رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: در جهت حمایت دولت از شالیکاران، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طی یک هفته اخیر 2000 تن برنج از کشاورزان خریده است.
کد خبر: ۷۱۹۶۲۸

دلاور حیدرپور در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: از سال گذشته تاکنون به دلیل واردات بی‌رویه برنج به کشور، بازار برنج داخل در رکود به سر می‌برد که با تصمیم‌گیری دولت برای رفع نگرانی و حمایت از شالیکاران و خروج از رکود بازار مصوب شد بخشی از برنج تولید داخل به شکل تضمینی و توافقی خریداری شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون هر کیلوگرم برنج طارم با قیمت تضمینی 5900 تومان خریداری می‌شود.به گفته وی هر کیلوگرم از ارقام پرمحصول برنج نیز در خرید توافقی با در نظر گرفتن 10 درصد برنج شکسته با قیمت 3550 تومان رقم خزر و فجر، 3400 تومان برنج شیرودی و 2850 تومان برنج ندا و نعمت خریداری می‌شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: این اقدام حمایتی دولت موجب تحرک بازار برنج شد و تاکنون نیز مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته است.

حیدرپور درخصوص واردات برنج و این‌‌که سال گذشته بیش از تولید داخل، برنج وارد کشور شده است، گفت: دولت برای جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج امسال تعرفه واردات را از 20 به 40 درصد افزایش داد که همین امر موجب کاهش واردات برنج طی این مدت شد.

وی از کاهش ثبت سفارشات برای واردات برنج نیز خبر داد.معاون تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: در‌خصوص حمایت دولت یازدهم از شالیکاران، وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول را به طور جدی مدنظر قرار می‌دهد.

به گفته عباس کشاورز، امسال یک میلیون و 750 هزار تن برنج سفید در کشور تولید شده که به دلیل واردات بی‌رویه سال‌های گذشته نیازی به واردات مجدد برنج وجود ندارد.

سال گذشته حدود 2 میلیون تن برنج وارد کشور شده که سرریز برنج در بازار سبب کاهش قیمت انواع برنج تولید داخل در کشور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها