مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد

تهدیدات شرمن همزمان با مذاکرات مفید و سازنده کارشناسی

همزمان با پایان دو روز مذاکرات کارشناسی در وین و اظهارات رئیس هیات کارشناسی ایران در این گفت‌وگوها مبنی بر صریح، جدی و مفید بودن مباحث مطرح شده، همچنان مقامات آمریکایی سعی دارند با استفاده از ابزار تهدید، ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضعش کنند و در یکی از آخرین این موارد، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با لحنی تهدیدآمیز ایران را مسئول نرسیدن به توافق جامع دانست.
کد خبر: ۷۳۱۱۱۱

به گزارش فارس، مذاکرات کارشناسی ایران با اعضای ١+٥ از صبح چهارشنبه به ریاست حمید بعید‌ی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و استفان کلمنت، دستیار ارشد کاترین اشتون روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در وین برگزار شد.

رئیس هیات کارشناسی ایران در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، با بیان این‌که موضوعات ساده‌ نیست و به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، گفت: بحث‌های انجام‌شده برای دستیابی به راه‌حل‌های مورد توافق، کمک می‌کند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است کارشناسان بار دیگر دیدار داشته باشند، گفت: طبیعتا جلسات کارشناسی، جلسات تصمیم‌گیری نیست و ما گزارش این جلسه را به مسئولان عالی ارائه خواهیم داد و منتظر خواهیم بود که تصمیمات بعدی در سطح مسئولان عالی گرفته شود.

شرمن: ایران به وعده​هایش عمل کرده است

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس هیات آمریکایی در 1+5 هم با بیان این‌که برداشته شدن کامل تحریم‌ها منوط به بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به مراحل قبلی است، مدعی شد در صورت عدم توافق میان ایران و 1+5، همه ایران را مسئول خواهند دانست.

شرمن در سخنان خود در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد، برنامه هسته‌ای ایران را «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوران معاصر» توصیف کرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت: توصیه ما این است که مسئولان ایران، گزینه صحیح را انتخاب کنند.

بنا به گزارش رویترز، شرمن، احتمال عدم توافق میان ایران و 1+5 را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت که «ما امیدواریم رهبران ایران با برداشتن گام‌های لازم برای ایجاد اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود، موافقت کنند.»

وی با اشاره به توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، گفت: «در آن زمان بسیاری تردید داشتند که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند. اما همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده است، ایران به وعده‌های خود عمل کرد».

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با اشاره به نتایج برنامه مشترک اقدام و تعلیق بخشی از تحریم‌ها، گفت: باقی تحریم‌ها فقط در صورتی برداشته می‌شود که 1+5 و ایران به توافقی جامع دست یابند که جهان را از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران، مطمئن سازد.

وی با ادعای این‌که 1+5 طرح‌هایی به تهران پیشنهاد کرده که نیازهای اعلام شده ایران و اهداف علمی و عملی این کشور را تامین می‌کند، گفت: تمام ابعاد برنامه هسته‌ای در مذاکرات حائز اهمیت هستند و باید حل شوند.

شرمن در ادامه گفت: رهبران ایران امیدوار هستند که وضع کنونی برنامه هسته‌ای آنها از سوی جهان پذیرفته شود. اما این‌طور نیست، چراکه اگر بود، وارد چنین مذاکرات دشواری نمی‌شدیم.

وی با بیان این‌که آمریکا بر یک امر متمرکز است و آن‌ هم عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، گفت: البته در حاشیه مذاکرات، واشنگتن نگرانی‌های خود در مورد اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران و همچنین موضوع رابرت لوینسون مطرح کرده است.

نگرانی برخی متحدان آمریکا از توافق

به نوشته آسوشیتدپرس، معاون وزیر خارجه ایالات متحده ضمنا تصریح کرد که برخی متحدان آمریکا و نیز برخی از نمایندگان کنگره خواستار شکست دیپلماسی با ایران هستند. بر این اساس، شرمن تاکید کرد که کار سختی پیش روی دولت اوباماست تا بتواند تا ۲۴ نوامبر، توافق هسته‌ای با ایران را به‌دست آورد.

وی گفت: تعامل با ایران، مانند تعامل با هر کشور دیگری، به معنی آن نیست که آمریکا در مورد مسائل دیگر آن کشور از جمله مساله حقوق بشر، ساکت بماند.

شرمن در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا رسیدن به توافق به معنی برداشته شدن تمامی تحریم‌هاست، گفت: «ما در این مورد بصراحت اعلام کرده‌ایم که تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم پابرجا می‌ماند و بحث ما فقط در مورد تحریم‌های مرتبط با مساله هسته‌ای است».

خبرنگار دیگری در مورد تبعات عدم دستیابی به توافق سوال کرد که شرمن گفت: «قطعا اوضاع خوبی به وجود نمی‌آید و این امر می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود».

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه سخنرانی شرمن را آغاز تلاش‌های دولت آمریکا برای راضی کردن کنگره و منتقدان داخلی به پذیرش توافق هسته‌ای با ایران، ارزیابی کرد. در حالی که طرفین فقط کمی بیش از یک ماه تا ضرب‌الاجل مذاکرات زمان دارند، مطرح‌ شدن بحث‌هایی در مورد احتمال تعلیق تحریم‌های ایران از سوی واشنگتن بدون دریافت مجوز از کنگره، در روزهای اخیر جنجال‌آفرین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها