تالاب بین‌المللی شادگان به عنوان یک تالاب بین‌المللی شناخته‌شده، با وجود تنوع زیستی غنی و جاذبه گردشگری فراوان، متاسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده، اما اخیرا به علت شرایط خاص این تالاب، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه آن ابراز علاقه کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۴۹۳۳

به گزارش مهر،این تالاب متشکل از تالاب‌های شیرین و شور و خلیج جزر و مدی خورموسی و جزایر آن است. تالاب شادگان در پایین دست حوزه رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار دارد و در سمت پایین دست، به خلیج فارس می‌پیوندد.

از مهم‌ترین تهدیدات این تالاب می‌توان به وجود جریانات ورودی زهکش‌ها، آلودگی آب، کاهش جریان‌های سیلابی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی طولانی‌مدت، وجود گونه‌های غیربومی، نشت مواد نفتی از لوله‌ها و اختلال و ایجاد مزاحمت برای حیات وحش اشاره کرد.رودخانه جراحی بزرگ‌ترین تامین‌کننده آب این تالاب است و بعد از آن نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می‌شود، تالاب شادگان را تغذیه می‌کند. طغیان کارون و مدهای خلیج فارس و بارش‌های منطقه هم در تامین آب شادگان نقش دارد.

شکار پرندگان در این تالاب به شکل وسیع صورت می‌گیرد و فروش پرندگان شکاری یکی از راه‌های امرار معاش روستاییان اطراف تالاب است و گاه گاه قایق‌های شکارچی در منطقه دیده می‌شود که شکارچیان با تفنگ شکاری روی آنها دنبال صید خود می‌گردند و تقریبا هر پرنده‌ای که بخواهید در سبد زنانی که کنار جاده بساط کرده‌اند، یافت می‌شود؛ از طاووسک اهلی تا مرغ و خروس‌ خانگی.نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در باره جاذبه تفریحی و گردشگری تالاب شادگان می‌گوید: شادگان یکی از شهرهای مستعد خوزستان در زمینه گردشگری است که متاسفانه جاذبه‌های تفریحی و گردشگـری ناب و بکرش به علت‌های مختلف هنوز برای مردم کشور و حتی خوزستان ناشناخته مانده است. عبدالله تمیمی با اشاره به رونق صنایعی مثل کشاورزی و دامداری در شادگان می‌افزاید: آب و هوای گرم و مرطوب شهرستان شادگان سبب رواج محصولات گرمسیری در این ناحیه شده است. گندم، خرما و برنج از عمده‌ترین محصولات کشاورزی منطقه به شمار می‌رود. دامداری نیز در این شهرستان رواج دارد و انواع فرآورده‌های لبنی و تولیدات دامی مانند لبنیات، پشم و پوست از محصولات دامی این شهرستان است.

احداث هتل 5 طبقه

ناظم ثبوتی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شادگان نیز از بازدید پنج مرحله‌ای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخل کشور و سرمایه‌گذاران فرانسوی از دو منطقه روستایی «صراخیه و رگبه» خبر می‌دهد و می‌گوید: این سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به همراه هیاتی متشکل از مشاوران اقتصادی شیلات و گردشگری استان خوزستان،از بخش‌های مختلف این تالاب دیدن کردند وتوافقاتی نیز برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در این منطقه صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: از جمله برنامه‌ها و رایزنی‌هایی که در این بازدید مطرح شد سرمایه‌گذاری دولتی در بخش گردشگری منطقه رگبه با تخصیص اعتبار ملی، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری با اجرای پروژه سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و سوپرمارکت و نیز ایجاد اسکله برای تالاب گردی بود.

به گفته مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شادگان، درخواست احداث هتل پنج طبقه در منطقه دیگر مسأله مطرح شده در این رایزنی‌ها بود که برای بررسی موضوع و صدور مجوز و دستور همکاری با بخش خصوصی اعلام شد.

وی می‌افزاید: پذیرش درخواست سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خصوص ایجاد مجتمع‌های بین راهی در مسیر اتوبان اهواز ـ آبادان در مناطق دارخوین و دابوهیه از توابع شهرستان شادگان از دیگر طرح‌های پیشنهادی در بحث سرمایه‌گذاری در این مناطق گردشگری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها