تمامی آبراهه های این بنای 2500 ساله برای خروج سیلاب باز شده است

آمادگی تخت جمشید برای فصل بارش

با شروع فصل بارندگی، اداره میراث جهانی تخت‌جمشید تمامی آبراهه‌های چند هزار ساله این بنای 2500 ساله را برای خروج سیلاب باز کرده است.
کد خبر: ۷۲۶۲۱۱

به گزارش مهر، سال‌ها بود که با شروع فصل بارندگی، آبگرفتگی‌های شدیدی در بنای جهانی تخت جمشید رخ می‌داد. این سیلاب‌ها باعث می‌شد که آب به سنگ های این بنا نفوذ کرده و با ایجاد رطوبت شرایط را برای تخریب عظیم‌ترین بنای سنگی جهان فراهم کند. از این رو با عملیات‌ کاوشی که صورت گرفت آبراهه‌های مختلف این بنای جهانی که طی چند هزار سال پرشده بود باز شد تا سیلاب‌ها از مسیر تاریخی خودش خارج شود. بنابراین ، امسال تخت جمشید آماده فصل بارش می‌شود و با اقدامات گروه‌های حفاظت و مرمت، شرایط برای خروج این سیلاب​ها از بنای تخت جمشید مهیاست.

معاون میراث فرهنگی استان فارس در این باره گفت: به‌دنبال مطرح شدن موضوعاتی پیرامون آبگرفتگی تخت جمشید، تدابیر ویژه‌ای برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

عبدالرضا نصیری افزود: یکی از مشکلاتی که مطرح شد آبگرفتگی در محدوده خزانه بود که این محدوده حساس‌ترین قسمت‌های مجموعه به‌شمار می‌رود ، از این‌رو با باز شدن آبراهه‌ها طی دو سال گذشته مشکل خاص و آبگرفتگی در این محدوده نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: مسیرهای دفع فاضلاب شبکه‌های مربوط به دوره هخامنشی نیزطی چند هزار سال پر شده بود، از این رو در مرحله اول خروجی آب صفه مربوط به بنا باز شد به گونه‌ای که آب وارد کانال شده و دیگر نیازی به خالی کردن آن با پمپ نیست.

نصیری ادامه داد: اکنون مشکل رطوبت مربوط به پلکان شمالی وجود دارد که در این راستا باید سایبانی ایجاد شود تا آب به جای این‌که به سمت شمال برود به سمت جنوب حرکت کند.

وی گفت: اگر آبگرفتگی در سنگ‌ها و شکاف‌ها صورت گیرد و این امر باعث یخ زدگی کتیبه‌ها شود، مشکلاتی به وجود خواهد ‌آورد.

معاون میراث فرهنگی فارس با اشاره به این‌که رطوبت بیشتر به بناهای خشتی و آجری آسیب وارد می‌کند، گفت: این اتفاق بیشتر در کاخ‌های پاسارگاد رخ می‌دهد به‌گونه‌ای که رطوبت باعث یخ‌زدگی و صدمه دیدن سنگ می‌شود و این امر ناشی از اختلاف دمای روز و شب است. به گفته نصیری، برای جلوگیری از یخ‌زدگی باید روی برخی از کاخ‌ها سقف زده شود که در این راستا موضوع ایجاد سقف روی کاخ اختصاصی مطرح شد، اما شورای فنی به دلیل برخورد پایه‌های آن با کاخ مخالفت کرد.

معاون میراث فرهنگی فارس معتقد است: در مجموعه تخت جمشید نیز آبگرفتگی و رطوبت بیشتر در پلکان شرق کاخ آپادانا و نقش‌های پشت کانال وجود داردکه در این خصوص باید سایبانی ایجاد شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیزدر این باره گفت: با توجه به نزدیک بودن آغاز فصل بارش، به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب در تخت جمشید و به‌وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه جلسات مختلفی با گروه حفاظت و مرمت صورت گرفته است.

مسعود رضایی‌منفرد با بیان این‌که گروه حفاظت و مرمت باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد، بیان کرد: در این راستا راه‌های شیب بندی و ورود آب از نقش رستم به سمت کانال تخت جمشید بررسی خواهد شد تا مشکلاتی که در گذشته تخت جمشید با آن روبه‌رو بود بار دیگر تکرار نشود.

وی با اشاره به‌وجود رطوبت در تخت جمشید و اثرات سوء ناشی از آن گفت: در سال‌های قبل از 92 زمانی که انتهای کانال‌ها بسته بود امکان خروج سیلاب از مجموعه وجود نداشت از این‌رو رطوبت نیز در بنا همیشه وجود داشت. وی بیان کرد: چندی قبل مرحله اصلی انتهای آبراهه‌های تخت جمشید نیز باز شد از این رو امکان خروج سیلاب در این قسمت نیز وجود دارد.

رضایی با بیان این‌که آب یکی از عوامل اصلی تخریب آثار تاریخی است، گفت: آب برای بناهای تاریخی به عنوان یک بمب عمل می‌کند و به مرور می‌تواند بناهای خشتی و آجری را به‌طور کامل از بین ببرد، از این‌رو باید حتی الامکان تدابیری اتخاذ شود که رطوبت و آب باعث از بین بردن سنگ نوشته‌ها و بناها نشود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به این‌که رطوبت بلای جان آثار تاریخی است، بیان کرد: طی مدت اخیر به‌منظور کنترل رطوبت در مجموعه تاریخی تخت جمشید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده که از آن جمله می‌توان به کنترل میزان رطوبت در مجموعه با مانیتورینگ اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها