فقط برای چند لحظه خودتان را جای آخرین لحظات زندگی آن 239 مسافری بگذارید که در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با دغدغه‌ها و آرزوهای کوچک و بزرگ سوار هواپیمای بوئینگ 777 شدند تا ساعتی بعد در پکن از هواپیما پیاده شوند، اما چینی تحقق امیدها و رسیدگی به دلمشغولیاتشان پیش از رسیدن به سرزمین پهناور چین در چشم برهم زدنی، شکست.
کد خبر: ۷۱۰۶۹۳

واضح است که با همه تمرکز و احساس و همذات‌پنداری حتی دمی هم نمی‌توانیم خودمان را جای مسافران این پرواز و آن همه پرواز بی‌بازگشت و ابدی دیگر تصور کنیم و بفهمیم و درک کنیم آنها در آن لحظات پایانی عمر گرانقدر دقیقا چه حسی را تجربه می‌کردند.

دنیای فیلم و سینما دیر یا زود همچون بسیاری از حوادث اینچنینی سراغ این ماجراهای واقعی و تلخ خواهد رفت، اما کمتر پیش آمده فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی بر آن همه تب و تاب حادثه، سقوط یا انفجار چشم بپوشد و تنها روی برج مراقبت تمرکز کند. مکانی که اتفاقا پر از حس تعلیق و دلهره است.

بیشتر فیلم‌های ژانر حادثه که با موضوع پرواز و هواپیما ساخته شده‌اند، ترجیح داده‌اند طرف مسافران را بگیرند و تقریبا تمام مدت فیلم را از درون هواپیما یا کابین خلبان به ما نشان دهند و فقط برای لحظاتی آن هم در خود صحنه‌های حادثه با مچ کات (برش موازی) فضای برج مراقبت را به تصویر بکشند. این در حالی است که برج مراقبت، ظرفیت فراوانی برای پرداخت سینمایی دارد.

در همین حادثه پروازی که مورد اشاره قرار گرفت، نقاط عطفی مرتبط با برج مراقبت وجود دارد که در ساخت فیلم سینمایی می‌تواند در دستور کار فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌ها قرار بگیرد. جدا از بحث ناپدیدشدن خود هواپیما و همه سرنشینانش که هنوز نامکشوف باقی‌مانده، یک معمای دیگر هم بر ابهام حادثه افزوده است. برخی گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که برج مراقبت مالزی آخرین کلماتی که از هواپیما شنیده، از دهان کمک خلبان بوده که گفته: «بسیار خب، شب بخیر.» اما چندی بعد مقامات مالزی اعلام کردند که آخرین مکالمه هواپیما با برج‌مراقبت توسط خلبان و کمی رسمی‌تر از این بوده و او جمله «شب بخیر، مالیزین ۳۷۰ » را به زبان آورده است. خود این اختلاف فاحش در آخرین پیام مخابره شده می‌تواند سرآغازی تعلیقی برای یک فیلم هیجان‌انگیز درباره برج مراقبت باشد و از این زاویه به‌این ماجرای عجیب وارد شود.

تله فیلم «برج مراقبت» به کارگردانی کاظم معصومی و بازی محمد حاتمی، شهروز ابراهیمی و روناک یونسی به احتمال زیاد تنها نمونه سینمایی و تلویزیونی کشورماست که به طور مستقیم به این واحد مهم مراقبت پرواز پرداخته و شخصیت اصلی قصه بهرام، کارشناس برج مراقبت فرودگاه کیش است.

اما پرآوازه‌‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان در این باره، فیلم «فرودگاه 1975» به کارگردانی جک‌ اسمایت است که بار اصلی فیلم و نجات مسافران هواپیمای حادثه دیده را آلن مرداک (چارلتون هستون) به عهده دارد که سعی می‌کند از برج مراقبت اوضاع را تحت کنترل خود دربیاورد.

به پایان مطلب نزدیک می‌شویم، حالا برای چند لحظه خودتان را جای افراد برج مراقبت آن فرودگاهی تصور کنید که دیگر هیچ پیامی از هواپیمای در حال سقوط دریافت نمی‌کنند. با شما فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان هم هستم.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها