وزیر نیرو با بیان این‌که به دلیل ارزان بودن آب، در از بین بردن منابع آب و بدمصرفی مسابقه گذاشته‌ایم، گفت: کلیات طرح مدیریت آب‌های زیرزمینی در شورای عالی آب تصویب شد.
کد خبر: ۷۲۰۱۵۳

حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با فارس افزود: ایران کشوری کم‌آب است و طی سال‌های گذشته میزان بارش از 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش یافته است، بنابراین با آمار و ارقام ثابت می‌کنم که در بحران آب قرار داریم.

وی ادامه داد: در همین حال، مصارف آب بشدت افزایش یافته و این با وجود افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت امری طبیعی است، اما به هر حال همه بخوبی می‌دانیم که به دلیل ارزان بودن قیمت آب در از بین بردن منابع آب و بدتر مصرف کردن آن مسابقه گذاشته‌ایم. وزیر نیرو با اشاره به این‌که نباید منابع آب را به همین راحتی از بین ببریم، گفت: باید تجدیدنظر بسیار جدی در مورد نحوه مصرف آب داشته باشیم، زیرا تاکنون بیشتر تلاش‌ها صرف مدیریت آب‌های سطحی می شده و منابع آب زیرزمینی به طورکامل مورد غفلت قرار گرفته است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: طرح مدیریت آب‌های زیرزمینی در شورای عالی آب، ارائه و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفته است که براساس آن باید 25 درصد از مصارف آب زیرزمینی کاهش یابد.به گفته وزیر نیرو، از سال آینده بخش قابل‌ توجهی از اعتبارات وزارت نیرو به مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی اختصاص می‌یابد.

نابودی 78 درصد دشت های کشور

در همین حال معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: نزدیک به 78 درصد دشت‌های کشور بر اثر افت شدید منابع آب زیرزمینی روبه نابودی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رحیم میدانی با بیان این‌که یکی از جدی‌ترین چالش‌های آب کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است، اظهار کرد: این منابع زیرزمینی سرمایه ملی ما ست که در آستانه از بین رفتن قرار دارند و تنها راه نجات، کاهش مصرف است.

وی ادامه داد: بخشی از نابودی این سفره‌ها بر اثر تغییر اقلیم و خشکسالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد از این منابع است و حتی اگر این خشکسالی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، این نابودی با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد.

میدانی با تاکید بر مغفول ماندن بحث مدیریت مصرف، گفت: وزارت نیرو طرحی را در شورای‌عالی آب کشور با عنوان احیا و تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی مطرح کرده که یکی از مصوبه‌های شورا پیرامون طرح این است که 25 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش داده شده و پروانه‌های بهره‌برداری نیز طبق این سیاست اصلاح شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم مکلف شده متناسب با این میزان آبی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برنامه‌ریزی کلان خود را درباره اصلاح الگوها و شیوه‌های آبیاری انجام دهد، به‌طوری که هم بهره‌وری در این بخش ارتقا یابد و هم به معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

میدانی با تاکید بر این‌که کاهش استفاده از آب آسیبی به بازده محصول کشاورزی نمی‌زند، گفت: در نشست شورای عالی آب نیز مطرح کردم که در کرمان نوعی از آبیاری به نام «آبیاری نشتی» وجود دارد که به اندازه 50 درصد در مقایسه با آبیاری غرقابی کاهش مصرف و در مقابل چهار برابر روش‌های سنتی افزایش محصول دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها