نیز به سرنوشت کشور و آحاد مردم دارد؛ بنابراین اعتلای فرهنگی، دین‌مداری، گسترش اخلاق، نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی، ایجاد امید و نشاط فرهنگی و اجتماعی و دلبستگی هر چه بیشتر مردم به میهن و ارزش‌های اسلامی ـ انسانی از مسئولیت‌های سنگین رسانه ملی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها